Prioriteringsträning

Home Forums Allmänt om gymträning Prioriteringsträning

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #78762
    #700478

    Jag har tränat ca 2 år seriös styrketräning. De senaste 4 månaderna har jag försökt lägga på mig muskler och därför legat på energiöverskott, väger idag ca 75kg. Detta har jag gått bra. Jag har tränat enligt följande:
    Dag 1 – Rygg, biceps och underarmar
    Dag 2 – Bröst, triceps
    Dag 3 – Ben
    Dag 4 – Axlar, vader och mage.
    Detta har gått bra och har lagt på mig en del muskler. Detta märks speciellt på armarna och axlarna. Problemet är att ryggen släpar lite i utveckling, speciellt latsen.

    Min tanke var att införa prioriteringsträning, altså träna ryggen kanske 2 ggr i veckan? Jag har även funderat på att börja träna 5 dagar i veckan istället för mina nuvarande 4. Ett dåligt knä gör att jag inte kan springa längre som jag gjorde innan.

    Någon som har några tips eller funderingar på potentiellt upplägg för detta? :what:

    #700479

    Dragremmar kan hjälpa till att ryggen jobbar mer och kopplar bort armarna.

    #700480

    Exakt min mening, håller med föregående talare. Använd remmar, du gör troligtvis övningarna fel, antingen att du inte kan utföra dom korrekt eller att du tar helt enkelt för mycket vikt.
    Kör på mindre vikt, och väldigt strikt, tänk att du är ryggmuskeln OCH att du bara tar i med ryggen och inte med armarna tex.

    #700481

    Har faktiskt aldrig gett remmar en chans, får ta och investera i ett par. Mitt utförande är nog inget att klaga på tror jag, det är mest att jag personligen känner att ryggen är det som gått sämst på sistone. Ifall jag trotsallt skulle vilja pröva att prioritera ryggen ett tag, hur skulle ett sådant upplägg kunna se ut?

    #700482

    Jo det låter som en rimlig ide. Men hur skall jag splitta mitt program på bästa möjliga sätt för att klara det?

    #700483

    Pass 1. Bröst, triceps, axlar, vader sittande
    Pass 2. Rygg, biceps, vader stående
    Pass 3. Ben, mage, vader sittande

    …kör den tresplitten, och lägg in dubbla ryggpassen varje vecka med så många dagars vila emellan varandra som möjligt.

    MVH

    #700484

    Varför nöta vader som besatt när det är rygg han har problem med? Och varför ta bort en dags träning? Jag själv skulle nog ha försökt lägga in ett par set lats på antingen bendagen eller på dag fyra.

    #700485
    Peter.S wrote:
    Varför nöta vader som besatt när det är rygg han har problem med? Och varför ta bort en dags träning? Jag själv skulle nog ha försökt lägga in ett par set lats på antingen bendagen eller på dag fyra.

    För att de allra allra flesta har problem med vaderna varesig de bryr sig eller inte. Men visst, har han inte det kan han strunta i den sortens vadträning.

    Tar bort en dags träning för att jag inte håller med om dessa supersplittar där man tränar en muskel per dag, upplever själv att både jag och de runt om mig som experimenterar under samma omständigheter ökar bättre på klassisk tresplit/helkropp.

    Och att lägga in ett par set lats här eller där har ju liknande effekt med att lägga in ett extra ryggpass, och förutsatt att det är hela ryggen som släpar så är det isf bättre med ett extra pass ryggträning istället för att köra småmuskler som armar och mage separat. Han kan gott köra axlarna på bröstdagen och ta det fjärde passet åt det som släpar efter istället.

    MVH

    #700486

    Jag trodde det var latsen som släpade. Läste fel. Gillar ändå inte sättet att ta bort en hel dag, men det är bara personligt. Jag skulle snarare ägna ett helt pass åt enbart rygg, utöver det pass han tränar rygg ihop med andra muskelgrupper.

    #700487

    Okej, men eftersom det tydligen inte tar så särskilt bra på ryggen så måste du göra fel, eller att du kör med för mycket vikt.
    Håller fast med mitt svar, kör på med mindre vikt och tänk dig att du är ryggen så kommer resultaten tro mig.
    Tror inte det ger mer bara för att du tränar rygg ännu mer, sålänge du inte gör rätt kommer det aldrig ge något.

    #700488

    kör latsen när du kör mark+ latsen när du tränar ben (om du kör knäböj eftersom det involverar ryggen också)

    #700489
    akoral wrote:
    kör latsen när du kör mark+ latsen när du tränar ben (om du kör knäböj eftersom det involverar ryggen också)

    Låter som en ide, skall pröva! Tack för alla tips! :emo-thumb

    #700490

    – Marklyft på bendagen
    – Några set chins en annan dag än ryggdagen
    – Pullups eller latsdrag med curlgrepp som bicepsövning
    – Kör rygg 2 ggr/vecka
    – Kör ryggen striktare
    – Öka intensiteten på ryggpassen

    Bara några exempel på vad du kan göra

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.