Öka i bicepscurl?

Home Forums Allmänt om gymträning Öka i bicepscurl?

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #48402
    #117850

    Tjenare!
    Jag har gjort ett bet med min brorsa om vem som är starkast i diverse övningar, inom 2 månader,. 500 kr står på spel, men pengarna är obetydliga jämfört med äran som står på spel i denna prestigefyllda kamp..

    Övningarna är följande:
    Dips, max reps
    Pull-up, max reps
    Millitärpress, max reps på en vikt som vi kan göra ca. 8-12 reps på
    Bänk, samma som ovan
    Bicepscurls, samma

    Innan ni börjar klaga på bristen av marklyft och knäböj så kan jag berätta att det var min bror som bestämde övningarna..
    Hur jag ska öka i Dips, Pull-ups, Millitärpress och Bänk har jag en rätt bra aning om. När det gäller bicepscurls så har jag däremot en fråga. Är det bäst att köra ett 5×5 upplägg där, som jag tänkte köra i millitärpress, ?

    Personligen känns det som om att man kommer att fuska på en så hög vikt med bicepscurls?

    Så, hur gör jag för att öka i bicepscurls? (i syfte att vinna vadet, vet att det är bättre att köra triceps om man vill få större armar ;))

    #117851

    Du ska göra 8-12 reps per stångövning..? Då är det väl inte så bra att träna med 5 reps.

    :D

    #117852
    Chaan wrote:
    Du ska göra 8-12 reps per stångövning..? Då är det väl inte så bra att träna med 5 reps.

    :D

    Det här kanske bara gäller mig men jag känner att jag ökar lika mycket i 8-12 reps som jag ökar i 5 reps.
    Så om jag t ex kör 5×5 millitärpress på 40 kg och ökar 5 kg till 45 kg på 2 veckor så ökar jag också från 8 reps, 35 kg till 8 reps, 40 kg. Visst blir det kanske lite skillnad men känner ändå att jag ökar mer när jag tunga lyft, men, som sagt så är jag osäker när det gäller bicepscurls :)

    #117853

    Prova med att pyramid träna.
    Man börjar på första setet med 10-12 reps.
    Andra setet ökar du vikter och kör lägre reps som 6-8.
    Tredje setet ytterligare mera vikter och 3-5 reps.
    That´s it!

    #117854
    Andgul wrote:
    Prova med att pyramid träna.
    Man börjar på första setet med 10-12 reps.
    Andra setet ökar du vikter och kör lägre reps som 6-8.
    Tredje setet ytterligare mera vikter och 3-5 reps.
    That´s it!

    Okej tack!
    Får väl ta och prova det imorgon :)

    #117855
    Quote:
    Prova med att pyramid träna.
    Man börjar på första setet med 10-12 reps.
    Andra setet ökar du vikter och kör lägre reps som 6-8.
    Tredje setet ytterligare mera vikter och 3-5 reps.
    That´s it!

    Du glömde skriva att efter det tyngsta setet ska man öka repsen och sänka vikten igen. Därför det heter ”pyramid träning” Tex 12 reps, 10reps, 8reps, 6reps, 8reps, 10reps, 12reps.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.