Nedre bröst

Home Forums Allmänt om gymträning Nedre bröst

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #667513

    Behöver man träna nedre bröst för att inte bröstmusklerna ska se konstiga ut, eller hänger dom med ändå? Som jag tränar nu är bänkpress eller hantelpress, lutande bänkpress med hantlar eller skivstång, cable cross och bröstpress.
    Är fallet så att man bör lägga in en övning för nedre bröst, vilka övningar finns det då?

    #77553
    #667514

    Nej, det behöver du inte. Faktum är att det blir inte mycket annorlunda effekt om du gör det heller. Så skippa det du istället, och fortsätt träna ett år så ska du se att du får en liten hylla.

    #667515

    Finns väl inget som heter nedre bröst egentligen? Träna på som du gör!

    #667516
    planit wrote:
    Behöver man träna nedre bröst för att inte bröstmusklerna ska se konstiga ut, eller hänger dom med ändå? Som jag tränar nu är bänkpress eller hantelpress, lutande bänkpress med hantlar eller skivstång, cable cross och bröstpress.
    Är fallet så att man bör lägga in en övning för nedre bröst, vilka övningar finns det då?

    Bänkpress och hantelpress fokuserar primärt på ”nedre bröst” eller bröstmuskelns nedre huvud som det egentligen är. Jag kanske missuppfattar men du verkar (felaktigt) tro att det finns ett övre, mellersta och nedre bröst. Det finns det inte. Det finns två huvud på bröstmuskeln, det STORA nedre huvudet och det lilla övre huvudet. Du har stora problem ifall du vill försöka punktbelasta ett utav dem. De kommer utvecklas i samma takt för de flesta människor, oroa dig inte.

    #667517
    Kristoffersson wrote:
    Bänkpress och hantelpress fokuserar primärt på ”nedre bröst” eller bröstmuskelns nedre huvud som det egentligen är. Jag kanske missuppfattar men du verkar (felaktigt) tro att det finns ett övre, mellersta och nedre bröst. Det finns det inte. Det finns två huvud på bröstmuskeln, det STORA nedre huvudet och det lilla övre huvudet. Du har stora problem ifall du vill försöka punktbelasta ett utav dem. De kommer utvecklas i samma takt för de flesta människor, oroa dig inte.

    Okej, tack för de snabba svaren. Då fortsätter jag träna som jag gör :)

    #667518

    Och om du nu skulle råka ut för att nedre delen av nedre bröstmuskeln skulle bli underutvecklad av någon konstig anledning så kan man träna nedåtlutande hantel/skivstångs pressar. Detta säg påfresta mer på nedre bröstmuskeln.

    #667519

    övnigar med nedåtlutande bänk är alltså inget man måste köra regelbundet?

    #667520

    jamen alltså, det är inte så att man ”skippar” en del av bröstet?
    i denna fråga skiter jag i vad som känns bäst för mig, nu vill jag ha fakta ;)

    #667521
    Hampi wrote:
    jamen alltså, det är inte så att man ”skippar” en del av bröstet?
    i denna fråga skiter jag i vad som känns bäst för mig, nu vill jag ha fakta ;)

    har du inte läst tråden?
    Svaret har du ju redan i andra och tredje inlägget

    #667522
    Pepz wrote:
    har du inte läst tråden?
    Svaret har du ju redan i andra och tredje inlägget

    ville ba fåre fastställt, och rätt vare är så äre nån som säger nått annat. spelar nästan ingen roll vad de är för ämne, ändå folk som tror/tycker olika. så därför ville jag höra de från fler än typ 2 pers.

    #667523
    Hampi wrote:
    ville ba fåre fastställt, och rätt vare är så äre nån som säger nått annat. spelar nästan ingen roll vad de är för ämne, ändå folk som tror/tycker olika. så därför ville jag höra de från fler än typ 2 pers.

    [http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html]

    Så nu har du en källa på att det inte finns nedre bröst.

    Och inre bröst kan du inte heller träna så vi reder ut det på en gång..

    #667524
    Pepz wrote:
    [http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html]

    Så nu har du en källa på att det inte finns nedre bröst.

    Och inre bröst kan du inte heller träna så vi reder ut det på en gång..

    tackar!

    #667525

    Om du vill ha snygga bröst så måste du köra både under & över alltså allt.
    Kör inte mindre än 4 repitioner per övning, 8-10 är ganska bra. sen kan du köra 4-5 övningar. Det som är bra för underbröstet är bänkpress då du träffar med stången ( under bröstet ! samma sak med hantelpress, och tänk på att bänken måste vara rakt, för om du lyfter upp den så är det längre upp på bröstet som det tar på mest. Kör bröst varannan dag som mest. Lycka till ! Mvh

    #667526
    irfanovic wrote:
    Om du vill ha snygga bröst så måste du köra både under & över alltså allt.
    Kör inte mindre än 4 repitioner per övning, 8-10 är ganska bra. sen kan du köra 4-5 övningar. Det som är bra för underbröstet är bänkpress då du träffar med stången ( under bröstet ! samma sak med hantelpress, och tänk på att bänken måste vara rakt, för om du lyfter upp den så är det längre upp på bröstet som det tar på mest. Kör bröst varannan dag som mest. Lycka till ! Mvh

    Vafan är du för en skojare???

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.