Ont i korsryggen efter marklyft + annan fråga!

Home Forums Allmänt om gymträning Ont i korsryggen efter marklyft + annan fråga!

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #66819
    #472046

    Hejsan, sökte runt lite på forumet men hittade inget relevant tyckte jag, kanske är jag för lat =).

    När jag kört marklyft de senaste 2-3 ggrna har jag fått ont i korsryggen. Jag inleder alltid marklyftet med en liten uppvärmning typ 10x 20kg. Sedan efter det kör jag 3×8 med ca 70 kg. Jag tycker att jag inte stressar mig igenom rörelsen och inte heller låser ryggen i det ”övre momentet”. Vad kan detta bero på?

    Min andra fråga lyder: När jag började träna i mars -08 vägde jag 83 kilo. Körde deff + styrketräning fram tills september och jag slutade på ca 74 kg. Detta kanske inte var den striktaste deffningen heller. Jag är 176 cm lång. Problemet med detta var att min lilla putmage, lovehandles och dubbelhakan inte försvann. Nu väger jag ca 77 kg efter bulk och tänkte börja deffa igen i januari. Kan någon uppskatta hur mkt jag måste gå ner för att se frisk, sexpackig ut inför sommaren. 70?, 65? Är det svårt att säga på ovanstående information förstår jag det =)

    Tack på förhand!

    Olle

    #472047

    Hur lång är du?

    #472048

    Står faktiskt i texten, kanske lite oklart.
    Är 176 cm lång =)
    Tack!

    #472049

    Men det beror ju på hur mycke muskler du har..

    Jag e 0,5cm kortare än dej å väger nu 67kg tror jag å man kan FÖRNIMMA rutorna men de ska bort mer fett för att jag ska va nöjd. Och nej jag e inte en sån lyckostbrud som kan ha fettoarsle å magrutor, mitt fett är placerat överallt typ alla kille.. Men kan tänka mej att du har myyycke mer muskler än mej så du kan säkert väga mer deffad..

    Däremot ser jag att jag väger mer nu men har mer muskelkonturer å mindre fett än när jag vägde 66kg för ett halvår sen.. Så allt beror på vad som väger.. Tycker inte man ska stirra för mycke på vågen utan kolla mått å spegel å vad som känns på kläderna. Kanske ta bilder oxå – lättare att se förändringar på bild – man kan lätt bli själv-blind när man håller på…

    Lyyyycka till :)

    #472050

    +1
    Du kan ju såklart inte säga att du måste väga ett viss antal kilo för att ha sexpack.
    Muskler väger mer en fett men det vet väl redan alla hoppas jag!

    träna hela kroppen och glöm inte benträning de är också bra för magen med lite frontböj benpressar knäböjs. om du får ont korsryggen när du kör marklyft kanske beror på att musklerna drar ihop sig mycket, gör mycket strechövningar direkt efter marklyft så mildrar det antagligen.

    #472051

    tack för alla svar!

    Tror jag har en del kvar tills jag har mitt sexpack så det blir nog 6 månader deff. Detta med tanke på att jag inte har så mycket muskler. Lite synd med tanke på att man inte får så många månader muskelbyggande =). Får bli mer byggande efter sommaren!

    Kanske kan försöka fixa upp en bild senare så ni kan se själva!

    Angående marklyft så tror jag inte det är musklerna som gör ont utan i ryggraden längst ner, i morse kunde jag även känna lite smärta i svanskotan.

    Nu ska jag dra och gymma.
    Tror kanske jag skall starta en träningsjournal med bilder, kan vara bra!

    Mvh,
    Olle

    #472052

    När du marklyfter eller böjer med ryggen rundad trycks kotorna ihop på ett sätt som får diskarna att trycka på nerverna, småmuskler drar ihop sig runt om ryggraden på grund av detta. Därför gör det ont, detta kallas ryggskott

    #472053

    så svanka mer?

    #472054

    6 månaders deff? Då lär du ju ha bra mycket att skala av?

    Sträva efter rak rygg i marklyftet. Ingen överdriven svank.

    #472055

    Jag upplevde också att jag fick ont i svanken av marklyft från början. Det som hjälpte mig var att tänka på att dra stången så nära kroppen som möjligt, be nån instruktör eller någon kunnig på gymmet som ev. kan hjälpa dig med tekniken.

    #472056
    Jonas_G wrote:
    Jag upplevde också att jag fick ont i svanken av marklyft från början. Det som hjälpte mig var att tänka på att dra stången så nära kroppen som möjligt, be nån instruktör eller någon kunnig på gymmet som ev. kan hjälpa dig med tekniken.

    Stenne kan hjälpa dig med tekniken annars :emo-thumb

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.