Min träningform Mån-Sön. Bra eller Anus?

Home Forums Allmänt om gymträning Min träningform Mån-Sön. Bra eller Anus?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #515136

    Mån: Rygg, bakside axlar + biceps

    Tis: Vila

    Ons: Bröst, triceps

    Tor:Fram/baklår, Vader

    Fre:Axlar, biceps

    Lör:Vila

    Sön:Bröst (övre fokus), triceps

    *************

    Som ni ser så har jag lagt upp detta så att jag inte på något sätt ska kunna köra samma muskelgrupp dagen efter. Tex att jag tränar ryggen på måndagen så kör jag inte biceps på tisdagen eftersom jag ansträngt och tränat den dagen innan (då biceps till stor del används och aktiveras i ryggträningen).

    Sen kör jag brösten två ggr i veckan. Och har lagt upp det så att det ska vara minst tre dagars vila ifrån varandra.

    Allt det här har jag fått lära mig tidigare då folk har sagt att man fördärvar muskeln genom att inte vila den om man tex tränar rygg och axlar två dagar i rad osv..

    Vill ha lite rådgivning av någon som går igenom mån – sön passen.
    Så om jag e helt ute och cyklar nu och om det är något som bör ändras hojta gärna till ! Tack på förhand Mvh ..

    #70176
    #515137

    varför köra bröst och armar 2 ggr i veckan ?

    #515138

    Ja exakt, motivera nackdelen istället..

    #515139

    Tycker att du ska skippa all ”dubbelträning”… dvs.

    t.ex.
    Måndag: Rygg+Biceps
    Tisdag: Vila
    Onsdag: Bröst+Mage
    Torsdag: Ben
    Fredag: Axlar+Triceps
    Lördag: Vila
    Söndag: Vila

    Detta räcker gott och väl!
    Om du vill kan du ju ta Mage+Underarmar på helgen om du inte kan sitta still då…

    #515140

    Okej, vissa av er skriver att man bör vila och dra ner på passen och inte köra samma muskelgrupp mer en 1 gång/vecka. Got it, men ge mig anledningen. Motivera gärna era svar tack!

    #515141

    Någon annan som har samma synpunkter och som kan ge en vettig förklaring?

    #515142

    Vi kör nästan identiskt,

    rygg+biceps
    ben
    bröst+triceps
    axlar+traps

    samt mage på alla pass.

    Det är ingen fara att träna en muskel två gånger i veckan, se dock bara till att den får ordentligt med vila.

    #515143
    Lukasz wrote:
    Okej, vissa av er skriver att man bör vila och dra ner på passen och inte köra samma muskelgrupp mer en 1 gång/vecka. Got it, men ge mig anledningen. Motivera gärna era svar tack!

    Jag har märkt att om jag tränar tungt (2-5 reps) så orkar jag inte träna en muskelgrupp mer än max 1gång per vecka…

    Kör jag däremot 8-12 reps kan jag ibland tänka mej att lägga till nån muskelgrupp en andra gång!

    Men jag skulle säga att bästa tipset är att lyssna på din kropp!
    Det gör jag!

    Känner jag mej sliten så vilar jag, är jag pigg så tränar jag extra!

    #515144

    Måndag: Ben, rygg, mage
    Onsdag: Bröst, triceps, axlar, biceps
    Fredag: Ben, rygg, mage
    Lördag: Bröst, triceps, axlar, traps

    Du kan lägga lite mer fokus på latsen på ditt fredagspass och mer fokus på ländryggen på måndagen om du känner att du blir trött i biceps. Knäböj 1 gång i veckan, marklyft 1 gång i veckn. Inte för hög volym och inget fail.

    Ex: Måndag: Marklyft 4 set, Hantelrodd 3 set, Benpress 4 set, lårcurl 3 set, pullthroughs och någon slags crunches med belastning.

    Ex: Onsdag: Bänkpress 4 set, Dips 3 set, militärpress 3 set, pushdown 2 set, hantelcurl 3 set, koncentrationscurls 2 set.

    Fredag: Knäböj 4 set, stela marklyft 3 set, chins 2 set, skivstångsrodd 4 set, Crunches med belastning och fetknoppens magövning

    Lördag: Snedbänk 4 set, hantelpress 2 set, frenchpress 3 set, sidolyft 3 set, Shrugs 2 set. (något set biceps i slutet om du vill)

    Jag hade tränat såhär om jag kört byggning, men alla tycker olika.

    #515145

    Det där lät bra, ska kopiera och spara. Kan va kul att ha något att variera med ibland. Tex köra mitt vanliga pass i 4-6 v och byta av med 2 veckor och hoppa på något annat och kombinera osv..

    Du nämner fokusen på ländryggen under måndagen, då har jag en fråga ang hantelrodd. Den övningen jobbar väl inte för ländryggen? inte för att vara dryg och hitta något fel undra bara :) Och vad tränar du nu om du inte kör byggning ?

    #515146

    Förövrigt tack för svaren :emo-thumb

    Har kört samma schema i exakt ett år från och med imorgon och det har inte varit några problem alls ville bara försäkra mig om hur det såg ut. Och visst kan man förbättra det är därför jag frågar en massor.

    Sen är det nog ingen fara att träna samma muskel två gånger i veckan så länge jag käkar som en häst, pimplar protein, stretchar o allt det där..

    Sen kan man undra varför man tex kör bröst två ggr/vecka..
    Ja varför inte gillar man att träna så är det bara skönt att fylla ut lite extra. Kör max fem dagar i veckan och det är Max, hade gärna kört alla dagar i veckan två ggr om dagen haha :nono:
    Och varför jag inte byter ut till två benpass i veckan kan man ju undra :whistle:

    #515147

    Hantelrodd upplever jag tar mer på ländryggen än t.ex. latsdrag, därför jag la den där. Jag tycker du ska testa schemat i 10 veckor, där lägger du upp dina vikter och ser till att ha en inbyggd progression. Att t.ex. höja 2,5-5kg i böjen och marken och mellan 1,25-2,5 kg i bänken. I slutet kan det bli så att du får dra ner på´reps för att lämna plats åt högre vikter, men målet är att du ska vara starkare efter programmet än du var innan. Förhoppningsvis kan du öka 10kg i bänk och 15kg i böj resp mark. Börja med t.ex. 8 reppare första 4 veckorna, därefter 5 reppare kommande 4 veckorna och avsluta med 3 reppare sista 2 veckorna. Detta gäller inte i alla övningar utan i mark, böj, bänk. Jag tror dock att du kan ha något liknande i t.ex skivstångsrodd, men att du börjar på 12 reps för att sedan köra 8 och därefter 4-6 reps i 2 veckor. Det är dock upp till dig vad du trivs med.

    #515148

    Tack för hjälpen Anders!

    Jadu malawiglenn Eller är det kanske Glenn Ian Jon Wouda, Mobil:073-968 03 52 Adress Flogstavägen 33 F 752 73 Uppsala eller Mobil: 070-092 48 58 Studentvägen 34 LÄG 504 752 34 Uppsala som är 25 år och 138 dagar och föddes
    10 september 1984 (en måndag för 9 268 dagar sedan) och fyller år den10 september (om 228 dagar) för att vara ”exakt” vilket verkar vara något väldigt Väldigt viktigt (vvvnvvv om du känner till det) i ditt liv så förstår jag att fokus inte betyder endast. Jag formulerade mig bara fel.

    #515149

    Jävligt dumt inlägg Lukasz

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.