marklyft… ökar fan inte

Home Forums Allmänt om gymträning marklyft… ökar fan inte

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71897
    #568796

    tjenare, har typ fastnat i marken, blir så att jag kör samma vikt varje pass det nu blir marklyft, vet inte riktigt vad jag skall göra för att komma vidare, om någon har något tips vore jag väldigt tacksam :)

    #568797

    Sänk vikten lite, så att du orkar fler reps. Sedan ökar du sakta vikten, pass för pass, samtidigt som repetitionerna minskar. När du kommit upp i din ursprungsvikt klarar du förhoppningsvis fler reps än du gör nu.

    #568798

    börja aldrig på samma vikt. typ, 100 kg, nästa gång 110 kg, 90 kg, 105 kg och så vidare…..ändra vikten upp och ner pär gång.
    jag kör sj så, och jag ökar vikten hela tiden under passet + att jag står på en pall när jag kör som är typ 12 cm hög så jag kommer långt ner med stången och det funkar grymt för mej! och man kan lassa på fett med mer vikter när man väl tar bort pallen för att det inte blir lika lång rörelse då!

    ha det gött!!

    #568799

    Lägg till övningar som sumolyft, marklyft från platå, kronlyft och knäböj i ditt tränings schema.

    #568800

    Variera din träning!
    Låt aldrig kroppen vänja sig!

    #568801

    det gör jag, inget pass är identiskt

    #568802

    men du säger ju att du inte varierar dej? att du kör på samma vikt varje gång du tränar mark?

    #568803

    ja alltså om jag säger såhär ”det tyngsta” kör jag samma på hela tiden.

    #568804
    myra wrote:
    börja aldrig på samma vikt. typ, 100 kg, nästa gång 110 kg, 90 kg, 105 kg och så vidare…..ändra vikten upp och ner pär gång.
    jag kör sj så, och jag ökar vikten hela tiden under passet + att jag står på en pall när jag kör som är typ 12 cm hög så jag kommer långt ner med stången och det funkar grymt för mej! och man kan lassa på fett med mer vikter när man väl tar bort pallen för att det inte blir lika lång rörelse då!

    ha det gött!!

    Skippa pallen och öka inte vikterna i så stora steg. 2,5 kg per pass räcker, på så sätt är det enklare att veta hur mycket man ökar gentemot hur mycket man borde öka.

    Kaoz wrote:
    Lägg till övningar som sumolyft, marklyft från platå, kronlyft och knäböj i ditt tränings schema.

    Varken sumolyft, marklyft från platå eller knäböj ska inte behövas om man inte är väldigt avancerad i sin träning.

    JockeFoten wrote:
    Variera din träning!
    Låt aldrig kroppen vänja sig!

    Snarare, tvinga kroppen att förändra sig..

    #568805

    vilka bra förslag du kommer med. tvinga kroppen att förändra sig.. ok men hur?. han vill ju bättre på marklyft! du säger, han ska inte stå på pall (vilket funkar grymt enligt mej), inte höja/sänka vikten olika vid varje nytt pass, eller satsa mer på knäböj.
    om han nu skulle börja köra allt detta skulle han då inte ändra än hel del i sin träning vilket troligen hade lätt till öknigar!? men vad vet jag.

    #568806

    Jag tänkte på kronlyft när jag skrev knäböj..

    Annars hade du inte många rätt. Jag förespråkar att trådskaparen cyklar vikterna i mindre intervaller och istället försöker hitta andra fel i sin träning som gör att han stagnerar i sin marklyftträning. Kanske upplägget suger helt enkelt? Tvingar kroppen att förändra sig gör man genom att öka vikter och/eller set/reps-intervaller.

    Stagnerar styrkan gör du något fel. Någon av alla parametrar och variabler i ditt upplägg har ändrats och du måste således anpassa dig efter hand. Självklart kan du ha rätt i att lyft från pall eller rack kanske hjälper dig förbi platån, men nånting har ju skapat förutsättningen från början.

    Överdriven knäböjträning kan vara en faktor. Förstår du vart jag vill komma?

    #568807

    jo då, jag fatar. visst de kan vara nått som har med hans schema som gör att det har stannat. men man behöver ju inte vända upp och ner på sin värld för att göra lite ökningar i marken.
    du som starta tråden vell ta och slänga upp ditt schema så vi ser hur du kör. så folk kan komma med lite mer konkreta förslag mmm…..?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.