Problem med bänkpress?!

Home Forums Allmänt om gymträning Problem med bänkpress?!

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #57254
    #286891

    Hejsan!

    Har lite problem med bänkpress, jag vet inte vad som är fel då jag orkar lyfta 50kg 5-6reps, Medans jag t.ex kör hantel press då jag brukar köra på 35kg/st och köra 8-10reps. Kan detta bero på att jag inte kör bänkpress tillräckligt ofta? har försökt undevika bänken helt och hållet det känns ju nästan pinsamt när det kommer ner killar som är 1/3 av min storlek och lyfter samma vikter.

    Hur ska ja förbättra det här?

    Mvh

    #286892

    nöta, nöta, nöta… fråga om teknik och kolla in lite bänkpressfilmer på youtube kanske.
    Bänken kommer rätt vad det är när du banat in rätt rörelse och teknik.

    #286893

    har exakt samma problem här. har kollat en massa videos och fått instruktioner av lite folk på gymmet men ändå inga speciella ökningar. ligger just nu på 60 kg bänk med 8×3 medan jag kör 35kg med 8×3 i hantelpress. Har däremot vissa polare som kör 85 i bänk men ”bara” 30kg i hantelpress. Kan det bero på stabiliseringsmuskler och sånt som skiljer sig från bänk och hantelpress?

    #286894

    Börja med att INTE försöka undvika bänken om du vill bli starkare. Skit stenhårt i vad andra tjommar tar och inte tar i övningen, det är totalt ointressant. Du blir bara stressad om du ska fundera över sånt.

    Som sagt; nöt, slit, kämpa och nöt, slit, kämpa igen. Till slut får du en aha-upplevelse och bli riktig kompis med övningen och utförandet.

    #286895
    Gajjan wrote:
    Hejsan!

    Har lite problem med bänkpress, jag vet inte vad som är fel då jag orkar lyfta 50kg 5-6reps, Medans jag t.ex kör hantel press då jag brukar köra på 35kg/st och köra 8-10reps. Kan detta bero på att jag inte kör bänkpress tillräckligt ofta? har försökt undevika bänken helt och hållet det känns ju nästan pinsamt när det kommer ner killar som är 1/3 av min storlek och lyfter samma vikter.

    Hur ska ja förbättra det här?

    Mvh

    Som sagt se över din teknik. Svaga axlar? Orsakerna kan vara många. Börja med att träna bänk 2 ggr i veckan med både rak & och lutandes bänk. OM nu målet är att öka i styrka i just den övningen. 4 arbetsset i varje övning. Om du har möjlighet så filma gärna ett bänkpress pass och bifoga till denna tråd så kan jag med mera ge tips och mer konkreta råd över din teknik. Jag gör så med en adept som inte alltid har tid att komma till det gymmet jag tränar mina klienter på.

    Som ovan säger så bry dig inte om vad andra tänker om din styrka. De flesta här på forumet drar mycket mer än mig i marklyft. Fast de är några storlekar mindre. Men det bekommer mig inte det minsta. Jag tränar för mig själv och min egen utveckling och lycka. Försök göra detsamma!

    #286896

    …har lite samma bekymmer faktiskt…bänk ökar jag inte så mkt i som jag skulle vilja, kör i smith därför att jag inte riktigt kan hantera balansen på vanlig bänk. Kan det vara en orsak att jag inte ökar så mkt ??
    Är det en jättestor nackdel att köra i smith jämfört med vanlig bänk ?!

    #286897
    niklasnelson wrote:
    …har lite samma bekymmer faktiskt…bänk ökar jag inte så mkt i som jag skulle vilja, kör i smith därför att jag inte riktigt kan hantera balansen på vanlig bänk. Kan det vara en orsak att jag inte ökar så mkt ??
    Är det en jättestor nackdel att köra i smith jämfört med vanlig bänk ?!

    Absolut!

    Vill man bli stark i bänk så är det nog bäst man tränar bänk.

    #286898

    Köp body magazines specialutgåva, sedan sida 26. Där står de massvis med tips, teknik ,vad man ska tänka på osv=)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.