Mitt schema och matintag optimalt?

Home Forums Allmänt om gymträning Mitt schema och matintag optimalt?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71655
    #565281

    Måndag: ben & mage

    Onsdag: triceps, bröst & axlar

    Fredag: biceps & rygg

    Söndag: löpning ca 5 km

    Övningar för ben & mage:

    * Situps med vikt bakom nacken 7-10 reps 5 set
    * Benspark 5-7 reps 4 set
    * Bencurl 7-10 reps 4 set

    Övningar för bröst, triceps & axlar

    * Bänkpress 6-8 reps 3 set
    * Dips 10-12 reps 1 set
    * Flyes 10-12 reps 2 set
    * Sittande axelpress 8-10 reps 3 set
    * Pushdowns 7-10 reps 2 set
    * Frenchpress 6-8 reps 3 set

    Övningar för biceps & rygg

    * latsdrag 10-12 reps 2 set
    * chins brett grepp 6-8 reps 2 set
    * chins smalt grepp 8-10 reps 2 set
    * hypersträck 8-10 reps 4 set
    * shrugs med hantlar 8-10 reps 3 set

    Målet med detta schema är att lägga på mig så mycket som möjligt till sommarn:)

    Väger ca 62 nu och målet är 65 till sommaren. Har extremt svårt att gå upp i vikt! Tips för viktuppgång är vad jag behöver. Är dalblads gainer nått att rekkomendera? Ungefär så här ser mitt matintag ut för en vardag:

    Frukost: müsli & youghurt + ägg

    Skolmat

    Middag: Spaghetti och köttfärsås + proteindrink

    Mellanmål: banan + macka med jordnötsmör

    Kvälsmål: kornflakes/müsli och youghurt + makrill obs matintaget kan variera endel blir oftast lite mer mat!

    Efter träning så kommer det förmodlingen att bli dalblads gainer + peptipower kreatin och ca 1 timma efteråt en rejäl middag. Optimalt för återhämtning?

    Vad tycks?

    #565282

    Blir du inte mör i benen av löpningen dagen innan benträningen?

    Och kör fler övningar för ben, knäböj t.ex

    #565283

    hade med skitsvårt att gå upp i vikt, trodde jag åt bra etc. hemligheten är, ÄT MER! man tror man äter tillräckligt men ack nej. =)

    #565284
    bourne ultimatum wrote:
    Måndag: ben & mage

    Onsdag: triceps, bröst & axlar

    Fredag: biceps & rygg

    Söndag: löpning ca 5 km

    Övningar för ben & mage:

    * Situps med vikt bakom nacken 7-10 reps 5 set
    * Benspark 5-7 reps 4 set
    * Bencurl 7-10 reps 4 set

    Övningar för bröst, triceps & axlar

    * Bänkpress 6-8 reps 3 set
    * Dips 10-12 reps 1 set
    * Flyes 10-12 reps 2 set
    * Sittande axelpress 8-10 reps 3 set
    * Pushdowns 7-10 reps 2 set
    * Frenchpress 6-8 reps 3 set

    Övningar för biceps & rygg

    * latsdrag 10-12 reps 2 set
    * chins brett grepp 6-8 reps 2 set
    * chins smalt grepp 8-10 reps 2 set
    * hypersträck 8-10 reps 4 set
    * shrugs med hantlar 8-10 reps 3 set

    Målet med detta schema är att lägga på mig så mycket som möjligt till sommarn:)

    Väger ca 62 nu och målet är 65 till sommaren. Har extremt svårt att gå upp i vikt! Tips för viktuppgång är vad jag behöver. Är dalblads gainer nått att rekkomendera? Ungefär så här ser mitt matintag ut för en vardag:

    Frukost: müsli & youghurt + ägg

    Skolmat

    Middag: Spaghetti och köttfärsås + proteindrink

    Mellanmål: banan + macka med jordnötsmör

    Kvälsmål: kornflakes/müsli och youghurt + makrill obs matintaget kan variera endel blir oftast lite mer mat!

    Efter träning så kommer det förmodlingen att bli dalblads gainer + peptipower kreatin och ca 1 timma efteråt en rejäl middag. Optimalt för återhämtning?

    Vad tycks?

    Angående benpasset lägg in knäböj också! Sedan tycker jag du borde köra 3×12 eller liknande istället. Och gå upp två kilo innan sommarn ska nog inte vara några problem, ligg på ett litet kaloriöverskott och träna hårt så kommer du gå upp i muskelmassa sakta men säkert utan att lägga på dig onödigt mycket fett.
    För två kilo behöver man inte ligga på ett så stort överskott för att klara.
    Hur lång är du förresten? Hursomhelst ser du ut att äta alldelles för lite mat! Inte konstigt att du inte går upp i vikt.

    Och angående upplägget så funkar det väl, men jag hade hellre delat upp det i helkroppspass eller halvkroppspass, överlägset bäst enligt mig, speciellt om man är nybörjare!

    Och var inte rädd för att äta för mycket, du lär knappast lägga på dig någon fetmassa. Som nybörjare (vilket jag förmodar att du är?) så kan man öka i musklemassa och samtidigt förlora fett, fast man ligger på ett litet överskott. Se till och ät även 5-6gånger minst per dag.
    Och angående gainer så är det en kanon tillskott att ta efter ett träningspass, bäst enligt mig! Dalblads funkar bara fint för mig, spelar nog inte så stor roll vilket märke du väljer.

    Det finns inga hemligheter, ligg på ett kaloriöverskott, träna hårt och sov ordentligt så går du upp i vikt!

    #565285

    Jag tar dalblads gainer och skulle rekommendera den om du har svårt att gå upp i vikt. Försök även äta ca var 3e timme. Kanske byta ut müslin mot havregrynsgröt med sylt?:)

    #565286

    jag har tränat i ca 2 år så nybörjare vet jag inte om jag skulle klassas som. Hur länge man är nybörjare har jag ingen aning om iaf:D.

    Jag är ca 180 som du undrade:). Varför är halvkroppspass/helkroppspass bäst för nybörjare isåfall? räcker verkligen återhämtningen att köra igen kroppen vi säger 2 ggr i veckan för att bygga muskler? tänker på överträning. Dom på mitt gym har sagt att jag ska vila en vecka för att få stora muskler. så vad har ni ”proffesional” att säga om det här?8)

    #565287

    Din mat är helt okej. In med mer grönsaker bara, sök runt så hittar du en miljon trådar med bra tips.

    ”Optimalt” för var och en existerar inte.

    #565288
    bourne ultimatum wrote:
    jag har tränat i ca 2 år så nybörjare vet jag inte om jag skulle klassas som. Hur länge man är nybörjare har jag ingen aning om iaf:D.

    Jag är ca 180 som du undrade:). Varför är halvkroppspass/helkroppspass bäst för nybörjare isåfall? räcker verkligen återhämtningen att köra igen kroppen vi säger 2 ggr i veckan för att bygga muskler? tänker på överträning. Dom på mitt gym har sagt att jag ska vila en vecka för att få stora muskler. så vad har ni ”proffesional” att säga om det här?8)

    Okej nja det kanske inte du kan kallas. Men har du inte gått upp mer i vikt under två år?
    Ja kroppen går att tränas 2ggr per vecka, det är bättre än 1 gång om man kan det. Man kan börja med 2ggr igenom kroppen i veckan och sedan återgå till 1gång i veckan, variera sig lite!

    #565289
    Eddie Vedder wrote:
    Din mat är helt okej. In med mer grönsaker bara, sök runt så hittar du en miljon trådar med bra tips.

    ”Optimalt” för var och en existerar inte.

    Tycker du den är helt okej? Han äter antagligen för lite med tanke på hans vikt och vad jag ser?
    180 och väger 62kg är väldigt lite, så mitt tips är att äta ännu mer mat, var inte rädd för att äta. Men samtidigt inte överdriva, en balanserad nivå är bäst!

    #565290
    nyrreThaMan wrote:
    Tycker du den är helt okej? Han äter antagligen för lite med tanke på hans vikt och vad jag ser?

    vart ser du det? Själv ser jag inte en enda mängdangivelse.

    #565291
    Eddie Vedder wrote:
    vart ser du det? Själv ser jag inte en enda mängdangivelse.

    Ja det är ju klart, kalorierna vet vi ju inte av. Men frukosten mellanmålet och kvällsmålet innehåller ju max 300-400kcal, vilket är för lite. Fast vad vet jag han kanske tar mängder av musli och yoghurt till frukost :P
    Men TS, försök räkna ut ungefär hur mycket kcal du får i dig, då blir det lättare och avgöra om du äter för lite. Antagligen äter du för lite eftersom du inte väger så mycket.

    #565292
    nyrreThaMan wrote:
    Ja det är ju klart, kalorierna vet vi ju inte av. Men frukosten mellanmålet och kvällsmålet innehåller ju max 300-400kcal, vilket är för lite. Fast vad vet jag han kanske tar mängder av musli och yoghurt till frukost :P

    I mina ögon kan frukosten vara 200 kcal och likagärna 900 kcal. Det gäller varenda måltid. Så vadjag menade var att kostens sammansättning ser bra ut om den kompletteras med grönsaker.

    I övrigt är det en fråga om mängder men där kan man inte ens gissa eftersom informationen är obefintlig. Det är ju dock en låg träningsdos och ingen särskilt hög kroppsvikt så något enormt energibehov är det antagligen inte tal om här såvida inte trådskaparen har en väldigt fysiskt aktiv vardag.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.