sänka vikterna 33%

Home Forums Allmänt om gymträning sänka vikterna 33%

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71947
    #569549

    har börjat styrketräna igen efter ett längre uppehåll och tränat i ca 8 veckor. har gjort stora styrkeökningar på denna tiden, förmodligen en del pga tekniken. jag funderar på att sänka vikterna 33% och fortsätta köra på utan större förändringar i schemat.
    vad tror ni om detta? har för mig att jag läst om detta nånstans men kan inte hitta det. tanken är förstås att öka ytterligare i styrkan.

    edit: missade att skriva att ökningarna har stannat av

    #569550

    Kanske bara är jag men jag förstår faktiskt inte vad du menar :what:

    Ska du sänka vikterna med 33% av det du tränar på just nu? För att uppnå vadå?

    #569551

    Nja jag hade laddat på mer :P

    #569552

    missade att skriva att ökningarna har stannat av

    #569553

    Om du minskar vikterna blir du väl svagare? Eller har jag missat något fundametalt?

    #569554

    Det finns många olika sätt du kan ändra din träning på. Du kan t.ex. byta träningprogram eller ändra repetitionsantalet och köra mer explosivt för att sedan öka vikterna igen. Tänk på att kroppen gärna vänjer sig vid vikter och upplägg så variation i allmänhet är att rekomendera.
    Jag har sett många liknande trådar på alla dessa forum så sök lite och se vad du hittar!

    #569555
    Srednq wrote:
    missade att skriva att ökningarna har stannat av

    Går väl lite upp och ner det där, i alla fall för mig jag står still emellan åt men det lossnar efter ett tag.Du kanske behöver se över din kost ju mer du tränar ju mer behöver kroppen.

    Dom flesta ökar nog mest i början. efter typ 6veckor stog jag still ett tag men har lossnat igen.

    #569556

    höj vikten istället och dra ner på repsantalet

    #569557

    Många går ner på vikter när dom vill uppnå en högre vikt i t.ex. bänk.
    1RM = 100 Kilo
    Vecka 1. 60×4 5 set
    2. 65×5 5 Set
    3. 70×5 5 Set
    4. 80×5 5 Set
    5. 90×2-3 5 set
    6.100×1-2
    7. 105×1
    För många personer funkar denna, jag testade den och ökade från 80×1 till 90×2. Kan vara psykiskt samt teknik. Men testa. Detta var ju bara en teknik i bänken.
    Skrev inte av någon som kan detta, utan försökte visa dig hur du skall gå till väga. Annars kanske en bulk skulle passa. Annars deffa dig, sen bulka igen.
    Testa olika reps, dropset, giantset osv. Mer set på en övning, mindre och explosivare på en annan osv. Mixtra =)

    #569558

    Om du för närvarande kör ganska tungt, säg set med 85% av 1RM, så kommer du med en 33% sänkning ner på vikter som hamnar inom intervallet för ren konditionsträning. Generellt sett inte att rekommendera om det är muskeltillväxt du är ute efter. En 10-15% sänkning och du hamnar inom 12-15 reps intervall, vilket är bättre. Du kan härifrån enkelt köra enligt principen för backcykling

    Säg du har stagnerat på 100 x 6 i bänk, sänk till 85 kg och det kan gå något i den här stilen:

    v1

    85 x 12

    +2,5% tills du når gamla 6RM vikt

    v3

    92,5 x 10

    v6

    100 x 8 = bra

    Exempelvis.

    #569559

    Grandmaster har det. Han kunde det bättre =)
    Titta annars på schema MM2K om du har stannat i bänkpress.

    #569560

    Tycker, som fler sagt innan, inte att det låter som en bra idé att sänka vikten en tredjedel. A
    nnars kan du testa pre-exhaust, har själv ingen erfarenhet av metoden så jag kan inte säga nåt om resultat, men:
    Den går ut på att du börjar med en isolerande övning för, låt säga bröst. hantelflies isolerar bröst bra, därefter går du över till en compound-övning tex. bänk.

    tanken är väl att man på detta sätt ska kunna trötta ut pecsen innan triceps tar slut helt. (är kanske mest aktuellt om man känner att triceps hindrar en i bänken).

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.