Räkna ut BMI?

Home Forums Allmänt om gymträning Räkna ut BMI?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #71490
    #562935

    Jag undrar om det finns något smidigt sätt att räkna ut ens BMI?

    T ex denna frågan:

    Olle är 183 cm lång och väger 105 kg. Beräkna hans BMI och redovisa om Olle har undervikt, normalvik, övervikt, eller om Olle lider av fetma?

    Och sen har jag hört att BMI inte alltid stämmer för alla? Varför kan BMI vara missvissande?

    Hoppas det finns någon som kan hjälpa mej med detta är inte så haj ännu på BMI.

    #562936

    Läxuppgifter ska man göra själv, serru.

    #562937

    Haha, bra svar Magnus Branzén.

    Theone> Tänkt till lite själv. Vad har du för parametrar i BMI längd och vikt (eller har jag missat något?).

    Jämför en bodybuilder med en fet soffpotatis. Båda kan vara lika långa och väga lika mycket, dvs ha samma BMI.

    #562938

    [http://www.markazits.com/diet/bmi.php]

    Hade bodybuilders mätt BMI hade dom varit på extremgränsen till superfetma, därför.

    Räkna på längd, vikt, ålder och kroppsfettsprocent. ;)

    #562939

    Den här tråden är ju pinsam.:D

    #562940

    Japp jag va ett fetma

    #562941

    Att BMI blir missvisande pga stor muskelmassa är en faktor, men den utgör minoriteten. Då är BMI som mätverktyg mer trubbigt på individnivå sett till fettfördelningen.

    Personer som är så grova att de blir överviktiga enligt BMI är få och där vet man ju dessutom vad det beror på i vilket fall som helst. Men att ha lågt/normal BMI men ändå ha en rejäl ansamling visceralt fett är nog vanligare och desto mer svårupptäckt. Man missar ju inte direkt att man visst råkar ha en enorm muskelmassa.:D

    Men på befolkningsnivå är en populations BMI lämpligt att dra slutsatser utifrån.

    #562942

    (litet förtydligande)

    Eddie Vedder wrote:
    Men på befolkningsnivå är en populations BMI lämpligt att dra slutsatser utifrån.

    … och då enbart tack vare antagandet att de flesta inte har särskilt mycket muskler på kroppen, utan när de går upp i vikt så är det fett.

    #562943

    Kan väl säga att BMI kan vara rätt missvisande i vissa sammanhang, är uppsatt som försöksperson för ett visst läkemedelsföretag. De har min längd och vikt och lite andra uppgifter. Väger ca 102 kg i ganska bra form och är 1.88 vilket ger ett BMI på ca 29. Detta gjorde att jag kvalificerade in som överviktig i deras studie och fick ett samtal där de försökte få mig att delta i denna som var inriktad på överviktiga personer.

    #562944
    mikaelj wrote:
    … och då enbart tack vare antagandet att de flesta inte har särskilt mycket muskler på kroppen, utan när de går upp i vikt så är det fett.

    Precis.

    Om två befolkningar med 10 000 individer vardera studeras där 7000 har ett BMI över 25 i den ena befolkningen och motsvarande BMI enbart gäller för t.ex. 3000 personer i den andra så kan man tveklöst dra slutsatsen att det finns större överviktsproblematik i den första.

    Även om ett antal personer är bodybuilders.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.