Schema A eller B?

Home Forums Allmänt om gymträning Schema A eller B?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #71546
    #563732

    Schema A:
    Måndag: Rygg, Axlar
    Tisdag: Bröst, Mage
    Onsdag: Biceps, Triceps
    Torsda:
    Fredag: Rygg, Axlar
    Lördag: Bröst, Mage
    Söndag: Biceps, Triceps

    Schema B:
    Måndag: Bröst, Biceps, Mage
    Tisdag:
    Onsdag: Rygg, Axlar, Triceps
    Torsda:
    Fredag: Bröst, Biceps, Mage
    Lördag:
    Söndag: Rygg, Axlar, Triceps

    Vad skulle ni välja om ni hade mycket fritid.. Schema A eller B? Och ni som tänker säga att det är för mycket träning, det behövs inte mer än 48h vila mellan muskelgurupperna, dessutom är det mer här.

    Träningserfarenhet: 1 år

    #563733

    Inget av dom tyvärr =( du kommer bara att få ont i kroppen, vart e bendagen?

    #563734
    Ahees wrote:
    Schema B:
    Måndag: Ben & Mage
    Tisdag:
    Onsdag: Rygg, Bicep
    Torsda:
    Fredag: Bröst, Tricep, Axlar
    Lördag:
    Söndag: välj själv.

    Vad skulle ni välja om ni hade mycket fritid.. Schema A eller B? Och ni som tänker säga att det är för mycket träning, det behövs inte mer än 48h vila mellan muskelgurupperna, dessutom är det mer här.

    Träningserfarenhet: 1 år

    Ändå så vet du inte att bröst tränar tricep också, samma med rygg? (bicep), och att bröst-träning tränar axlar?
    Glöm inte att Ben är det viktigaste att träna för hela kroppen.
    Nu ser schemat bra ut, gogo. Lite jobbigt att dela upp dagarna bara, kanske köra så här;?

    Schema B:
    Måndag: Ben & Mage
    Tisdag: Bröst, Tricep, Axlar
    Onsdag: Vila
    Torsda:Rygg, Bicep
    Fredag: Vila
    Lördag: Ben & Mage
    Söndag: Bröst, Tricep, Axlar

    Sen beror det på om du vill ha ett rullande schema, eller strikta dagar.

    #563735
    Treo wrote:
    Inget av dom tyvärr =( du kommer bara att få ont i kroppen, vart e bendagen?

    Varför skulle jag få ont i kroppen? Har tränat mer än det där tidigare och inte känt av något.

    #563736
    Ahees wrote:
    Varför skulle jag få ont i kroppen? Har tränat mer än det där tidigare och inte känt av något.

    Hur länge då och hur tungt har du kört? klart det funkar kanske nåt år eller så. när man e ung men i längden så är det inget bra upplägg. Men gör som du vill varför ska du lyssna på dom som har tränat länge

    #563737

    Jävla skitupplägg.

    #563738

    Schema B:
    Måndag: Bröst, Biceps, Mage
    Tisdag:
    Onsdag: Rygg, Axlar (baksida)
    Torsda:
    Fredag: Bröst,Triceps
    Lördag:
    Söndag: Rygg (marklyft), Axlar (utsida)

    här har du ett lite mer organiserat schema, om du bara vill träna överkropp istället för ditt TA VILET AV MEJ SCHEMAT!. jag skulle ju rekommendera att träna ben, för ska du bara träna överkropp så kommer du se efterbliven ut till slut!. tänkt efter själv!.

    #563739

    Ett bra schema som fungerar för mig är:
    Måndag: Bröst, Triceps
    Tisdag: Rygg, biceps
    Onsdag: Vila
    Torsdag: Axlar, mage
    Fredag: Ben
    Lördag: Vila
    Söndag: Vila

    Eller det jag kör på nu när jag har lite mer tid över:
    Måndag: Biceps, Triceps
    Tisdag: Axlar
    Onsdag: Vila
    Torsdag: Rygg
    Fredag: Bröst
    Lördag: Ben, mage
    Söndag: Vila

    #563740

    Vansinnesupplägg. Träna mindre för fan.

    #563741

    Varför ska folk splitta sin träning så in i helvete för?

    #563742

    Jag gissar på att man tränar fyra-fem gånger i veckan därför att man inte har något liv och har tid med det. Nödvändigt? Knappast.

    #563743

    Jag tränar varje dag. :( Styrka 1-2 gånger per vecka dock.

    #563744
    nutz wrote:
    Jag gissar på att man tränar fyra-fem gånger i veckan därför att man inte har något liv och har tid med det. Nödvändigt? Knappast.

    Man kan väl för faan ha ett liv och hinna träna 4-5 dagar i veckan. Allt handlar om prioriteringar och vad man värdesätter högst. Givetvis ska familj, vänner och ditt egna välbefinnande komma i första hand.
    Dock är det absolut inga bekymmer att hinna jobba sina 8 timmar om dagen, sova sina 6-8h per natt, träna 4 gånger/vecka a´la 1,5h.

    Förstår inte hur folk kan tro att bara för att man tränar styrka mer än 2 gånger per vecka så skulle man omöjligtvis hinna med sin familj och sina vänner.

    Du har en poäng i att det inte är nödvändigt i alla lägen men har du som mål att stå på scenen om ett eller ett par år har du förmodligen redan satt upp målen för det (talar av egen erfarenhet bara). Att då träna 4 dagar i veckan är ju bland det roligaste du kan göra.

    Well, well. Bara trött på alla nötter som tror att all träning är bortkastad tid och att 4-6h träningspass/vecka skulle göra att din vardag blev lidande gentemot om du kört 2-3h/vecka.

    #563745

    Jag skrev precis att jag själv tränar varenda dag: tro mig när jag säger att jag vet att det går mycket tid.
    Men att styrketräna varje dag eller ens mer än fyra dagar per vecka tror jag är ett jäkla slöseri med tid och i många fall tillochmed kontraproduktivt för utveckling om man inte är riktigt långt gången i sin träning.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.