Marklyft RAW = Ryggskott

Home Forums Allmänt om gymträning Marklyft RAW = Ryggskott

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70657
    #545531

    Har läst många trådar här på forumet om utrustning. Folk rekommenderar att man ska köra utan tex bälte för att bygga upp styrkan i korsryggen, få bättre bålstabilitet och få starkare ”kroppslig gördel”. Har kört efter detta i ca 3 månade nu, raw alltså.

    I fredags när jag körde marklyft, så efter det 5:e marklyftet kändes det inget vidare i ryggen. Har alltid varit mycket noga med att köra korrekt i marklyftet. Så min träningspolare, står alltid och tittar så att jag kör rätt. Minsta lilla fel så hojjtar han till.

    Senare på kvällen så kände jag smärta i korsryggen, den strålade ner i röv och baksida lår. Smärtan i korsryggen blev bara värre under kvällen. Nästa morgon när jag skulle gå upp ur sängen, så var det nästan omöjligt pga smärtan i korsryggen.

    Nu sitter jag här med världens ryggskott:(.
    Har tidigare kört marklyft i ca 10 år med bra mycket tyngre vikter och har aldrig råkat ut för något liknande. Ni som rekommenderar att träna RAW, är det verkligen värt det? Hur tänker ni i denna frågan?
    Jag kommer ju aldrig mer att våga köra marklyft utan bältet.

    #545532
    Shut Up And Squat! wrote:
    Har läst många trådar här på forumet om utrustning. Folk rekommenderar att man ska köra utan tex bälte för att bygga upp styrkan i korsryggen, få bättre bålstabilitet och få starkare ”kroppslig gördel”. Har kört efter detta i ca 3 månade nu, raw alltså.

    I fredags när jag körde marklyft, så efter det 5:e marklyftet kändes det inget vidare i ryggen. Har alltid varit mycket noga med att köra korrekt i marklyftet. Så min träningspolare, står alltid och tittar så att jag kör rätt. Minsta lilla fel så hojjtar han till.

    Senare på kvällen så kände jag smärta i korsryggen, den strålade ner i röv och baksida lår. Smärtan i korsryggen blev bara värre under kvällen. Nästa morgon när jag skulle gå upp ur sängen, så var det nästan omöjligt pga smärtan i korsryggen.

    Nu sitter jag här med världens ryggskott:(.
    Har tidigare kört marklyft i ca 10 år med bra mycket tyngre vikter och har aldrig råkat ut för något liknande. Ni som rekommenderar att träna RAW, är det verkligen värt det? Hur tänker ni i denna frågan?
    Jag kommer ju aldrig mer att våga köra marklyft utan bältet.

    Grattis till att din underkropp är oproportionellt stark gentemot din bål… Bålens stabiliserande muskler är ändå inget att gå och spänna @beachen 2010 :up:

    #545533

    Jag kör alltid marklyft utan bälte och har aldrig haft problem med ryggskott.

    #545534

    Där ser man hur det går då man börjar med bälte :D
    I och för sig har jag fått ont i ryggen av mark, men då har verkligen slarvat med formen. Tar jag inga risker får jag inte ont, så jag har aldrig sett på saken i termer av att ”vara värt det” eller ej.

    #545535
    Martin Löwgren wrote:
    Inget bälte i världen kan skydda mot en kass teknik och viktkåthet :D

    Word! :D

    #545536
    vasslefranmjolk wrote:
    Grattis till att din underkropp är oproportionellt stark gentemot din bål… Bålens stabiliserande muskler är ändå inget att gå och spänna @beachen 2010 :up:

    Vad har detta med bålen att göra?
    ”spänna @beach 2010” Vad snackar du om?:frust:

    #545537
    Kri wrote:
    Jag kör alltid marklyft utan bälte och har aldrig haft problem med ryggskott.

    Du kör även tunga marklyft?

    #545538

    Men är det verkligen värt att riskera å dra på sig skador, bara för att man är envis som en åsna och vägrar å köra med bälte?

    Har tidigare kört grymt mycket tyngre i mark, har kört till fail och har ibland kört med väldigt dålig form. Har aldrig varit i närheten utav att skada mig i ryggen.

    Känns lite som att bältet vid mark är lika med bilbälte vid bilfärd?
    Varför riskera att skada sig:what:

    #545539
    johanww wrote:
    Där ser man hur det går då man börjar med bälte :D
    I och för sig har jag fått ont i ryggen av mark, men då har verkligen slarvat med formen. Tar jag inga risker får jag inte ont, så jag har aldrig sett på saken i termer av att ”vara värt det” eller ej.

    Kan tyvärr inte svara på det. Kanske hade gått bättre om jag hade kört utan bälte tidigare. Eller så hade jag kanske skadat mig tidigare.

    #545540
    Martin Löwgren wrote:
    Det ska man inte heller ha. Kroppen har ett inbyggt bälte som är hur starkt som helst. Inget bälte i världen kan skydda mot en kass teknik och viktkåthet :D

    Tydligen så kan ett läderbälte göra detta.

    #545541
    Shut Up And Squat! wrote:
    Vad har detta med bålen att göra?
    ”spänna @beach 2010” Vad snackar du om?:frust:

    Vad bålen har med marklyft att göra!? Skojar du : ? Man tränar väl bara händerna i marklyft för det är med dem man greppar stången

    #545542
    vasslefranmjolk wrote:
    Vad bålen har med marklyft att göra!? Skojar du : ? Man tränar väl bara händerna i marklyft för det är med dem man greppar stången

    Vad har bålen med min ryggskada att göra?
    Har kört mycket tunga knäböj (utan bälte), även en hel del frivändningar. Så min bålstabilitet är det absolut inget fel på!:frust:

    #545543
    Pierre Simonsson wrote:
    Sluta att skylla på bältet. Skyll dig själv om du ska skylla på någon/något. I bästa fall, skyll inte på något alls. Det är aldrig någon enstaka faktor som bidrar, du kanske har förbisett något som också har varit bidragande. Hur som helst, så är det bara att inse att du dragit på dig en skada. En skada, som kunde eller inte, ha skett ändå längre fram. Bara att vila upp dig och rehabilitera och se långsiktigt.

    Skyller inte på något. Säger bara som det är!

    #545544
    Shut Up And Squat! wrote:
    Vad har bålen med min ryggskada att göra?
    Har kört mycket tunga knäböj (utan bälte), även en hel del frivändningar. Så min bålstabilitet är det absolut inget fel på!:frust:

    Antagligen någonting väsentligt eftersom ett bälte stärker bålmuskulaturen och du har problem att träna utan det :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.