Lyckas på gymmet?

Home Forums Allmänt om gymträning Lyckas på gymmet?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #101671
    #1075866

    Hej, ny på forumet så passar väl på att hälsa på er alla!

    Har nyligen börjat promenera och jogga, även kört gym, problemet jag finner dock är att jag inte har en aning hur jag ska göra dära för att få en bra träning. Kompisar och folk på internet sitter och säger ”de här är bäst”, ”detta program ska du köra”, ”så har ska du göra”. Det är obegripligt att förstå vad som är ”rätt” och ”fel”, och vad man egentligen bör göra, därför vänder jag mig till er.
    Kört på 2 veckor nu i gymmet, det jag har gjort är att vara 3 gånger i veckan och köra en övning per muskelgrupp, detta har då varit grymt då träningsvärken har varit brutalt(no pain no gain). Efter dessa 2 veckor känner jag mig mer pigg, alert, klarsynt och starkare, skulle dock vilja gå upp i kanske 5 dagar i veckan då jag har en tendens att sluta med saker om jag inte gör dom dagligen/ofta.

    Det jag undrar är ifall någon kan/vet om det kommer vara bra eller dåligt för mig? Och ifall det finns något ”program” för mig som jag kan få hjälp med? Ser mycket ”kör px90” och ”kör slx5x5” eller vad dom heter och jag är inte riktigt där än, förstår inte helt enkelt. Även ”du måste köra rygg/biceps” och andra variationer, detta hjälper inte särskilt mycket då dom inte heller säger vilka övningar, hur många övningar per muskelgrupp eller hur många set.

    Vad jag har förstått så tar det 48h för en muskelgrupp att återhämta sig(rätta mig gärna om jag har fel) och att 10 rep är bra(återigen rätta mig om jag har fel). Förstår också att det handlar inte bara om träning utan även att äta rätt, vilket jag tror att jag gör. Det jag är ute förtillfället är en schysst fysik.

    Uppskattar givetvis alla svar, tips och råd som jag får.

    Ha en fortsatt trevlig kväll!

    #1075871

    Det finns ingen instruktör på ditt gym? Känns väl som att vi kommer ge liknande svar som dina kompisar :P

    #1075876
    Foodeater wrote:
    Det finns ingen instruktör på ditt gym? Känns väl som att vi kommer ge liknande svar som dina kompisar :P

    Det tror jag väl säkert att det gör, men tror det kostar några hundralappar och ekonomin är inte riktigt på topp förtillfället.

    Kanske… men här hoppades jag på ett/flera tips som är förståelsebart och även låter bra, till skillnad från ”Gör si och så, det är rätt” x 10 och inte fatta ett dugg. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, skrev ju i tråden exakt hur det ligger till och det kan jag inte göra för kompisarna då dom inte förstår. Om jag skulle säga ”aa, men skulle vilja ligga på max 5 dagar i veckan” då kanske jag skulle få ett svar som lyder:”nej, det är inte bra, du ska köra 6dagar, du ska köra bröst/mage blablabla. du måste också köpa proteinpulver, och aminosyror blablabla”.

    #1075897

    Börja med att köra ca 3set 15-20reps de första veckorna för att få in teknik osv. Sedan ändra till 4-5set med 8-12reps då jag gissar att du vill bygga främst volym och inte främst styrka. Splitta muskelgrupperna så att du kör dem 1-2gånger i veckan förslagsvis att du satsar 2 träningspass på de som du ligger efter i och inte alla muskelgrupper 2gånger i veckan. Kör intensivapass på 40-90min.

    Proteinpulver i form utav vassle (tex. whey-80) är ett bra tillskott direkt efter träning och det mest grundläggande. Ät proteinrikmat men ändå balanserad med kolhyderater och fett för bästa resultat.

    Tänk på att ha rak rygg, spänd bål och spänd mage när du kör. När du kör armar se till att inte axel eller överarmen flyttar position utan bara underarmen. Tänk på att den negativa fasen i övningen är minst lika viktig som den posetiva.

    Lite snabbråd, fråga gärna om du vill veta något mer. Sök på övningen du vill göra på youtube innan för att få in teknik.

    #1075919
    Vincent94 wrote:
    Börja med att köra ca 3set 15-20reps de första veckorna för att få in teknik osv. Sedan ändra till 4-5set med 8-12reps då jag gissar att du vill bygga främst volym och inte främst styrka. Splitta muskelgrupperna så att du kör dem 1-2gånger i veckan förslagsvis att du satsar 2 träningspass på de som du ligger efter i och inte alla muskelgrupper 2gånger i veckan. Kör intensivapass på 40-90min.

    Proteinpulver i form utav vassle (tex. whey-80) är ett bra tillskott direkt efter träning och det mest grundläggande. Ät proteinrikmat men ändå balanserad med kolhyderater och fett för bästa resultat.

    Tänk på att ha rak rygg, spänd bål och spänd mage när du kör. När du kör armar se till att inte axel eller överarmen flyttar position utan bara underarmen. Tänk på att den negativa fasen i övningen är minst lika viktig som den posetiva.

    Lite snabbråd, fråga gärna om du vill veta något mer. Sök på övningen du vill göra på youtube innan för att få in teknik.

    Alright, vill väl egentligen ha både och då det kommer till volym och styrka. Vad menar du med 2 träningspass på de som du ligger efter i?

    Tycker du jag bör börja med whey-80? Proteinrik mat, got it.

    Okej förstår, gäller alltså alla övningar? Brukar alltid kolla på youtube eller googla övningar för att se hur man utför dom, vill ju göra på rätt sätt.

    Du har inget schema samt övningar tillgängligt att dela med dig?

    Tack.

    #1075922
    Aledorf wrote:
    Du har inget schema samt övningar tillgängligt att dela med dig?

    Jag kan väl bara slänga upp alla övningar jag gör.

    Rygg:
    Chins 6 set med tre olika grepp. När jag inte kör chins gör jag latsdrag 3 set med brett grepp och 3 sett med smalt grepp.
    Varannan vecka marklyft, varannan T-bar (ja, greppet är inte riktigt T-bar (smalt grepp), men det är samma princip)
    Sittande rodd
    Baksida axlar
    Korsrygg

    Bröst, biceps:
    Bröstflyes i cablecross
    Bänkpress
    Snedbänk
    Hantelcurl
    Skivstångscurl brett grepp
    Skivstångscurl smalt grepp
    Hammercurl

    Ben:
    Lårcurl, 3×10 + 3×15
    Benspark
    Knäböj
    Front squat eller benpress

    Vader, axlar, triceps:
    Varannan vecka sittande, varannan vecka stående vader 3×10 + 3×15
    Axelpress
    Flyes
    Stånglyft
    Pushdown smalt grepp (med rep)
    Pushdown brett grepp (med stång)
    Ja, vad kallas denna övningen… Drar med rep uppåt bakom huvudet. Man kan göra det med hantel också.

    Jag lägger in mage där det passar mig. Borde nästan lägga in en femte dag då jag fokuserar extra på mage.
    Men annars kör jag 3-5 set förutom de två övningarna som har 6.

    Innan har jag kört bröst och axlar, men jag gillade inte riktigt att köra axlar samma dag som bröst, så jag bytte det med biceps, men ska testa att köra bröst och triceps tillsammans denna veckan, och då axlar och biceps tillsammans.

    #1075963

    Spänd bålmuskelatur gäller i sågott som alla övningar, kommer inte på någon som den inte gäller i nu :)
    Om du har tex. mindre triceps än biceps satsa på att köra lite extra triceps då. Om du kör armar en dag och bröst än annan så kanske du avslutar med lite sets på triceps också, dock se till så att muskeln får tillräckligt med vila (minst 48h).

    Kolla runt lite på denna sidan http://www.cutandjacked.com/articles/13 så hittar du nog något schema som passar dig.

    Whey-80 tycker jag är ett extremt bra kompliment till en bra planerad kost att inta direkt efter träning.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.