Marklyft, bak eller fram med axlarna?

Home Forums Allmänt om gymträning Marklyft, bak eller fram med axlarna?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71223
    #553390

    Hej,
    Under de senaste halvåret som jag börjat med marklyft har jag verkligen fastnat för denna övningen för jag tycker den tar så himla bra. Har en personlig tränare fd styrkelyftare som hjälpt mig på gymmet osv.
    Så som jag alltid kört marklyft är väl att jag har gjort det ganska naturligt; Spänner in magen för att undvika för mycket svank, har händer och ben axelbrett, böjer på benen och vid starten av lyftet pressar jag med benen och senare när jag är över knäna hjälper ryggen till lite. När jag kommit till slutpositionen har jag aldrig dragit bak axlarna (bröstat) utan skjuter fram höften en aning, naturligt helt enkelt.
    Men nu envisas tränaren med att jag ska dra bak axlar och brösta i slutet, och det försökte jag idag, vilket nog inte var så bra för min övre rygg antar jag… Det började liksom ömma precis innanför skulderbladen och övre ryggen kändes stel. Jag antar att det kan ha och göra med det för orkade inte lyfta lika mycket som vanligt och jag lyfter inte ens tungt…

    Vet ej heller om det är så att jag kanske spänner övre del vid början av lyftet, och om det beror på att jag inte drar bak axlarna i lyftet? Vissa säger ju att man ska brösta och dra bak axlarna mer bak till ryggen vid lyftet och andra säger att man bara ska ha dem där framme.

    Någon som har lite tips?

    tack på förhand

    Mvh

    #553391

    Att knipa ihop axlarna så mycket som möjligt är alltså bara idioti?

    Jag brukar släppa ut axlarna fullständigt: är det helt åt helvete?

    #553392

    Din tränare är helt rätt! Kör du inte så som han säger lär du inte få ett enda marklyft godkänt på tävling.

    #553393
    nutz wrote:
    Att knipa ihop axlarna så mycket som möjligt är alltså bara idioti?

    Jag brukar släppa ut axlarna fullständigt: är det helt åt helvete?

    Jag brukar också släppa ut dem, i början av lyftet. Men det är bara för att jag samtidigt som jag håller ett buktryck + drar bak axlarna känner att övre rygg är sjukt spänd och jag gillar inte det. Men man kanske måste dra bak dem lite då och prova stretcha ryggen mer, vilket jag är usel på .. :/

    #553394
    Arne Persson wrote:
    Din tränare är helt rätt! Kör du inte så som han säger lär du inte få ett enda marklyft godkänt på tävling.

    Tänkte precis skriva det med att jag också hörde att det är så på tävlingar. Men det vet jag inte varför dem gör på det sättet, det gör faktiskt ganska ont, och det var bara igår jag körde så, och har aldrig under halvåret jag kört marklyft upplevt en sådan ömmande känsla, och då har jag kört på ett naturligt sätt med lätta vikter.. Som sagt, kör inte tungt.
    Sen är min tränare också en gammal styrkelyftare, så han är väl van vid att göra så.

    #553395

    Precis sådär har vår fystränare i hockeylaget också lärt oss att göra, rätt eller fel? Det vet jag inte, men det funkar då för oss.

    #553396

    när jag har armarna raka och ska lyfta brukar jag trycka ner kroppen mot stången så att axlarna dras bakåt och försöker hålla så genom hela lyftet…är det alltså fel? Ska man bara låta axlarna vara framåt roterade under hela lyftet och sen i slutet dra de bakåt?

    #553397

    När du släpper ned armarna så blir lyftet kortare och du kan ta större vikt. Så funkar det nog för de flesta iaf?

    #553398

    hellre ta lägre vikt och ha axlarna ihop –> mer muskelstimulering?

    #553399
    f.reinfeldt wrote:
    hellre ta lägre vikt och ha axlarna ihop –> mer muskelstimulering?

    Tror egentligen att man kan köra så som det känns bäst.. Det viktigaste är ändå att ha en jämn svank och rak rygg.

    #553400
    Hanzi wrote:
    Tror egentligen att man kan köra så som det känns bäst.. Det viktigaste är ändå att ha en jämn svank och rak rygg.

    Det tror jag helt klart med, jag undrar bara hur man ska köra för att koppla in så stor del av ryggen som möjligt

    #553401
    f.reinfeldt wrote:
    Det tror jag helt klart med, jag undrar bara hur man ska köra för att koppla in så stor del av ryggen som möjligt

    Ja då är det kanske bra och köra lite bak med axlarna. Tycker bara det är så himla obekvämt, men som sagt, det är ju en smaksak ^^

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.