Precis börjat träna. Hur gör jag mig av med endast fettet?

Home Forums Allmänt om gymträning Precis börjat träna. Hur gör jag mig av med endast fettet?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71094
    #551620

    Det var ett antal år sen jag tränade, så jag har lyckats samla på mig ~30kg för mycket fläsk tyvärr. Jag har dock gymmat oavbrutet i 2,5 vecka nu varje dag, och äter endast typ kycklingfilé, sallad, fullkornspasta, dricker vatten etc. Dvs, jag är på gång. Jag kör dock bara kondis, så jag bränner ju garanterat en väldans massa muskler. Hur ska jag träna för att kroppen i första hand ska äta upp mitt fett, och inte mina muskler? Finns det nåt träningsschema för sånt här att tillgå?

    (PS, jag kan inget om träningstermer, eller näringslära etc, så avancerade svar med massa info om protein/vitaminer etc o liknande undanbedes. Lätta svar, med utförliga förklaringar efterfrågas.)

    Tacksam för hjälp.

    #551621
    Droopy wrote:
    Det var ett antal år sen jag tränade, så jag har lyckats samla på mig ~30kg för mycket fläsk tyvärr. Jag har dock gymmat oavbrutet i 2,5 vecka nu varje dag, och äter endast typ kycklingfilé, sallad, fullkornspasta, dricker vatten etc. Dvs, jag är på gång. Jag kör dock bara kondis, så jag bränner ju garanterat en väldans massa muskler. Hur ska jag träna för att kroppen i första hand ska äta upp mitt fett, och inte mina muskler? Finns det nåt träningsschema för sånt här att tillgå?

    (PS, jag kan inget om träningstermer, eller näringslära etc, så avancerade svar med massa info om protein/vitaminer etc o liknande undanbedes. Lätta svar, med utförliga förklaringar efterfrågas.)

    Tacksam för hjälp.

    1: Du bränner inte en massa muskler bara för att du tränar kondition.
    2: Om du går upp, ner eller ligger stilla i vikt beror helt på din energibalans. Dvs mer kalorier via mat/dryck än vad du gör av med resulterar i en viktökning och färre kalorier in via mat/dryck än vad du gör av med resulterar i viktnedgång.

    Nu vet jag inte hur din kost sett ut den senaste tiden men om du tar bort all skräpmat och äter nyttigt (som du verkar vara hyffsat inne på) och har lagt till mycket konditionsträning så bör du se resultat bara av det. Eventuellt kan du behöva justera dina potioner om du stannar upp i viktnedgång.

    Vad gäller träning är det fördelaktigt för din viktnedgång att även komplettera med styrketräning då mer muskler innebär en ökad basalmetabolism vilket innebär att du bränner mer kalorier även vid vila. Nu har du tränat 2,5 veckor varje dag men skriver inte hur intensivt. Glöm inte att kroppen behöver vila, ju hårdare du tränar, ju mer återhämtning behöver den. Lägg in någon vilodag emellanåt och lyssna på kroppen. I övrigt finns det massor av information att inhämta på forumet, det är bara att läsa/söka.

    #551622

    Lägg upp ett träningsschema/kost schema för ett tag framöver.
    Läs på forumet: Kosten kan du lära dig mer om i kost och näringslära (här på forumet) och träningsupplägg för nybörjare finns här även det(ca 1000000 st)

    Några enkla tips:
    -Starta lugnt och trappa upp sakta men säkert.
    -Ät mycket protein, ca 2 g/kg kroppsvikt.
    -Prova dig fram, träning är individuellt. Använd dig av den träningstyp som du gillar och trivs med.
    -Väg dig inte, utan mät omkrets runt mage m.m. och titta framför allt i spegeln. Ta ett kort på nuvarande formen och ta ett nytt om en månad eller så. Blir det några framsteg? Om inte, ät mindre eller rör dig mer.
    -Tänk på att det är när du vilar som du återhämtar dig och bygger muskler.

    #551623

    Träna inte varje dag. Det är inte hållbart som nybörjare.

    #551624

    håller med nutz, du bör ha 1 vilodag minst efter 4dagars träning. jag brukar ha 2 vilodagar/v.
    Ät mkt protein och prova kul kardio, vi brukar vara några polare som spelar fotboll 2ggr/v i 1,5-2h och det är sjukt kul men samtidigt förbränner man kalorier som satan för man glömmer av att det är jobbigt. Så hitta något du tycker är kul istället för att pina dig igenom km på bandet

    #551625
    PatrikBergman wrote:
    Lägg upp ett träningsschema/kost schema för ett tag framöver.
    Läs på forumet: Kosten kan du lära dig mer om i kost och näringslära (här på forumet) och träningsupplägg för nybörjare finns här även det(ca 1000000 st)

    Några enkla tips:
    -Starta lugnt och trappa upp sakta men säkert.
    -Ät mycket protein, ca 2 g/kg kroppsvikt.
    -Prova dig fram, träning är individuellt. Använd dig av den träningstyp som du gillar och trivs med.
    -Väg dig inte, utan mät omkrets runt mage m.m. och titta framför allt i spegeln. Ta ett kort på nuvarande formen och ta ett nytt om en månad eller så. Blir det några framsteg? Om inte, ät mindre eller rör dig mer.
    -Tänk på att det är när du vilar som du återhämtar dig och bygger muskler.

    håller med patrik till 100% om mätningen
    jag har inte gått ned ett kilo i vikt emn när jag mätte mig hade jag minskat flera cm runt mage, midja och lår

    jag o andra sidan styrketränar mer än konditionstränar , så min viktminsknings frånvaro beror på att jag lägger på mig muskler :emo-thumb

    #551626
    PatrikBergman wrote:
    -Ät mycket protein, ca 2 g/kg kroppsvikt.

    Tror inte han behöver lägga ner den tiden nu i början att räkna protein. De muskler han har kommer han inte att bränna bort.
    Går alldeles ypperligt för en nybörjare som inte har mycket muskelmassa att ligga på en vanlig kost med kolhydrater, protein och fett.
    Käka som vanligt, mindre portioner. Skippa läsk, chips/godis/choklad, snabbmat osv.
    Grundmat:
    Kyckling, köttfärs, alla sorters fisk, nyttiga fetter i fisk/avokado/nötter/bajlväxter, kesella, ägg, pålägg som skinka, kycklingskivor, ost osv, potatis, ris, fiberpasta, bönor (kidneybönor, svarta Bönor, cannelinibönor, vita bönor) quinoa, bulgur, raps och olivolja.

    Ledsen att det blev så grötigt 😮 , men det är bra basmat, går att göra otroligt mycket med det.

    Hoppas det löser sig. Jag vet hur det är, skada+dator+snabbmat/läsk/godis= win och en del bildäck.
    Som patrik sa, använd bara vågen någon gång ibland. Måtten är väldigt mycket mer effektivare.

    #551627
    Dahlgren wrote:
    Tror inte han behöver lägga ner den tiden nu i början att räkna protein. De muskler han har kommer han inte att bränna bort.
    Går alldeles ypperligt för en nybörjare som inte har mycket muskelmassa att ligga på en vanlig kost med kolhydrater, protein och fett.
    Käka som vanligt, mindre portioner. Skippa läsk, chips/godis/choklad, snabbmat osv.
    Grundmat:
    Kyckling, köttfärs, alla sorters fisk, nyttiga fetter i fisk/avokado/nötter/bajlväxter, kesella, ägg, pålägg som skinka, kycklingskivor, ost osv, potatis, ris, fiberpasta, bönor (kidneybönor, svarta Bönor, cannelinibönor, vita bönor) quinoa, bulgur, raps och olivolja.

    Ledsen att det blev så grötigt 😮 , men det är bra basmat, går att göra otroligt mycket med det.

    Hoppas det löser sig. Jag vet hur det är, skada+dator+snabbmat/läsk/godis= win och en del bildäck.
    Som patrik sa, använd bara vågen någon gång ibland. Måtten är väldigt mycket mer effektivare.

    har inte heller påstått att han ska ha i sig exakt det, mer ett riktmärke så han vet att han får i sig tillräckligt. Och det är som du säger att han inte lär tappa särskilda mängder muskler och det räcker med en varierad kost men det är bättre att äta ordentligt med protein istället för förlite, protein är trots allt bland det viktigast i din kost.

    Dessutom tar det 5 min att räckna ut proteininnehållet i din kost på en dag.

    #551628
    PatrikBergman wrote:
    har inte heller påstått att han ska ha i sig exakt det, mer ett riktmärke så han vet att han får i sig tillräckligt. Och det är som du säger att han inte lär tappa särskilda mängder muskler och det räcker med en varierad kost men det är bättre att äta ordentligt med protein istället för förlite, protein är trots allt bland det viktigast i din kost.

    Dessutom tar det 5 min att räckna ut proteininnehållet i din kost på en dag.

    Spelar ingen roll hur vi argumenterar. Jag som väger 105 kilo drar i mig säkerligen 200-250 gram protein per dag. Jag kör på en ketodiet nu. Han väger nog mer än mig då han skriver 30 kilo fläsk. Då man anser att 2 g/kroppskilo är för folk som har mer muskler och vill spara dessa till efter deffen.
    Skit samma, vi gör ju olika. Det som funkar för mig funkar kanske inte för dig.

    =)

    #551629
    Dahlgren wrote:
    Spelar ingen roll hur vi argumenterar. Jag som väger 105 kilo drar i mig säkerligen 200-250 gram protein per dag. Jag kör på en ketodiet nu. Han väger nog mer än mig då han skriver 30 kilo fläsk. Då man anser att 2 g/kroppskilo är för folk som har mer muskler och vill spara dessa till efter deffen.
    Skit samma, vi gör ju olika. Det som funkar för mig funkar kanske inte för dig.

    =)

    Yes! Dock så är han förmodligen inte muskellös och vill behålla så mycket muskler som möjligt.(Lär dock bygga muskler om han bara äter varierat, trots underskott) Och jag anser att det är bättre att äta mer protein och dra ner på kolhydraterna (absolut inte nolla) än att äta normalt med kolhydrater och protein om man styrketränar. Men som sagt, vi väljer själv vad vi använder oss av för dieter :)

    #551630

    Du gör det klassiska misstaget att anta att om träning är bra, då måste MER träning vara ännu bättre – så är det inte i de flesta fallen.

    #551631
    Snake wrote:
    Du gör det klassiska misstaget att anta att om träning är bra, då måste MER träning vara ännu bättre – så är det inte i de flesta fallen.

    Words of wisdom

    #551632
    Droopy wrote:
    och äter endast typ kycklingfilé, sallad, fullkornspasta, dricker vatten etc.

    Du skriver ”typ” och ”etc.” vilket antyder att kosten i alla fall innehåller lite annat. Är det så att du nästan bara käkar grönsallad och kyckling är tyvärr kosten bedrövlig.

    Snakes påpekande om att du verkar göra misstaget att tro att mer träning per automatik är bättre är klokt och det bör du lyssna på. Angående kosten vill jag dessutom säga detsamma, där verkar du ha samma inställning. Dvs att ju mindre fett och ju mer energisnålt livsmedel desto ”nyttigare”.

    Kollar du varenda kosttråd dyker samma misstag upp, använd sökord som ”majonnäs” och ”avokado” så är jag övertygad om att trådar med tips på bra fettkällor kommer upp. Detaljera din sökning för enbart kostforumet och dietforumet.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.