Schema från min PT, vad tror ni erfarna?

Home Forums Allmänt om gymträning Schema från min PT, vad tror ni erfarna?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #71304
    #554550

    Har nu tränat på gym i nästan ett år och känner att jag har fått in bra ökningar och vet med hjälp av både allt läsande här på BODY-FORUM och min tid i gymmet vilka övningar som är bra och vilka som är mindre bra och dess utförande samt ett strikt kostschema där jag får i mig rätt mängd protein, kolhydrater, fett m.m.

    Har inte kört efter något direkt schema tidigare då jag har haft varierande arbetstider osv. Men har nu bytt arbete och har väldigt mycket fritid och känner då ocskå att jag vill ta ytterliggare ett steg inom min träningen. Har fått lite hjälp av en personlig tränare på mitt gym som för övrigt såg ut att ha styrketränat bra många år.

    Vi satt och diskuterade ett tag och skrev sedan ner två olika scheman, hade tänkt att köra igång med ett schema nu till måndag som jag skall följa men har fortfarande inte bestämt mig vilket utav dessa jag tänker köra.

    Kännde att det var på tiden att fixa medlemskap här på BODY-FORUM efter allt läsande och vända mig till er kunniga för att se vilket schema ni tror blir bäst. Min PT rekomenderade schema två med tanke på hur mycket fritid jag kommer att ha. Vad tror ni?

    Schema 1 : ~12set per muskelgrupp
    Måndag – Rygg, Axlar
    Tisdag – Vila
    Onsdag – Biceps, Triceps
    Torsda – Vila
    Fredag – Bröst, Mage
    Lördag – Vila
    Söndag – Ben, Vader

    Schema 2 : ~9set per muskelgrupp
    Måndag – Axlar, Mage, Vader
    Tisdag – Bröst, Triceps, Framsida lår
    Onsdag – Vila
    Torsda – Rygg, Biceps, Mage
    Fredag – Bröst, Axlar, Triceps
    Lördag – Vila
    Söndag – Rygg, Biceps, Baksida lår

    Tror själv att schema 2 skulle passa bra in på mig, då jag älskar att träna och har mycket fritid.

    Tack på förhand!

    #554551

    Ser onödigt spexigt ut. Vad är det för fel på;

    Bröst, axlar, triceps
    Rygg, biceps
    Ben, mage

    …? :)

    #554552
    Marcus Syvertsen wrote:
    Ser onödigt spexigt ut. Vad är det för fel på;

    Bröst, axlar, triceps
    Rygg, biceps
    Ben, mage

    …? :)

    Då jag har en hel del fritid som jag skrev tidigare och vill träna lite oftare och kanske köra igenom varje muskelgrupp 2 gånger i veckan så blir nog 3 pass för lite :) ..Vad tror du om att kanske köra såhär istället, då hinner musklerna att återhämta sig finfint mellan passen ocskå.

    Dag 1 – Bröst, Triceps
    Dag 2 – Rygg, Bicpes
    Dag 3 – Axlar, Mage, Ben
    Dag 4 – Vila
    Dag 5 – Vila
    Dag 6 – Börja om

    #554553

    tycker de ser bra ut

    #554554

    Jag har faktiskt gått i samma tankar, att dela upp benen också och inte bara ha en ben dag.

    dag1: Bröst,triceps,framsida lår
    dag2:vila
    dag3: Rygg,biceps, Baksida lår
    dag4:vila
    dag5: axlar,traps, vader , mage

    Antingen lär jag köra det här eller HST

    #554555
    Lircs wrote:
    Då jag har en hel del fritid som jag skrev tidigare och vill träna lite oftare och kanske köra igenom varje muskelgrupp 2 gånger i veckan så blir nog 3 pass för lite :) ..Vad tror du om att kanske köra såhär istället, då hinner musklerna att återhämta sig finfint mellan passen ocskå.

    Dag 1 – Bröst, Triceps
    Dag 2 – Rygg, Bicpes
    Dag 3 – Axlar, Mage, Ben
    Dag 4 – Vila
    Dag 5 – Vila
    Dag 6 – Börja om

    Varfor kora axlar mage och ben pa samma dag. Ha bara ben en dag istallet

    #554556

    Själva upplägget ser bra ut, men inte särskilt viktigt. Personligen så ser jag muskelindelningen som den minsta faktorn för en större och starkare kropp. Den ser till att träningen är balanserad.

    Den viktigaste faktorn är (enligt mig) set, reps, vila mellan set, TUT – time under tension. Det är dem som avgör väldigt mycket om hur träningen kommer att se ut. Det är även dem parametrarna som avgör vilka övningar som passar bäst in.

    #554557
    Marcus Syvertsen wrote:
    Ser onödigt spexigt ut. Vad är det för fel på;

    Bröst, axlar, triceps
    Rygg, biceps
    Ben, mage

    …? :)

    Det där är ett upplägg som jag själv gillar. Alternativt detta:

    Bröst, Rygg
    Ben, mage
    Armar, axlar

    Finns inget som säger att man måste begränsa sig till 3 pass per vecka bara för att man kör en 3-split.

    #554558

    varför köra en tung muskelgrupp som ben tillsammans med en annan tung muskelgrupp som bröst eller rygg? personligen skulle jag aldrig orka med det om det inte var halv- eller helkroppsprogram, men då är ju setmängd och intensitet lägre än om de bara körs en gång i veckan. Då kör man ju järnet varje pass jämfört med om man kör den 2-3ggr/v.

    #554559
    Peter_Eriksson wrote:
    varför köra en tung muskelgrupp som ben tillsammans med en annan tung muskelgrupp som bröst eller rygg? personligen skulle jag aldrig orka med det om det inte var halv- eller helkroppsprogram, men då är ju setmängd och intensitet lägre än om de bara körs en gång i veckan. Då kör man ju järnet varje pass jämfört med om man kör den 2-3ggr/v.

    Tror nog detta schema inte är utformat för en elittränare, sedan beror det på var denna PT jobbar det finns mycket färdiga scheman och lathundar på de stora gymkedjorna så det skall gå lite snabbare med kunderna, obs nu säger jag inte att alla PT på dessa gym jobbar så men många gör det.

    #554560

    Fick tag på två nya scheman efter lite letande som jag tyckte såg bra ut.

    Alt. 1
    Dag 1 – Bröst, Triceps
    Dag 2 – Rygg, Biceps
    Dag 3 – Axlar, Mage, Ben
    Dag 4 – Vila
    Dag 5 – Vila
    Börja om

    Alt. 2
    Måndag – Rygg, Triceps
    Tisdag –
    Onsdag – Axlar, Mage
    Torsda –
    Fredag – Bröst, Biceps
    Lördag –
    Söndag – Ben, Vader

    Dessa ser kanske bättre ut?

    #554561

    Fan vad alla ska spexa till det då.

    Kör:

    Dag 1: Bröst/Triceps/Axlar (ej baksida)
    Dag 2: Ben/Mage
    Dag 3: Vila
    Dag 4: Rygg/Biceps/Baksida axlar
    Dag 5: Vila
    Dag 6: Bröst/Triceps/Axlar
    Dag 7: Ben/Mage
    Dag 8: Vila
    Dag 9: Rygg/Biceps/Baksida axlar
    etc…?

    #554562

    Jävla knarkarscheman. Squat & Milk!!!11

    #554563

    Dag1: Bröst
    Dag2: Rygg
    Dag3: Axlar
    Dag4: Armar ( bicep å tricep )
    Dag5: Ben

    Mage och nacke lägger jag in i passen då jag känner för det, ofta blir det mage var tredje/fjärde dag. Nackträning var fjärde/femte dag. Tar Vilodagar när jag känner att min kropp behöver det, annars kör jag bara och det verkar funka =)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.