Optimal levnadsstil?

Home Forums Allmänt om gymträning Optimal levnadsstil?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #71096
    #551644

    Tjabba

    Har letat runt på forumet lite utan att egentligen hitta nått. Visste inte heller var jag skulle lägga tråden men fick bli här.
    När man tränar på gym 4-5 ggr per vecka, när man inte tränar på gymmet utan är hemma/jobbar etc, är de bäst o bara ligga i sängen o vila o återhämta sig för optimala resultat, lr är det bra o röra på sig va ute o gå, dra o bada, eller rentav ha ett aktivt fysiskt jobb t.ex. brevbärare, va spelar olika livsstilar o rörelsemönster utanför gymmet nån roll på muskeluppbyggnaden, eller nått sånt i övrigt och varför o hur mycket påverkar de själv sitter jag bara vid datorn eller tränar o varför skulle de va dåligt eller bra, eller spelar de nån roll vad man gör när man inte tränar egentligen om man får i sig rätt käk.
    En liten fundering jag hoppas få svar på, o hoppas ni förstod. Tack!
    MVH

    #551645

    Jag anser väl att en optimal livsstil är när man har en lagom dos av allt här i livet. Att man känner en lycka med allt man gör. Man ska inte bli överfanatisk och försöka finna en balans med allt. Försöka äta bra nyttig mat den mesta tiden men ändå kunna unna sig något man verkligen älskar ibland utan få dåligt samvete. Träningen ska vara en del av Ditt liv, inte hela ditt liv! När man finner den balansen så kommer Du vara optimal i alla avséenden……………Är själen lycklig kommer kroppen vara likadan och Du kommer växa både på insidan och utsidan!

    #551646
    bffen669 wrote:
    Jag anser väl att en optimal livsstil är när man har en lagom dos av allt här i livet. Att man känner en lycka med allt man gör. Man ska inte bli överfanatisk och försöka finna en balans med allt. Försöka äta bra nyttig mat den mesta tiden men ändå kunna unna sig något man verkligen älskar ibland utan få dåligt samvete. Träningen ska vara en del av Ditt liv, inte hela ditt liv! När man finner den balansen så kommer Du vara optimal i alla avséenden……………Är själen lycklig kommer kroppen vara likadan och Du kommer växa både på insidan och utsidan!

    Väldigt bra och sanna ord, som är värda att tänka på helt klart. Men de jag fundera på var vilken sorts fysisk aktivitetsnivå som är de bästa o hålla utanför gymmet för bästa träningsresultat, mest pga ren nyfikenhet.

    #551647
    bffen669 wrote:
    Jag anser väl att en optimal livsstil är när man har en lagom dos av allt här i livet. Att man känner en lycka med allt man gör. Man ska inte bli överfanatisk och försöka finna en balans med allt. Försöka äta bra nyttig mat den mesta tiden men ändå kunna unna sig något man verkligen älskar ibland utan få dåligt samvete. Träningen ska vara en del av Ditt liv, inte hela ditt liv! När man finner den balansen så kommer Du vara optimal i alla avséenden……………Är själen lycklig kommer kroppen vara likadan och Du kommer växa både på insidan och utsidan!

    Huvudet på spiken!:emo-thumb

    #551648

    Att ligga som en grönsak i sin säng tror jag inte är helt okej för kroppen, den behöver
    röra på sig helt enkelt. Men det är väl iofs inte heller bra om man försöker bestiga +7000
    metersberg var och varannan månad.

    Den bästa lösningen ligger någonstans där i mellan.

    Optimalt sett till muskeluppbyggnad? Tja, jag tror faktiskt inte det är så fruktansvärt
    avgörande vad man pysslar med om dagarna. Det handlar om att hinna vila och att
    hinna få i sig rätt käk. Och ett bra träningsupplägg såklart.

    #551649

    Att ta en promenad om dagen skulle ju inte skada, de syresätter blodet och skyndar på återhämtningen men om man konditionstränar för mycket utanför styrketräningen så hämmar de muskelutvecklingen ist, så någon stans där mitt i mellan tror jag är bäst.

    Om ja har fel eller om någon vet bättre så får ni mer än gärna rätt mig.

    #551650

    Balans är väl det optimala ordet i detta fall.
    Gör det du vill göra, men man behöver inte överdriva på något sätt ”bara för att”… samma som gäller med träningen. Lagom är bäst.
    Gör det som är kul men slarva inte i onödan, det tror jag på :)

    #551651
    bffen669 wrote:
    Jag anser väl att en optimal livsstil är när man har en lagom dos av allt här i livet. Att man känner en lycka med allt man gör. Man ska inte bli överfanatisk och försöka finna en balans med allt. Försöka äta bra nyttig mat den mesta tiden men ändå kunna unna sig något man verkligen älskar ibland utan få dåligt samvete. Träningen ska vara en del av Ditt liv, inte hela ditt liv! När man finner den balansen så kommer Du vara optimal i alla avséenden……………Är själen lycklig kommer kroppen vara likadan och Du kommer växa både på insidan och utsidan!

    Tänkvärda ord, bra skrivet :emo-thumb

    #551652
    Robert Svensson wrote:
    När ett fritidsintresse börjar ta över och styra samt att det inte håller i längden kan man börja fundera på vad för livskvalitè man egentligen har då – att ligga apatisk i sängen hela dagen, för att det är optimalt? Nej, tack.

    Helt rätt. Dessutom vore det inte optimalt ens för träningen att ligga apatisk, tvärtom så vore det antagligen helt kontraproduktivtoch göra mer skada än nytta. Sådan inaktivtet bryter ned kroppen mer än den bygger upp en.

    #551653

    Är för tillfället arbetslös med allt var det innebär vilket leder till att det enda jag har råd att göra för tillfället är att träna, resten av dagen sitter jag mest och glor, söker jobb framför datorn och så vidare.
    Om nu detta är kontraproduktivt måste det väl finnas något sådana som jag kan göra för att rätta till det, som ändå har så mycket tid över?

    Mvh

    #551654

    Se jobbsökandet som ett stillasittande arbete och lägg in lite vardagsmotion på det, någon promenad när du känner att kroppen känns stel (om den nu gör det efter några timmar framför datorn).

    #551655
    Erdman wrote:
    Är för tillfället arbetslös med allt var det innebär vilket leder till att det enda jag har råd att göra för tillfället är att träna, resten av dagen sitter jag mest och glor, söker jobb framför datorn och så vidare.
    Om nu detta är kontraproduktivt måste det väl finnas något sådana som jag kan göra för att rätta till det, som ändå har så mycket tid över?

    Mvh

    Lägg tiden du har över till att styra upp ditt liv, aka skaffa ett jobb. Det finns inget så nedbrytande som att gå arbetslös en längre tid. Man blir helt förslappad.

    Gå in i första bästa butik och säg ”Hej jag heter Erdman, har ni nåt jobb till mig?” Och så gör du det 8 timmar om dan. ( Arbetsdag ) Är du arbetslös om en vecka så…nej, det är du inte.

    #551656

    Men om man tränar hårt 5gånger i veckan tror jag inte det är speciellt dåligt heller att ligga och slappa en hel dag?

    #551657
    Flessa wrote:
    Beror på vad du menar med ”slappa en hel dag”.
    Jojjep91 wrote:
    ligga och slappa en hel dag

    Läsa innan kanske?

    En heldag i soffan gör inget.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.