Nytt schema

Home Forums Allmänt om gymträning Nytt schema

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70673
    #545741

    Har dragit igång med träningen seriöst efter ett långt uppehåll.
    Har kört ca 2månader nu, men mjukstart men känner att jag kommit igång bra nu. Vill ha fokus på bröst då det är mina svagaste länk..

    Vet att det finns många trådar om scheman, har dock mitt egna förslag som jag gärna vill höra om det är bra eller anus.. :|

    Dag1: Bröst, axlar. (Hårt bröstpass 6reps.)
    Dag2: Ben, biceps, underarmar
    Dag3: Vila
    Dag4: Bröst, triceps. (Lättare bröstpass 10-12reps.)
    Dag5: Rygg, mage.
    Dag6: Vila
    Dag7: Vila

    Är det rekommenderat att köra 5dgr? Alltså även dag3? Hur skulle jag isf delat upp museklgrupperna?

    Gärna inga pikar om att det finns en massa trådar tidigare, men länka gärna om det finns vettig info för just mitt schema.

    Tack så länge.. :|

    #545742

    Var är schemat?

    #545743
    Snake wrote:
    Var är schemat?

    Där hade vi första piken, japp.
    Ursäkta mig, fördelning utav muskelgrupper för träningsvecka… låter det bättre? 😥

    #545744

    Ett förslag

    dag 1 bröst,axlar,triceps

    dag 2 rygg,biceps,mage

    dag 3 ben,vader

    dag 4 börja om

    8-12 reps
    2-4 set
    2-4 övningar per muskel

    #545745
    Danne.v wrote:
    Ett förslag

    dag 1 bröst,axlar,triceps

    dag 2 rygg,biceps,mage

    dag 3 ben,vader

    dag 4 börja om

    8-12 reps
    2-4 set
    2-4 övningar per muskel

    Hade tänkt med vila mellan varje dag då eller?
    Hur ser muskelutvecklingen ut gällande många lätta vs. färre tunga?

    Har tidigare kört typ ”stege”. (OBS! klen i bröst :() där av fokus på det.
    Ex. Bänkpress;
    40kg 15×1
    60kg 10×1
    70kg 6×1
    80kg 3×2

    Är kanske helt ute och cyklar? Men använt mig utav den principen på de flesta övningar dock inte alla.

    #545746
    axxxl wrote:
    Hade tänkt med vila mellan varje dag då eller?
    Hur ser muskelutvecklingen ut gällande många lätta vs. färre tunga?

    Du kan dela opp det precis hur du vill tex 2-1-2 eller 3-1-3 eller att du kör varanan dag, det går att kombinera som du vill.

    #545747
    malawiglenn wrote:
    det är anus, mer träning är inte lika med bättre träning… varför ska man som nybörjare ens tänka tanken på att göra egna ”scheman”??

    Ge mig förslag då istället för att bara ge kritik utan feedback!
    Nybörjare vet jag inte om jag är, kanske inte jätteerfaren. Men har tränat 1-2år tidigare dock med ett långt uppehåll fram tills 2månader sedan.

    #545748
    Danne.v wrote:
    Du kan dela opp det precis hur du vill tex 2-1-2 eller 3-1-3 eller att du kör varanan dag, det går att kombinera som du vill.

    Okay! Låter som en god idé att kanske prova på! :emo-thumb

    #545749
    axxxl wrote:
    Där hade vi första piken, japp.
    Ursäkta mig, fördelning utav muskelgrupper för träningsvecka… låter det bättre? 😥

    Nej det var ingen pik. Ett träningsprogram är inte bara en indelning av muskelgrupper, utan man bör rimligtvis fundera ut hur varje enskilt pass ser ut (övningar, intensitet osv) och hur man ska träna under en liten längre tid.

    #545750
    Snake wrote:
    Nej det var ingen pik. Ett träningsprogram är inte bara en indelning av muskelgrupper, utan man bör rimligtvis fundera ut hur varje enskilt pass ser ut (övningar, intensitet osv) och hur man ska träna under en liten längre tid.

    Jo det är visserligen sant.. därav ändrade jag mig.
    Ursäkta dålig topic.

    #545751

    Träna helkropps pass, 3 övningar per grupp. 3 sett per övning med mellan 6-12 reppetitioner. Gör detta tre dagar i veckan med andra ord måndag, onsdag, fredag i 6 månader-1år sen börjar du splitta.

    #545752
    malkieth wrote:
    Träna helkropps pass, 3 övningar per grupp. 3 sett per övning med mellan 6-12 reppetitioner. Gör detta tre dagar i veckan med andra ord måndag, onsdag, fredag i 6 månader-1år sen börjar du splitta.

    Okay! Intressant förslag :emo-thumb

    Skulle det var sämre att köra som min tanke var idag; mån, tis, tors, fre?
    Isf varför?

    #545753
    axxxl wrote:
    Har dragit igång med träningen seriöst efter ett långt uppehåll.
    Har kört ca 2månader nu, men mjukstart men känner att jag kommit igång bra nu. Vill ha fokus på bröst då det är mina svagaste länk..

    Vet att det finns många trådar om scheman, har dock mitt egna förslag som jag gärna vill höra om det är bra eller anus.. :|

    Dag1: Bröst, axlar. (Hårt bröstpass 6reps.)
    Dag2: Ben, biceps, underarmar
    Dag3: Vila
    Dag4: Bröst, triceps. (Lättare bröstpass 10-12reps.)
    Dag5: Rygg, mage.
    Dag6: Vila
    Dag7: Vila

    Är det rekommenderat att köra 5dgr? Alltså även dag3? Hur skulle jag isf delat upp museklgrupperna?

    Gärna inga pikar om att det finns en massa trådar tidigare, men länka gärna om det finns vettig info för just mitt schema.

    Tack så länge.. :|

    Det där säger absolut ingenting om det är bra eller dåligt. De flesta splittar och spridningar över veckans dagar kan fungera. Utan att veta hur du tänkt lägga upp övningarna, hur intensivt du tänkt träna samt hur stor den totala arbetsvolymen kommer bli är det omöjligt att säga något alls. Vill inte utge mig för att vara expert på det här, men så mycket har jag förstått. Det handlar om hur man sätter ihop det hela och hur man tänkt sig få till stånd en långvarig progression som är A och O för huruvida upplägget är bra eller dåligt.

    #545754
    axxxl wrote:
    Okay! Intressant förslag :emo-thumb

    Skulle det var sämre att köra som min tanke var idag; mån, tis, tors, fre?
    Isf varför?

    med det schemat jag föreslog går det utmärkt att göra så men om du ska köra helkroppspass så är det inte så bra eftersom du då kör samma muskler två dagar i rad.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.