Övningar för rotator cuff

Home Forums Allmänt om gymträning Övningar för rotator cuff

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 54 total)
  • Author
    Posts
  • #912188

    Ska börja träna rotator cuffen nu efter att ha fått det rådet av många. Men jug undrar då över övningar. Inte vilka som finns, det har jag hyffsad koll på, men vilka man måste köra. Alltså om det räcker med en valfri övning, eller måste man belasta den ur olika vinklar? Typ som rygg, där räcker ju knappast en övning…

    #86631
    #912189

    Kanske är lite sen i det hära men.. vad är egentligen rotator cuff?

    #912190

    rotator cuffen är ett samlingsnamn för den djupa axelmuskulaturen.

    #912191
    Robert Svensson wrote:
    film

    Räcker det med endast den övningen? Det finns ingen typ antagonist eller något som man måste träna när det gäller cuffen?

    #912192
    Lasse Kongo wrote:
    rotator cuffen är ett samlingsnamn för den djupa axelmuskulaturen.

    De är väll Infraspinatus, supraspinatus och teres minor?

    #912193
    Susi wrote:
    Räcker det med endast den övningen? Det finns ingen typ antagonist eller något som man måste träna när det gäller cuffen?

    Tycker du skall köra både inåt rotation och utåt rotation.

    #912194
    Mattias L wrote:
    De är väll Infraspinatus, supraspinatus och teres minor?

    Rotatorkuffen består av 4st muskler som stabiliserar skulderleden.

    Du glömde en muskel: m.subscapularis. Den tränas inte av övningen på filmen ovan.

    En medialrotation av humerus gör dock det

    Voila:

    [http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html]

    #912195
    kungpow wrote:
    Rotatorkuffen består av 4st muskler som stabiliserar skulderleden.

    Du glömde en muskel: m.subscapularis. Den tränas inte av övningen på filmen ovan.

    En medialrotation av humerus gör dock det

    Voila:

    [http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html]

    Jag glömde den muskeln jag jag fått mina axelproblem ifrån och den jag håller på att träna upp

    #912196
    kungpow wrote:
    Rotatorkuffen består av 4st muskler som stabiliserar skulderleden.

    Du glömde en muskel: m.subscapularis. Den tränas inte av övningen på filmen ovan.

    En medialrotation av humerus gör dock det

    Voila:

    [http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html]

    Det är ytterst sällan M. subscapularis krånglar jämfört med dom övriga tre eftersom den är mycket stark relativt sätt samt att inåtrotationen understöds även bl.a dom starka M. latissimus dorsi, M. teres major, M. pectoralis major och M. deltoideus pars clavicularis (främre deltan). Dessutom är utåtrotationen alldeles för dålig på filmen. Han verkar på tok för stel i inåtrotatorerna.

    #912197

    Fattar fortfarande inte hur jag ska träna

    Både innåt- och utåtrotation eller?

    #912198
    Arne Persson wrote:
    Det är ytterst sällan M. subscapularis krånglar jämfört med dom övriga tre eftersom den är mycket stark relativt sätt samt att inåtrotationen understöds även bl.a dom starka M. latissimus dorsi, M. teres major, M. pectoralis major och M. deltoideus pars clavicularis (främre deltan). Dessutom är utåtrotationen alldeles för dålig på filmen. Han verkar på tok för stel i inåtrotatorerna.

    m.subscapularis är faktiskt den viktigaste inåtrotatorn. Och skadefrekvensen är relativit vanlig inom idrotter där mkt arbete utförs över axelleden så som kastsporter, tyngdlyftning och tennisspelare(ca 25% av eliten).

    Sedan under en generell laxitet av caput humeri särskillt dorsalt så kan det vara vettigt att stärka denna muskel.

    Till dig susi: Om du ska stärka hela rotatorkuffen så är det alltså 4st separata muskler. För att komma åt dessa ska du antingen inåt-,utåtrotera eller abducera(armen förs rakt åt sidan för att komma åt m.supraspinatus) överarmen. Typ så här för m.supraspinatus [http://www.exrx.net/WeightExercises/Supraspinatus/DBFrontLateralRaise.html]

    #912199
    kungpow wrote:
    Till dig susi: Om du ska stärka hela rotatorkuffen så är det alltså 4st separata muskler. För att komma åt dessa ska du antingen inåt-,utåtrotera eller abducera(armen förs rakt åt sidan för att komma åt m.supraspinatus) överarmen. Typ så här för m.supraspinatus [http://www.exrx.net/WeightExercises/Supraspinatus/DBFrontLateralRaise.html]

    Så det räcker alltså med att utföra ett av dessa alternativ?

    #912200
    kungpow wrote:
    m.subscapularis är faktiskt den viktigaste inåtrotatorn. Och skadefrekvensen är relativit vanlig inom idrotter där mkt arbete utförs över axelleden så som kastsporter, tyngdlyftning och tennisspelare(ca 25% av eliten).

    Sedan under en generell laxitet av caput humeri särskilt dorsalt så kan det vara vettigt att stärka denna muskel.

    Till dig susi: Om du ska stärka hela rotatorkuffen så är det alltså 4st separata muskler. För att komma åt dessa ska du antingen inåt-,utåtrotera eller abducera(armen förs rakt åt sidan för att komma åt m.supraspinatus) överarmen. Typ så här för m.supraspinatus [http://www.exrx.net/WeightExercises/Supraspinatus/DBFrontLateralRaise.html]

    Jag vet mycket väl att det är den viktigaste inåtroteraren men jag vet också att inåtroterarnas styrkeövertag över utåtroterarna är mycket påfallande vilket oftare ger skador i dessa. En anledning till ovannämnda idrottsmäns skador på M. subscapularis kan mycket möjligt bero på att deras smidighet i nämnda muskel är dålig.
    Vi är alldeles för klena i våra utåtroterare, det räcker att jämföra med övriga primater eller tom våra numera utdöda kusiner neandertalarna.

    När jag höll på med spjutkastning så var armbågsproblem och problem med utåtroterarna det som jag märkte av.

    #912201

    Håller med dig om att utåtrotatorerna står sig rätt klent som bara är 3st m. infraspinatus, m.teresminor och m. deltoideus dorsala fibrer jämförst med 5st inåtrotatorer (m.subscapularis, m.teres major, m.deltoideus främre fibrer, m.pectoralis major samt m.latisimus dorsi) till större del starkare muskler.

    Men om syftet är att stabilisera caput humeri (led huvud) mot cavitas glenoidalis (ledpanna) så bör träning läggas på m.subscapularis då ingen av m.teres major, m.deltoideus främre fibrer, m.pectoralis major samt m.latisimus dorsi har den funktionen.

    Men som du säger ska mkt krut läggas på utåtrotatorerna och fokus på god rörlighet i inåtrotatorerna för att minska skada.

    Susi: Du måste fråga dig varför du ska träna rotatorkuffen, har du en ledlaxitet (slapphet i leden) som du vill bli av med eller är det som arne syftar på en obalans i styrkan förhållande mellan inåt-utåtrotatorer? Utåtrotatorerna kan du nog lägga lite tid på då de ofta glöms bort. Övningen som Arne visade i början av tråden kan då vara ett bla komplement (ska själv testa den idag)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 54 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.