Så glad för hjälp..Behov av hjälp angående helkroppspass

Home Forums Allmänt om gymträning Så glad för hjälp..Behov av hjälp angående helkroppspass

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #77060
    #646293

    Hej har försökt att träna och hoppas att jag ska ha möjlighet till det fortsättningsvis också, framtiden är osäker. Har nämligen bränt ut mig på träning och mår forfarande inte bra efter väldigt lång tids sjukdom, kanske aldrig kommer funka men man hoppas ju.

    Som det är nu har jag bara möjlighet att träna lite grann hemma vilket innebär att antalet möjliga övningar är minimerat. Enda Redskapet är väska med vikter som jag hänger på mig eller lyfter. Ge bara råd utifrån dessa premisser, är ni snälla.

    Enligt Bartoll bör man använda sig av olika rörelseplan, med min träning blir denna del lite lidande. Behöver råd om hur jag ska träna på skonsammaste sätt för att undvika överträning men samtidigt få så bra resultat som möjligt. Ska jag splitta min träning eller helkropp+hur många set, osv..

    Då jag for Tanken är att träna 3 gånger per vecka, så här har jag tränat hitills
    Cirka 24 reps per övning, Har råkat gått till failure i något set, försöker annars stanna 1-2 reps innan.

    Helkropp 3 dag vecka: Här följer exempel som jag kört ett par veckor

    Pass 1
    Enbensböj 3×8
    Rodd 3×8
    Drag till hakan 3×8
    Armhävningar med vikt 3×8
    Wristcurl3x8
    Tåhävningar 3×8

    Pass 2
    Utfall 4×6
    Marklyft 4×6
    Axelpress4x6
    Lutande Armhävning med vikt 4×6
    Reversed wristcurl 4×6
    1 set triceps extension
    Nacke 3×6

    Pass 3
    Benböj 2x 10, 1×4
    Rodd 3×8
    Lyft sida Axlar 3×8
    Armhävningar med vikt3x8
    1 set Bicepscurl
    Wristcurl3x8
    1 set mage

    Skulle gärna köra något mer set för armar men har inte vågat då de blir stimulerade av övrig träning, rädd ej tål det?

    Har ju möjlighet att växla med några fler övningar men det är mest isolerande övningar och ej bas, vilket torde vara bäst. Den övning som jag funderar mest på att lägga in är dips för bröst och eventuellt byta något set rodd mot pullpver med raka armar. Behöver alla råd jag kan få, vill någon hjälpa mig.

    #646294
    houston1 wrote:
    Hej har försökt att träna och hoppas att jag ska ha möjlighet till det fortsättningsvis också, framtiden är osäker. Har nämligen bränt ut mig på träning och mår forfarande inte bra efter väldigt lång tids sjukdom, kanske aldrig kommer funka men man hoppas ju.

    Som det är nu har jag bara möjlighet att träna lite grann hemma vilket innebär att antalet möjliga övningar är minimerat. Enda Redskapet är väska med vikter som jag hänger på mig eller lyfter. Ge bara råd utifrån dessa premisser, är ni snälla.

    Enligt Bartoll bör man använda sig av olika rörelseplan, med min träning blir denna del lite lidande. Behöver råd om hur jag ska träna på skonsammaste sätt för att undvika överträning men samtidigt få så bra resultat som möjligt. Ska jag splitta min träning eller helkropp+hur många set, osv..

    Då jag for Tanken är att träna 3 gånger per vecka, så här har jag tränat hitills
    Cirka 24 reps per övning, Har råkat gått till failure i något set, försöker annars stanna 1-2 reps innan.

    Helkropp 3 dag vecka: Här följer exempel som jag kört ett par veckor

    Pass 1
    Enbensböj 3×8
    Rodd 3×8
    Drag till hakan 3×8
    Armhävningar med vikt 3×8
    Wristcurl3x8
    Tåhävningar 3×8

    Pass 2
    Utfall 4×6
    Marklyft 4×6
    Axelpress4x6
    Lutande Armhävning med vikt 4×6
    Reversed wristcurl 4×6
    1 set triceps extension
    Nacke 3×6

    Pass 3
    Benböj 2x 10, 1×4
    Rodd 3×8
    Lyft sida Axlar 3×8
    Armhävningar med vikt3x8
    1 set Bicepscurl
    Wristcurl3x8
    1 set mage

    Skulle gärna köra något mer set för armar men har inte vågat då de blir stimulerade av övrig träning, rädd ej tål det?

    Har ju möjlighet att växla med några fler övningar men det är mest isolerande övningar och ej bas, vilket torde vara bäst. Den övning som jag funderar mest på att lägga in är dips för bröst och eventuellt byta något set rodd mot pullpver med raka armar. Behöver alla råd jag kan få, vill någon hjälpa mig.

    Har du kontinuerlig kontakt med läkare, psykolog eller dylikt? Ur ett träningsperspektiv tycker jag att det ser ut som om du kör på rätt ordentligt med 3-4 set per övning och 6-7 övningar per pass, vet inte riktigt om det kan kallas för att ”träna lite grann”? Det är svårt att säga hur du ska träna då det är din kropp som är utbränd och du känner själv hur mycket du orkar. Om du fortfarande inte mår bra kanske det är ett tecken på att du kör för hårt?

    #646295

    Har kontakt med psykolog och läkare och eftersom ingen riktigt kunnat hjälpa mig får man ju prova sig fram, vill ju så gärna röra mig lite samt få tillbaka lite av de cirka 35-40 kg jag tappat.

    Hoppas att någon mer har vänligheten att kommentera mitt upplägg situation.
    Vill ju röra mig så att jag får någon form av resultat.

    Äter bra, sover dock inget vidare snitt 5-6 timmar natt. Är ju rädd att jag ska bryta ner kroppen ännu mer, svårt att säga om träna eller inte, är trött oavsett träning eller ej. Under långa period helt inkapabel att orka träna, men nu hoppas jag. Är lite tröttare idag och imorgon hade jag tänkt försöka träna igen, men man vill ju inte bli sämre heller. Å andra sidan känns det inte roligt att ständigt vara inaktiv och bara ligga på soffan.

    Kom med råd hur träna osv…

    #646296

    Kanske att du ska försöka med lite konditionsträning istället? Två gånger i veckan gör du en löprunda på 20 minuter.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.