okej att fuska?

Home Forums Allmänt om gymträning okej att fuska?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Posts
  • #526594

    Hej,

    När jag tränar brukar jag fuska en hel del. Är detta okej eller får man bättre resultat om man kör strikt? Om man är av naturen att man ska köra strikt, ska man då köra super-strikt eller bara strikt?

    Jag antar att svaret kan variera beroende på övning. T.ex. kanske det är mer okej att fuska på biceps än på rygg? Eller?

    #70381
    #526595

    Fuska med kontroll är helt ok, problemet är att det lätt leder till överbelastning att köra så ofta.

    #526596

    Alla muskler går att ”fuska” i, men vissa övningar är mindre lämpliga.
    Fuska i mark och böj går fetbort för mig.

    #526597
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Fuska med kontroll är helt ok, problemet är att det lätt leder till överbelastning att köra så ofta.

    +1
    Dock för att kunna fuska med kontroll krävs det att man kan köra strikt och har bra koll på sin kropp innan man börjar fuska.

    #526598
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Alla muskler går att ”fuska” i, men vissa övningar är mindre lämpliga.
    Fuska i mark och böj går fetbort för mig.

    Jag håller med. Jag tror att jag egentligen bara fuskar när jag kör biceps. Fast idag när jag var på gymmet så tänkte jag om jag ska börja köra strikt istället. Vilket ger bäst resultat (volym)?

    #526599

    Jag tror att du får bäst resultat av att fuska dig över vissa platåer för att sedan kunna köra strikt på samma vikt. Risken att bli skadad höjs en del när man fuskar. Jag gillar kontrollerade repetitioner med full ROM

    #526600
    primo wrote:
    Jag tror att du får bäst resultat av att fuska dig över vissa platåer för att sedan kunna köra strikt på samma vikt. Risken att bli skadad höjs en del när man fuskar. Jag gillar kontrollerade repetitioner med full ROM

    Vad är full ROM?

    #526601

    Hur är det med att fuska i bänk? Många har jag inte hela ryggen i, utan typ svankar när de kör bänk. Det kan väl inte vara ett ”okej” fusk?

    #526602

    full rom = full range of movement, dvs full rörelselängd, alltså att i tex bicepscurl gå hela vägen ner (tom trycka till triceps en aning) och hela vägen upp till full kontraktion (sammandragning) av muskeln.

    ang. bänkpress. Det beror på vem du frågar och vilket syfta du har med bänkpressträningen. Frågar du en byggare som mer än allt annat vill ha så mkt volym som möjligt på bröstmuskeln skulle han/hon troligtvis svara att hela ryggen skall vara mot bänken, ingen brygga och armbågarna strax under eller i höjd med axlarna (som ett kors).
    En styrkelyftare, som vill få upp så mycket vikt som möjligt i ett lyft, skulle snarare säga att du kan använda brygga (ryggen svankad, endast röv och skuldror mot bänken) samt ha armbågarna lägre och närmare kroppen för att få en kortare rörelsebana och kunna hantera mer vikt.

    #526603
    crille82sthlm wrote:
    Hur är det med att fuska i bänk? Många har jag inte hela ryggen i, utan typ svankar när de kör bänk. Det kan väl inte vara ett ”okej” fusk?

    Det är inte att fuska utan man bör svanka när man kör bänk. Låta tyngden ligga på skulderbladen. Upp med bröstkorgen (där av svanken) och bak med axlarna. Nu syftar jag dock på bodybuilding och inte styrkelyft. De har en helt annan teknik med svanken.

    #526604
    crille82sthlm wrote:
    Vad är full ROM?

    Full Range of motion – Dvs hela rörelsen, till skillnad mot partiell range of motion.

    #526605
    Albin wrote:
    Full Range of motion – Dvs hela rörelsen, till skillnad mot partiell range of motion.

    Jag lär mig mycket här :)

    Tror jag måste kontakta en personlig tränare som får lära mig lite mer tekniker. Har ingen koll på detta med brygga osv. Trodde att brygga var helt fel, men det är det tydligen inte…

    #526606
    crille82sthlm wrote:
    Jag lär mig mycket här :)

    Tror jag måste kontakta en personlig tränare som får lära mig lite mer tekniker. Har ingen koll på detta med brygga osv. Trodde att brygga var helt fel, men det är det tydligen inte…

    Som sagt, är ditt syfte att lära dig styrkelyftteknik (förlåt om bänk inte ingår i styrkelyft men ni förstår vad jag menar) så tycker jag du ska bege dig till en styrkelyftarklubb och be dem hjälpa dig med teknik. PT:s har alltför undermålig kunskap i området (läs, de flesta PT:S). I annat fall tycker jag du ska fråga den på gymmet med bra fysik som du tycker ha en god syn på god teknik.

    #526607
    Peter_Eriksson wrote:
    Som sagt, är ditt syfte att lära dig styrkelyftteknik (förlåt om bänk inte ingår i styrkelyft men ni förstår vad jag menar) så tycker jag du ska bege dig till en styrkelyftarklubb och be dem hjälpa dig med teknik. PT:s har alltför undermålig kunskap i området (läs, de flesta PT:S). I annat fall tycker jag du ska fråga den på gymmet med bra fysik som du tycker ha en god syn på god teknik.

    Jag håller med, många PT:s har dragit iväg på en tvåveckors intensivkurs och tror sig vara fullärda i och med det.
    Naturligtvis finns det undantag som är kanonbra, men jag hade nog främst sökt mig till någon som presterar själv och dessutom visar ett stort mått av ödmjukhet.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.