Problem vid ryggövningar

Home Forums Allmänt om gymträning Problem vid ryggövningar

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70871
    #548488

    Tjenare!

    Som topicen säger så är problemet att när jag kör ryggövningar (jag brukar köra chins, latsdrag och kabelrodd) så får jag ingen bra kontakt med ryggen. Om jag ska vara ärlig så blir jag mer trött i armarna än jag blir i ryggmusklerna. Jag har försökt och läst allt om övningarna , hur man ska utföra dem rätt, men det hjälper inte… Någon här får gärna hjälpa mig!

    #548489

    Allt handlar om teknik. Har du redan läst massor(förutsatt att du läst vettiga saker) och ändå inte fått kläm på det blir det väl tyvärr lika svårt att ge dig tips här som du ska läsa. Du behöver någon som instruerar dig på gymmet och kan ge dig feedback och ”hands on” teknik justering. Tumregeln ändå – ha en vikt du kan kontrollera och kör så att du verkligen känner att du kontraherar rätt muskler ordentligt. I en rodd innebär det att skuldrorna kontraheras maximalt med tillbakadragna och nedsänkta axlar och armbågarna in mot kroppen.

    #548490

    Ingen som kan hjälpa mig? Jag får verkligen inte till det!

    #548491
    Shame wrote:
    Ingen som kan hjälpa mig? Jag får verkligen inte till det!

    hyr en PT på gymmet så ska du se att det kommer att lösa sig, annars är det bara att kolla in youtube och försöka härma …
    en annan sak du kan göra är att be en vän att filma dig när du kör övningarna och så jämför du hur du ser ut med hur det ser ut när någon instruerar på youtube eller skriver om övningen. man uppfattar sig själv och sitt utförande 1000gånger bättre om man ser sig själv på film!

    #548492

    Sänk vikterna ca 50% och kör superstrikt och ganska långsamt.
    När du lärt dig få kontakt höjer du sakta vikterna igen

    #548493

    Precis! Sänk vikten, kör så du känner att du verkligen arbetar med ryggmuskulaturen och inte armarna, höj gradvis så högt det går och behåll kontakten i ryggen under utförandet!

    #548494

    Ryggen en av mina svagheter också. Som alla säger gäller det att sänka vikterna. Jag gjorde det med upp till 40%. Inte gunga eller rycka ner vikten. Utan sakta dra genom hela ROM. Strecka ut fullt i topplägena så axlarna når örona på dig. Du ska verkligen ”känna” att du drar med ryggen och inte armen. Armen ska bara vara en krok. Tryck till ryggen i bottenläget och stanna där en sekund. Jag tycker du ska lägga in 3 olika övningar till för ryggen om du ska verkligen komma åt den. Lär dig stångrodd & hantelrodd också.

    #548495

    Ett tips ang. just kabelrodd är att vara helt rak i ryggen ( [http://www.youtube.com/watch?v=I3Z5KPjl0Qk] – fel fel fel! Ryggen ska vara helt rak och du ska inte ”luta” dig framåt) och skjut tillbaka skulderbladen ordentligt med en långsam och kontrollerad rörelse.

    #548496
    Tommy Ivarsson wrote:
    Precis! Sänk vikten, kör så du känner att du verkligen arbetar med ryggmuskulaturen och inte armarna, höj gradvis så högt det går och behåll kontakten i ryggen under utförandet!

    Det är just det som är problemet, jag blir mer trött i armarna än i ryggen :P jag ska verkligen försöka att få kontakt nu, annars får jag la snacka med någon som kan visa mig på gymmet!

    #548497

    Vill bara tillägga att man inte ska tro att ryggen gör 100% av arbetet för armarna är alltid med i ryggövningarna men man ska köra lätt i början så man lär använder ryggen så mycket som möjligt, är ganska ny men har precis fått till bra pump i ryggen på de senaste passen, speciellt på roddövningar :) rätta mig om jag är fel ute.

    #548498

    Ja armarna går inte att koppla ur till 100%. I t.ex kabelrodd tränar du underarmar, biceps, baksida axlar, korsrygg, lats, bål och troligtvis några muskler med. Men fokus ska ligga på ryggen, man får helt enkelt söka kontakten och pricka rätt muskelgrupp!

    #548499

    Det bästa är ju som tidigare nämnt att sänka vikterna något och ”leta” efter kontakten.
    Sträcka ut fullt och känna vikten ”hänga” i latsen tex vid olika rodd övningar.
    Sen borde du köra marklyft om du inte gör det redan, inte för just kontaktens skull utanför att den övningen kommer att ge dig en fin och jämn utveckling.

    Förresten hur länge har du tränat?
    Jag tror det tog mig iaf 1-1,5 år minst innan jag lärde mig att hitta kontakten med ryggen.
    Undrade precis som du varför det var så svårt för mig och varför det bara ”tog” på biceps/underarmar när jag tränade rygg.
    Jag tror det bästa du kan göra är att bara nöta på och öva på att finna kontakten.
    Ge det tid så kommer det.

    Mvh

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.