Nybörjare på gym söker träningsråd

Home Forums Allmänt om gymträning Nybörjare på gym söker träningsråd

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #65260
    #453626

    Tjena tjena[/b]

    Jag ska börja träna på gym nu men för tillfälligt så tränar jag inget annat.
    Jag skulle gärna vilja ha lite tipps på hur jag ska lägga upp min träningspass
    och vad jag ska sattsa mest på.

    Man kan väl säga att mitt mål är att få till ett snyggare utséende och självklart styrka på det. Alltså ska man köra många gånger med lite mindre tyngd eller köra färre gånger fast med mer tyngd??…up sådanna frågor undra jag mest över:emo-thumb

    Hoppas ni orkar svara
    /MVH En träningsugen kille8)

    #453627

    Börja med att söka runt här på forumet, för liknande frågeställningar har förekommit tonvis.

    Sen, om du inte hittar det du söker, kan du precisera mer vad du funderar över. Det känns nog lite diffust med ”snyggare kropp” och ”självklart styrka”. Så långt skulle man kunna svara att du kan träna hur som helst, för lite resultat lär det ge.

    #453628

    Tänk på att ta i lagom i början bara annars går det snett och man blir inte lika peppad..
    Tycker du ska satsa på lättare vikter i början och fler reps/setts träna mkt över kropp främst rygg och armar och arxlar för att få ett bra resultat=)

    #453629
    malkieth wrote:
    Tänk på att ta i lagom i början bara annars går det snett och man blir inte lika peppad..
    Tycker du ska satsa på lättare vikter i början och fler reps/setts träna mkt över kropp främst rygg och armar och arxlar för att få ett bra resultat=)

    Varför ska han träna mer överkropp? Benen är lika viktiga. Gör det som är roligt, den bästa träningen är den som blir av.

    #453630
    malkieth wrote:
    Tänk på att ta i lagom i början bara annars går det snett och man blir inte lika peppad..
    Tycker du ska satsa på lättare vikter i början och fler reps/setts träna mkt över kropp främst rygg och armar och arxlar för att få ett bra resultat=)

    Varför ska han satsa främst på överkroppen? Man behöver ju ben också.

    #453631

    Jag tycker du ska ta din tid att lära dig hur du utför övningarna, för att minska risk för skador och även för att få bättre resultat i framtiden.
    Jag tycker du ska köra lätta vikter i början tills du får in en bra teknik.

    Leta runt lite så hittar du garanterat ett schema som passar utmärkt.
    Misstaget många nybörjare gör är att ha för höga förväntningar på sin träning (tro att det tar en vecka att bygga muskler), har själv gjort det misstaget ett antal gånger och jag har slutat gymma på grund av att jag blir besviken. Kom ihåg att det tar tid! :)

    Mvh

    #453632
    Rawpimp wrote:
    Tjena tjena[/b]

    Jag ska börja träna på gym nu men för tillfälligt så tränar jag inget annat.
    Jag skulle gärna vilja ha lite tipps på hur jag ska lägga upp min träningspass
    och vad jag ska sattsa mest på.

    Man kan väl säga att mitt mål är att få till ett snyggare utséende och självklart styrka på det. Alltså ska man köra många gånger med lite mindre tyngd eller köra färre gånger fast med mer tyngd??…up sådanna frågor undra jag mest över:emo-thumb

    Hoppas ni orkar svara
    /MVH En träningsugen kille8)

    En av dem absolut mest vettiga artiklarna om nybörjarträning:

    [http://www.bartoll.com/images/stories/articles/2007/body_2007-04.pdf]

    #453633

    Jag fick råd av en man i gymmet att börja med maskinerna för att lära sig teknikerna sedan gå över till de fria vikterna efter ca 1 månad. Vet inte hur sant det han sa är men det lät iaf vettigt.

    #453634

    tack så mycket för tippsen och allt:emo-thumb

    Ni är bäst!8)

    #453635

    äre inte så att överkroppen utvecklas saktare om inte benen hänger med rent styrkemässigt?

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.