ont i axlar vid bröstträning

Home Forums Allmänt om gymträning ont i axlar vid bröstträning

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #55262
    #140941

    hej! jag undrar vad jag gör för fel när jag kör bänkpress och får ont i axlarna?

    och om det finns någon övning man kan köra för att det ska bli bättre. :P

    #140942

    Jag fick också väldigt ont i axlarna när jag började köra bänkpress/hantelpress, det har övergått till enbart hantelpress nu. Saken är den att jag har bättre teknik du, du använder axlarna när du lyfter och det är problemet skulle jag tro. Prova att lägg dej på bänken, dra ihop skuldrorna så långt som går nästan och sen utför övningen igen.

    Detta kan hjälpa, hoppas det. Lycka till m8

    #140943
    rohel99a wrote:
    Jag fick också väldigt ont i axlarna när jag började köra bänkpress/hantelpress, det har övergått till enbart hantelpress nu. Saken är den att jag har bättre teknik du, du använder axlarna när du lyfter och det är problemet skulle jag tro. Prova att lägg dej på bänken, dra ihop skuldrorna så långt som går nästan och sen utför övningen igen.

    Detta kan hjälpa, hoppas det. Lycka till m8

    okej ska testa det nästa gång. tack för svaret:D

    #140944

    Skulderpartiet ska vara ihopdraget och även sänkt. Sen beroende på hur känsliga dina axlar är får du anpassa vinkeln i axlarna. Om du har tåliga axlar kan du köra armbågarna rakt ut från kroppen, annars får du sänka vikten längre ner mot magen, styrkelyftar-stil. Se också till att brygga ordentligt så att inte lyftvägen blir extremt lång. Alternativt kan du sätta en stor petflaska innanför tröjan på bröstet.

    #140945
    rohel99a wrote:
    Jag fick också väldigt ont i axlarna när jag började köra bänkpress/hantelpress, det har övergått till enbart hantelpress nu. Saken är den att jag har bättre teknik du, du använder axlarna när du lyfter och det är problemet skulle jag tro. Prova att lägg dej på bänken, dra ihop skuldrorna så långt som går nästan och sen utför övningen igen.

    Detta kan hjälpa, hoppas det. Lycka till m8

    Det är sant det du skriver. :ph34r:

    #140946

    Dra inte heller ner armarna längre än 90 grader, hade också problem med axlarna,
    men detta hjälpte mycket. Jag fick bättre kontakt och axlarna involverades så lite som möjligt.

    #140947

    Bänkpressen är den mest omtalade övningen av dem alla. ”Alla” känner till den, och ”alla” vet hur den ”ska” utföras.
    Eftersom den är så vanlig, att folk ser tekniken som en självklarhet, är det inte så konstigt att den blir beskylld av att vara en axeldödare.
    Kanske tekniken inte är så självklar då?

    Baktryck
    Vi börjar redan när vi lägger oss ner. Innan vi tar tag i stången gäller det att ligga rätt. Baktryck (min benämning) är ett tryck du lägger mellan skulderbladen, genom att spänna trapezius. Detta utan att trycka ihop skulderbladen, vi gör detta för att stabilisera skulderbladen under själva lyftet.
    Om vi börjar med att lägga vikten på trapezius, skapar vi även en spänning i latisimus dorsi.
    Sedan spänner vi gluteus musklerna och sätter fötterna i golvet. Denna position hjälper dig sedan med buktrycket. Samt att hålla svanken på plats.
    Allt detta görs för att hålla hela kroppen stabil genom hela lyftet.
    Stången
    Nu när vi har bröstat upp oss och har en spänning genom hela kroppen kan vi greppa stången. Bredden på greppet kan variera, det beror på vilket syfte du kör övningen samt var du känner dig starkast.
    Handledernar ska vara dorsalflekterade, för en vanlig motionär räcker det med ca: 20°. Här vilar stången över bakre delen av underarmsbenen, med stöd av hela handen. Det är läget då handleden är både starkast och slittåligast. Inom styrkesporter har man fullt dorsalflekterade handleder. Fullt dorsalflekterade innebär att handleden är helt stabil och mer kraft kan överföras till pressen.

    Avlyftet

    När vi lyfter av skivstången ska vi först se till att stången vilar rakt ovanför dig, börja med att dra armarna lätt bakåt och känn hur den drar, sedan för du stången framåt så du känner att den drar fram. Hitta sedan läget då den ligger i balans.
    Först när du fått balans på stången kan vi börja sänka stången.

    Lyftet

    När vi pressar är det viktigt att vi håller armbågarna under stången i hela rörelsen.
    Sänk stången ner till nedre delen av pectoralis major, pressa sedan upp stången till startläget.
    Utförs övningen på detta vis, minskar vi skaderisken markant.

    #140948

    Stretcha rotatorcuffen, hela bröstet och framsida axlar- har hjälpt mig många gången iaf.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.