Problem att träna ben

Home Forums Allmänt om gymträning Problem att träna ben

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #602046

    .

    #602047
    L_eee wrote:
    Lillmarre: Jag tycker att du ska fortsätta att kämpa på men du bör träna ben minst 2 pass/v för att få resultat. Kanske tom 3 pass/v under en period på minst 3-4 v. Förslag är att du tränar 2 pass/v med basövningar (benböj/benpress) och ett pass/v med komplementövningar (bensp/bencurl/benpendl mfl)

    Lycka till!

    Pepz: Bra länk med knäböj-stretch, så har vi tyngdlyftare tränat i många år.
    Fortress: Jag håller med dig om att benpress är bra övning. Men som tränare rekommenderar jag nästan alltid att träna både benböj och benpress. När man tränar benböj (med rätt teknik) så bygger man ju så mycket annat också och så får man bra hållning på kroppen. En mycket bra variant som komplement är att träna benböj/benpress med ett stopp på 3 sec i botten. Det bygger dessutom mycket bra på Gluteus, det har jag många som kan intyga.

    Lasse Dalquist

    Det där med att köra benen tre gånger i veckan ger jag inte 50öre för. Ok du kan göra det om du mestränar eller kör helkroppspass då du kör betydligt mindre på varje musklegrupp och pass jämfört med splitträning. Annars är det helt förkastligt. Du har aldrig hört talas om att det är när man vilar man växer? Har du kört benen hårt kommer det ta flera dagar innan de är återhämtade. Kan man köra ben var annan dag har man antingen mesat eller så lyssnar man inte på sin kropp. Det är så pass jobbigt att träna ben att även psyket behöver få återhämta sig. Att veta att man ska köra ett tufft benpass varannan dag skulle kunna få den mest fanatiska byggaren att kasta in handuken iniom snar framtid. det tål att upprepas kvalitet inte kvantitet är det som ger resultat. Givetvis fungerar vi alla lite olika men jag lovar att ingen behöver träna sina ben tre gånger i veckan för att få resultat. Snarare kommer det leda dig till att du inom snar framtid går in i väggen och kanske tröttnar helt på träningen. Ett rejält benpass i veckan räcker utmärkt för att få resultat. Du ska hela tiden sträva efter att göra fler reps på samma vikt eller höja vikten. Där i ligger hemligheten du måste bli starkare för att bli större. Även om många inklusive mig själv påstår att de börjat köra lättare är det en sanning med modifikation. Man har helt enkelt börjat köra mycket striktare och med mer konttroll vilket givetvis gör att man inte kan köra på samma tunga vikter som när man småfuskar för att lyfta så mycket som möjligt. Dina intentioner är säkert bara i välmening men det trista är om folk går på det du skriver. Fakta är att många kommer ge upp om de följer dina råd. Jag själv lyckas till och med göra förbättringar när jag kör mina ben så sällan som var fjortonde dag, det du på den tiden har du kört sex pass. Var fjortonde dag är lite väl långt men det fungerar om man kör riktigt hårt.

    Min rekommendation blir alltså en dag i veckan där du verkligen ger järnet i stället för att träna fler pass där du kommer få svårt med återhämtningen och inte minst motivationen att överträffa ditt pb varannan dag.

    Sen visst har du rätt i att benböjen tar på fler muskler än benpressen men vad jag förstod så var det benen som var i fokus här. Då är benböjen inget måste för att få bra resultat på ben och rumpa. Benböjen passar inte för alla det är bara att inse. Det är väl tur att det finns alternativ så att alla kan få bra resutat.

    #602048
    Fortress wrote:
    Det där med att köra benen tre gånger i veckan ger jag inte 50öre för. Ok du kan göra det om du mestränar eller kör helkroppspass då du kör betydligt mindre på varje musklegrupp och pass jämfört med splitträning. Annars är det helt förkastligt. Du har aldrig hört talas om att det är när man vilar man växer? Har du kört benen hårt kommer det ta flera dagar innan de är återhämtade. Kan man köra ben var annan dag har man antingen mesat eller så lyssnar man inte på sin kropp. Det är så pass jobbigt att träna ben att även psyket behöver få återhämta sig. Att veta att man ska köra ett tufft benpass varannan dag skulle kunna få den mest fanatiska byggaren att kasta in handuken iniom snar framtid. det tål att upprepas kvalitet inte kvantitet är det som ger resultat. Givetvis fungerar vi alla lite olika men jag lovar att ingen behöver träna sina ben tre gånger i veckan för att få resultat. Snarare kommer det leda dig till att du inom snar framtid går in i väggen och kanske tröttnar helt på träningen. Ett rejält benpass i veckan räcker utmärkt för att få resultat. Du ska hela tiden sträva efter att göra fler reps på samma vikt eller höja vikten. Där i ligger hemligheten du måste bli starkare för att bli större. Även om många inklusive mig själv påstår att de börjat köra lättare är det en sanning med modifikation. Man har helt enkelt börjat köra mycket striktare och med mer konttroll vilket givetvis gör att man inte kan köra på samma tunga vikter som när man småfuskar för att lyfta så mycket som möjligt. Dina intentioner är säkert bara i välmening men det trista är om folk går på det du skriver. Fakta är att många kommer ge upp om de följer dina råd. Jag själv lyckas till och med göra förbättringar när jag kör mina ben så sällan som var fjortonde dag, det du på den tiden har du kört sex pass. Var fjortonde dag är lite väl långt men det fungerar om man kör riktigt hårt.

    Min rekommendation blir alltså en dag i veckan där du verkligen ger järnet i stället för att träna fler pass där du kommer få svårt med återhämtningen och inte minst motivationen att överträffa ditt pb varannan dag.

    Sen visst har du rätt i att benböjen tar på fler muskler än benpressen men vad jag förstod så var det benen som var i fokus här. Då är benböjen inget måste för att få bra resultat på ben och rumpa. Benböjen passar inte för alla det är bara att inse. Det är väl tur att det finns alternativ så att alla kan få bra resutat.

    Word

    #602049

    Tack för alla svar! Nu är förvirringen total ;)

    Problemet i sig är att knäböj känns som en onaturlig rörelse. Jag faller som en fällkniv, det är helt enkelt stört omöjligt att hålla upp överkroppen.
    Att det går bra att köra lätt beror på att jag orkar balansera upp vikten, men jag får ändå inte till tekniken.

    Frågan är om jag kan lära mig böja, eller satsa på andra övningar.

    #602050
    Lillamarre wrote:
    Tack för alla svar! Nu är förvirringen total ;)

    Problemet i sig är att knäböj känns som en onaturlig rörelse. Jag faller som en fällkniv, det är helt enkelt stört omöjligt att hålla upp överkroppen.
    Att det går bra att köra lätt beror på att jag orkar balansera upp vikten, men jag får ändå inte till tekniken.

    Frågan är om jag kan lära mig böja, eller satsa på andra övningar.

    Testa det jag föreslagit dig jag kan lova dig att du kommer märka resultat efter ett tag. Du har ju tränat rätt länge så varför ska du ödsla tid på en övning du aldrig känner dig bekväm med. Sen kan jag lova dig att det är sällan bristen på träning som är problemt bland de seriöst tränande, snarare är de så motiverade att de kör alldeles för mycket och för ofta. Alltså ett stenhårt benpass i veckan där du verkligen ska ta i så hårt att du nästan mår lite dåligt efter passet Gör du det kommer du att öka både i styrka och volym.

    #602051

    .

    #602052

    Det har inte med BB att göra, men styrka… Många av elitserielagen i hockey kör benträning (ja, styrketräning) 3ggr/vecka så styrkemässigt är det beprövat, även om jag inte pallar det själv än.

    Och även om styrketräning är mkt teknik så går det till överdrift ibland, det handlar trots allt om att bygga muskler eller massa.
    Jag menar att du kanske fokuserar för mkt på tekniken helt enkelt, istället för att hitta nåt som är ”okej” och sen börja därifrån…

    #602053

    .

    #602054
    L_eee wrote:
    Styrka = volym
    Det är självklart näst intill omöjligt att göra ett optimalt upplägg här i ett forum utan att ha gjort en personlig mål-analys.

    Jag är Fystränare inom fotboll i en av de större stockholms-klubbarna, har tidigare även varit det för bl a ishockey-spelare.

    Teknik och korrekt utförande är det allra viktigaste innan man kan gå vidare. Alltför många lastar på tunga vikter och utför halva rörelser. Slöseri med tid! Kontakt mellan hjärna & muskel är ett måste. Att bygga bra ben är jobbigt eftersom det är en stor muskelgrupp. Ungefär 20-30% av de som tävlade på SM i BB hade för tunna ben i förhållande till överkroppen.

    Lasse Dalquist

    Nu är det ju inte alltid tekniken som är problemet om en kille/tjej inte utvecklas som man hoppas på…

    #602055
    L_eee wrote:
    Styrka = volym
    Det är självklart näst intill omöjligt att göra ett optimalt upplägg här i ett forum utan att ha gjort en personlig mål-analys.

    Jag är Fystränare inom fotboll i en av de större stockholms-klubbarna, har tidigare även varit det för bl a ishockey-spelare.

    Teknik och korrekt utförande är det allra viktigaste innan man kan gå vidare. Alltför många lastar på tunga vikter och utför halva rörelser. Slöseri med tid! Kontakt mellan hjärna & muskel är ett måste. Att bygga bra ben är jobbigt eftersom det är en stor muskelgrupp. Ungefär 20-30% av de som tävlade på SM i BB hade för tunna ben i förhållande till överkroppen.

    Lasse Dalquist

    Jag håller med dig i det mesta du skriver teknik och just kontakt mellan hjärna och muskel är liksom vad det handlar om.

    Fotbollspelare behöver inte ha samma benstyrka och muskelvolym som en hockeyspelare eller kroppsbyggare. Fotboll handlar mer om uthållighet för att orka springa i 90 minuter. Hockeyspelare däremot kan vara hjälpta av att ha en rätt rejäl styrka och kroppsvikt, då dessa ger järnet i korta byten och således inte behöver vara lika uthålliga som de som spelar fotboll. Stor kroppsvikt och stora muskler begränsar i hög grad uthålligheten. Det är ju inte för inte som maratonlöparna har mindre ben än 100 meterslöparnas armar.

    Sen vill jag påstå att många hockeyspelare tränar för mycket deras kroppar hinner inte med att återhämta sig helt. Jag jobbar också med en hel del hockeykillar och man märker många gånger att de är helt slutkörda.

    Det här med mer är bättre kan stämma inom många idrotter men när det kommer till att bygga muskler så finns det helt klart stora begränsningar för hur mycket man kan träna. Jag brukar säga att man har två val. Antingen kör man hårt och ger järnet, då kan man inte köra allt för länge på produktiv belastning, vilket gör att passen inte blir allt för långa. Det kommer också att behövas rejält med vila innan muskelgruppen återigen är redo för en omgång, frekvensen blir alltså inte mer än ca 1 gång per vecka. Eller så mestränar du, då kan du träna varje dag om du så vill i flera timmar. När du mestränar använder du långt i från hela muskelns kapacitet vilket gör att någon längre återhämtning knappast behövs. Vad som är mest produktivt får var och en lista ut själv.

    Jag har själv upplevt och sett otaliga fall där allt för mycket träning har varit orsaken till uteblivna framgångar. Jag är ingen novis inom området styrketräning och muskelbyggning, har hållit på med det här i över 20år och har upplevt det mesta som kan hända och inte hända. Jag jobbar dagligen med att hjälpa folk med sin träning och jag kan gå i god för att de som följer mina tips ofta får en helt ny syn på sin träning och resultaten brukar inte dröja. Många tvivlar på mig när jag förklarar hur pass lite träning som behövs för att nå bra resultat. Det handlar som jag sagt åtskilliga gånger inte om mängden utan om kvaliteten. Rätt övningar ,rätt utförande, rätt inställning och hårt jobb och du blir framgångsrik. Problemet är sällan viljan att träna hårt bland de som brinner för att bli muskulösa snarare måste man lära dem att hitta bromspedalen. Går man på full gas hela tiden är det en tidsfråga innan motorn brakar i hop.

    #602056

    Knäböj
    Skippa plankan, om du behöver ha upp hälarna så kan du skaffa riktiga skor.
    Våga ställa fötterna bredare, titta på styrkelyftarna…
    Kan det vara så att tekniken du försöker bana in inte är en bra teknik? Har du haft någon duktig person som instruerat dig i hur du böjer? Bara för att han/hon är instruktör på gymmet betyder inte att han vet hur man böjer på allvar…
    Alla klarar inte ATG men du borde kunna fixa godkänt tävlingsdjup iaf med lite möda.

    Man kan köra hacksquats med stång!
    Om man vill så kan man kör frontböj också.
    Man måste träna upp bålen också om man ska kunna böja bra. Personligen så får jag problem med bröstryggen när jag kör riktigt tungt. Så, tänk på att bygga upp styrkan i resten av kroppen också, då blir det lättare att böja.

    Sen är det väl bra med lite koll på omvärlden. Om du väger 50kg så är 100kg en massa att lyfta medan det för mig som väger 100kg är en uppvärmingsvikt.
    Ta det lugnt och tävla bara med dig själv.
    Våga köra asbrutala benpass. Det är ok att rasa omkull på väg till omklädningsrummet eller att råka spy nån gång emellanåt för att du tagit ut dig för mycket. Att träna ben är jobbigt!

    Lillamarre wrote:
    Känner att det är dags att jag tar tag i min benträning nu. Har kört ben en gång i veckan i 5 år, men det blir motigare för varje gång då jag sällan och aldrig får till ett bra pass. Största problemet är knäböj. Har kört både fria och i smith, med och utan planka men det går inte. Det känns ostabilt, sträcker i fotlederna och jag trycker med tårna. Har verkligen försökt nöta in tekniken på lätta vikter men direkt jag ökar lite så kommer problemen tillbaka. Det går bra att böja till 90 grader, men djupare än så tappar jag all kraft.
    Benpressen är samma sak, trycker med tårna och klarar inte hålla ner svanken. Antar att jag är stel, men går det att få ordning på eller är jag helt enkelt felbyggd? Är relativt stark i utfall, benspark och lårcurlen, men jag vill ju bygga massa, och då är det väl böj som gäller, eller? Tips mottages tacksamt, jag är rådlös.

    Kan tillägga att hack squats funkar bra, men givetvis finns det ingen sån på mitt gym.

    /Marie

Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.