Nybörjare.

Home Forums Allmänt om gymträning Nybörjare.

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #66566
    #471098

    Tjenare, är 15 år och har precis börjat gymma. Jag har en fråga angående styrketräning. Ska jag börja med hög reps för att vänja musklerna och muskel fästene eller kan man börja köra hårt med låg reps på en gång?:|

    Bara gymmat i 1 vecka. / Anton

    #471099

    Jag tycker du ska köra på lätta vikter och hög reps till att börja med för att lära dig rörelserna ordentligt samt vänja din kropp vid dem. Kör 2 veckor med vikter som du upplever som lätta för att sen stegvis börja öka för att köra tungt efter kanske 1½ månad eller så.
    Så gjorde jag iallfall, eller 2 månader för min del, och jag tyckte det funkade riktigt bra. Ta den tid du behöver och stressa inte till de tunga vikterna, det ångrar du antagligen om några år!

    #471100

    Vikter som du klarar göra cirkus 10-12 reps med skulle jag föreslå.
    Viktkåtheten kommer när du kört i några månader. Då spelar det nog inte någon större roll hur du kör. Jag kör tunga vikter och flera reps, ibland kör jag endast för kontakt. Ibland tar jag väldigt tungt och kör få reps. Så kör det du gillar mest.

    #471101

    Okej tackar för svaren! ha en bra dag :)

    #471102

    Viktigt att du får in tekniken först och främst så mitt svar till dig blir mycket lätta vikter nöta in rätt teknik va inte rädd för att fråga folk på gymmet om hjälp om du är osäker.

    Det vore väldigt dumdristigt att i början gå in och maximalt belasta musklerna

    #471103
    mattiasson wrote:
    Viktigt att du får in tekniken först och främst så mitt svar till dig blir mycket lätta vikter nöta in rätt teknik va inte rädd för att fråga folk på gymmet om hjälp om du är osäker.

    Det vore väldigt dumdristigt att i början gå in och maximalt belasta musklerna

    jag är nog mer rädd för att han ska slita ut lederna som nybörjare…

    #471104

    vad du än gör, titta inte på hur mkt andra har på stången, det som är tungt för dig är helt enkelt tungt, lär dig känna vilka muskler du arbetar i de olika övningarna.

    #471105

    okej tack för svaren :)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.