Påverkar löpning mina vaders tillväxt negativt?

Home Forums Allmänt om gymträning Påverkar löpning mina vaders tillväxt negativt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #78510
    #689046

    Hej! Jag styrketränar måndag till fredag med MAX-OT som träningssätt. Jag tränar mina vader och ben på måndagar. Jag hade tänkt att börja med löpning, 20-minuters hårda pass på onsdagar och fredagar på kvällen 6 timmar efter styrketräningspasset.
    Min fråga är om mina vader kommer att växa sämre om jag börjar löpa. De används ju väldigt mycket när man springer, såklart, men använder man de men belastar man samma muskelfibrer som på gymmet?
    Så vad tror eller vet ni om det här?
    Tack.

    #689048
    Kung Bruno wrote:
    Ja all aerob-/konditionsträning hämmar den träningsstimulerade proteinsyntesen.

    Ja, men jag menar vaderna specifikt.

    #689051
    Öster_om_Eden wrote:
    Konditionsträning kan nog öka muskelmassan eftersom det gör att man återhämtar sig fortare, bildar nya blodkärl fortare och får slaggproduktern bortrensade i och mned bättre blodgenomrinning.

    Men sex timmar efter ett stenhårt styrketräningspass? Det är ingen fara med maten, men sex timmar? Är det inte för lite tid?

    #689053

    Dina vader kommer fortfarande växa som de skulle göra annars också!

    Fråga: Sa du att du tränar ben på måndagar, och ska springa onsdagar och fredagar??? I sånt fall kommer du inte påverkas överhuvudtaget av löpningen.

    Dina ”fast-twitch” muskel fibrer som används när du styrketränar kommer användas i explosiv löpning också! Det enda du behöver tänka på är att du försöker undvika att springa samma dag som du tränar ben – muskel fibrerna påverkas inte men du kan ha mindre styrka í dina ben (trött efter löpningen) vilket gör att du kommer använda lättare vikt under din styrketräning vilket kommer innebära mindre ”overload” vilket leder till mindre ökning av muskelstorlek… (lång mening men jag hoppas du förstår…)

    #689055
    JessicaR wrote:
    Dina vader kommer fortfarande växa som de skulle göra annars också!

    Fråga: Sa du att du tränar ben på måndagar, och ska springa onsdagar och fredagar??? I sånt fall kommer du inte påverkas överhuvudtaget av löpningen.

    Dina ”fast-twitch” muskel fibrer som används när du styrketränar kommer användas i explosiv löpning också! Det enda du behöver tänka på är att du försöker undvika att springa samma dag som du tränar ben – muskel fibrerna påverkas inte men du kan ha mindre styrka í dina ben (trött efter löpningen) vilket gör att du kommer använda lättare vikt under din styrketräning vilket kommer innebära mindre ”overload” vilket leder till mindre ökning av muskelstorlek… (lång mening men jag hoppas du förstår…)

    Tack för svaren, Jessica och alla andra.

    Inget illa menat mot dig Jessica, men är det någon/några som kan verifiera Jessicas svar?
    Tack.

    #689057
    Durum wrote:
    Tack för svaren, Jessica och alla andra.

    Inget illa menat mot dig Jessica, men är det någon/några som kan verifiera Jessicas svar?
    Tack.

    Tja.. ser du på vad musklerna är gjorde för så förstår du att löpning är optimal
    träning för vaderna.

    Vadernas uppgift är ju att göra relativt tungt jobb (hel din kroppsvikt) under
    längre perioder. Som under stenåldern då människan var tvungen att jaga
    (springa intensivt) eller gå till andra jaktmarker, hitta vatten m.m. (gå,
    uthållighet) så vaderna är ju gjorda för att transportera kroppen utan
    nån igentlig extra vikt.

    Tillägg:
    Vaderna är även den starkaste muskeln i hela kroppen om du ser till storleken.
    Vaderna har borde även ha den snabbaste återhämtningen då det
    är en muskel som används mycket vare sig du vill eller inte. (detta sista är
    jag inte helt hundra på)

    #689059

    Fanns en rolig bild på kolozzeum, 2st enäggstvillingar, ena hade styrketränat hela livet och den andra löptränat hela livet, löparen hade bättre vader^^

    #689061
    Durum wrote:
    Tack för svaren, Jessica och alla andra.

    Inget illa menat mot dig Jessica, men är det någon/några som kan verifiera Jessicas svar?
    Tack.

    Jag får väl vänja mig vid att ha killar som ifrågasätter mina svar…. 8)

    Det är intressant då; jag har sett många bra svar här och vissa svar som verkligen får mig att lyfta på ögonbrynen, men ingen har ifrågasatt dem (kan det vara för att det var en kille som föreslog det…?)

    I vilket fall som helst, jag tar inte illa upp – det är alltid bra att verifiera svar, oavsett vem som svarar! :D

    #689063
    Durum wrote:
    Hej! Jag styrketränar måndag till fredag med MAX-OT som träningssätt. Jag tränar mina vader och ben på måndagar. Jag hade tänkt att börja med löpning, 20-minuters hårda pass på onsdagar och fredagar på kvällen 6 timmar efter styrketräningspasset.
    Min fråga är om mina vader kommer att växa sämre om jag börjar löpa. De används ju väldigt mycket när man springer, såklart, men använder man de men belastar man samma muskelfibrer som på gymmet?
    Så vad tror eller vet ni om det här?
    Tack.

    Fevers löpavader:emo-thumb

    #689065

    Mina vader började växa när jag började gå 3hv med 10kg packning. Då hade jag tränat dem i flera år utan resulta:emo-thumbt.

    #689067
    JessicaR wrote:
    Jag får väl vänja mig vid att ha killar som ifrågasätter mina svar…. 8)

    Det är intressant då; jag har sett många bra svar här och vissa svar som verkligen får mig att lyfta på ögonbrynen, men ingen har ifrågasatt dem (kan det vara för att det var en kille som föreslog det…?)

    I vilket fall som helst, jag tar inte illa upp – det är alltid bra att verifiera svar, oavsett vem som svarar! :D

    Jag ifrågasatte inte dig för du är tjej. Det var det du hade det hittills mest intressanta svaret. Jag tog det så seriöst att jag var tvungen att få det verifierat :emo-thumb

    #689069
    Durum wrote:
    Jag ifrågasatte inte dig för du är tjej. Det var det du hade det hittills mest intressanta svaret. Jag tog det så seriöst att jag var tvungen att få det verifierat :emo-thumb

    :D Ok.

    #689071

    Räcker det med två dagars konditionsträning i veckan?
    Räcker det för att träna upp konditionen märkbar?

    #689073
    Durum wrote:
    Räcker det med två dagars konditionsträning i veckan?
    Räcker det för att träna upp konditionen märkbar?

    Med en träningsfrekvens på 2 pass i veckan har man i vissa studier inte sett någon skillnad vad gäller konditionsförbättringar jämfört med 5 pass i veckan, förutsatt att intensiteten är hög nog. Generellt sätt brukar dock tre pass per vecka rekommenderas för goda förbättringar.

    Intensiteten är avgörande. Regelbunden träning med en puls på 55-70% av max ger ökad aerob kapacitet, vilket innebär ingen eller liten upplevd ansträngning för den tränande.

    Ju mer vältränad man är, desto högre intensitet krävs (55% ger inga förbättringar hos en person med mycket god kondition), och intensiteten är avgörande faktorn för ordentliga förbättringar av kapaciteten. Var maxgränsen där högre intensitet inte ger några ytterligare fördelar är inte klarlagt, men runt 90% av maxpuls är en uppskattning.

    Det går att till viss del kompensera lägre intensitet med längre varaktighet; effekten av ett intensivare 40-minuterpass går att erhålla genom ett någon mindre intensivt 60-minuterspass.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.