Normalt kcal överskott

Home Forums Allmänt om gymträning Normalt kcal överskott

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #71064
    #551194

    Undrar hur mycket i överskott man ska ligga på för att bygga bra med muskler och utan att lägga på sig extra fett?

    Läste på ett annat forum att man blir snabbt fet om man ligger på kcal överskott 500.

    Mvh

    Marcus

    #551195

    Upp till 500 är väl ok, 300-500 kan vara en bra måttstock skulle jag säga. Sen reagerar vi ju alla lite olika och 500 kanske är för mycket för somliga. Det beror ju på sätt och vis också i någon mån lite på vad kalorierna man sätter i sig består av (hur det påverkar insulin etc) och hur/om man tränar. Att ligga ”even” på 2000 och öka till 2500 är kanske annorlunda än att ligga på 4000 och öka till 4500 dessutom.

    #551196

    Tränar amerikansk fotboll 2 dagar/veckan ca 2 timmar sen gymmar jag resten med 1-2 vilodagar. Då borde det vara rätt ok att ligga på +500.

    #551197
    Mac88 wrote:
    Tränar amerikansk fotboll 2 dagar/veckan ca 2 timmar sen gymmar jag resten med 1-2 vilodagar. Då borde det vara rätt ok att ligga på +500.

    Hur mycket du tränar är väl mindre intressant, det ett överskott betyder är ju dom kalorier som överstiger vad du gör av med.

    #551198

    Överskottet som behövs för att bygga upp sig minskar ju desto längre man tränat skulle jag påstå?

    Är du nybörjare så kan du ju lägga på dig betygligt myckjet mer muskler på några månader än om du tränat 5-6 år.

    #551199

    Undvik överskott dagar du inte tränar.

    #551200

    Hur kan man utan att räkna kcal vid byggnad veta så man inte äter förmycket?
    Vill inte direkt gå upp förmycket i fett medans jag bygger.

    #551201
    Mac88 wrote:
    Hur kan man utan att räkna kcal vid byggnad veta så man inte äter förmycket?

    Du blir tjock om du äter för mycket.

    #551202
    Mac88 wrote:
    Hur kan man utan att räkna kcal vid byggnad veta så man inte äter förmycket?
    Vill inte direkt gå upp förmycket i fett medans jag bygger.

    Om du inte räknar så får du gå på känsla och på kombinationen av måttband och våg för att se om vikten rör på sig och var vikt hamnar eller tas ifrån på kroppen. Gå på känsla är kanske svårt men ligger du stilla i vikt så vet du ju vad du utgår ifrån och vill du då upp får du äta mer/röra på dig mindre eller om du vill ner i vikt äta mindre/röra på dig mer. Med erfarenhet så känner man sin kropp bättre och kan uppskatta ganska väl utan att räkna. Går du upp väldigt snabbt vet du ju att allt inte blir muskler och att du har för högt intag av kalorier i förhållande till uttag av kalorier.

    #551203

    Ok så äta en hyfsad stabil frukost, 3 ägg kesella och mjölk/juice elle nått som jag äter nu sen äta mellanmål nått litet sen till middagen äta tills man känner en lagom mätnadskänsla kanske är en början.

    #551204
    Mac88 wrote:
    Ok så äta en hyfsad stabil frukost, 3 ägg kesella och mjölk/juice elle nått som jag äter nu sen äta mellanmål nått litet sen till middagen äta tills man känner en lagom mätnadskänsla kanske är en början.

    Ptja, om du inte tänker räkna kalorier är nog mättnadskänslan den bästa måttstocken att gå efter.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.