Nytt upplägg, 4-dagars splitt

Home Forums Allmänt om gymträning Nytt upplägg, 4-dagars splitt

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #64824
    #451951

    Tjenare på er!

    Jag har tänkt byta till ett 4-dagars splitt från en gammal kroppsbyggarbok.

    (Programmet i stora drag)
    Måndag: Ben, rygg, mage

    Tisdag: Bröst, armar, mage

    Torsdag: Ben, rygg, mage

    Fredag: Bröst, armar, mage

    (Enligt boken så är mage med på varje pass, kommer förmodligen ändra det sen och lägger in axlar som inte nämns i boken av nån anledning.)

    Den uträknade tiden för varje pass blir ungefär 60 min. till 90 min. per pass. (mina egna uträkningar för mina övningar och egna förutsättningar.) Alltså ungefär 30 min. per muskelgrupp.

    Nu till mina frågor (äntligen) 1. Är det tillräckligt med tid per muskelgrupp?

    2. Borde jag köra nån annan typ av splitt för att kunna köra varje muskelgrupp 3 gånger i veckan istället för 2 gånger som här?

    3. När jag kör borde jag köra klart en muskelgrupp åt gången eller borde jag köra varannan t.ex. benövning, ryggövning, benövning, ryggövning…..o.s.v.

    #451952

    Läste lite nogrannare i boken och såg att axlar nämdes på tisdagar och fredagar. Jaja ingen större skada skedd. Sorry.

    #451953

    1. ingen anning. mäter inte i tid utan i känsla över hur bra det går. Ta den tid det tar. Jag kör en liknande split och tar 1 övning per muskelgrupp, ibland 2 för vissa grupper.
    2. 3 ggr tycker jag är för mycket, men om det är det du vill så kan du ju alltid köra helkropp 3 ggr i veckan. Eller att du kör på detta schema men avslutar med ett helkroppspass i veckan.
    3. Det får du avgöra beroende på trötthet. Jag brukar köra klart en muskelgrupp men ibland blir man lite väl trött så då kan jag ta någon annan grupp mellan, typ vader mellan 2 rygg övningar. Man kan ju supersetta vissa övningar också om man är lagd åt det hållet! :D

    #451954

    Tack för svaret, Jag fick lite ideer här så jag ska ta mig en funderare.
    Jag brukade köra helkropp innan, men det tar så lång tid. Brukade få ner det som bäst till 2 timmar, tröttsamt.
    Ska börja med det här programmet nu på måndag, får se hur det fungerar.

    #451955

    Nån som har nån kommentar till min första fråga?

    #451956

    Alltså jag vet bara på ett ungefär hur lång tid det tar att köra igenom en muskelgrupp för mig, jag gör mina övningar för en muskelgrupp på ungefär 30 min., jag bara undra om det verkade vara tillräckligt eller tydligen för mycket.

    Magen däremot brukar jag faktisk klara av väldigt snabbt, tar nog bara totalt 50 min. i veckan så…

    #451957

    Jag håller med om att det är svårt att känna nån särskild tid som är lämplig. Känn efter. Själv är mina pass för ben, bröst resp rygg ca 70 min varderapå kör jag vader på bendagen, triceps med bröst och biceps med rygg några set på två olika övningar.

    Jag kör axlar och mage under samma pass och det brukar bli något kortare.

    Kör oftast ett extra pass med mage och en annan muskelgrupp också.

    Detta kör jag under en vecka dvs 4-5 pass. Detta tycker jag fungerar väldigt bra.

    Jag tycker absolut att det räcker att köra igenom kroppen 2 ggr/vecka. Själv kör jag som sagt oftast bara en gång per vecka, magen undantagen.

    Du bör köra tunga basövningar först i passet och sedan mindre övningar för tex armar.

    Magen bör köras sist i programmet då den upprätthåller stabiliteten i kroppen under de andra övningarna…

    Lycka till!

    / Daniel

    #451958

    Idag var första passet, blev verkligen en nytändning, skitkul.

    Tack för svaret rocker21, jag ska hålla mig till att köra igenom 2 ggr/veckan.
    Jupp magen sist, brukar ta dom sista 10-15 min att köra magen, fungerar bra.

    Tack för tipsen. :)

    #451959

    Skönt att du fann en nytändning!
    Jag gillar också att byta splitt ganska ofta för att få variation i träningen, just nu kör jag 3 dagars splitt helkropps träning fan vad ont man har innan man kommer igång på löpbandet innan träningen!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.