Set/rep/muskelbyggande

Home Forums Allmänt om gymträning Set/rep/muskelbyggande

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #74035
    #586601

    Man hör ofta om att man ska träna 3-4 set per muskelgrupp och repen ska variera mellan 6-15. Själv kör jag ofta med 4 set med 12.,10,8 och 6 rep.

    Men när man läser på tidningar så skriver dem att man ska köra 3-4 set med 12 rep per set för att bygga muskler.

    Min fråga leder så här hur sant är det att träna 3-4 set x 12 för kunna bygga muskler stämmer det verkligen och hur kör ni när ni vill bygga muskler?

    Tacksam för seriösa svar!

    #586602

    För att bygga muskelmassa tror jag att det är bättre att dra ner på repetitionerna till 4-8 st och köra tungt. :)

    #586603

    kör det du trivs med. så länge du hela tiden pushar dig själv att lyfta tyngre så kommer resultaten oavsett nått set hit eller nått rep dit

    #586604
    Pepz wrote:
    kör det du trivs med. så länge du hela tiden pushar dig själv att lyfta tyngre så kommer resultaten oavsett nått set hit eller nått rep dit

    håller med, men denna fråga ligger väl i fel forumsdel?

    #586605
    Pepz wrote:
    kör det du trivs med. så länge du hela tiden pushar dig själv att lyfta tyngre så kommer resultaten oavsett nått set hit eller nått rep dit

    :up:

    #586606

    Jag känner ibland att man tar för mycke och inte får riktig kontakt med muskeln. Det känns som att många gör detta fel.

    #586607
    freddp wrote:
    Jag känner ibland att man tar för mycke och inte får riktig kontakt med muskeln. Det känns som att många gör detta fel.

    då kan man ju pröva att köra lite lättare tills det känns rätt.

    #586608
    Hunttrader wrote:
    Man hör ofta om att man ska träna 3-4 set per muskelgrupp och repen ska variera mellan 6-15. Själv kör jag ofta med 4 set med 12.,10,8 och 6 rep.

    Men när man läser på tidningar så skriver dem att man ska köra 3-4 set med 12 rep per set för att bygga muskler.

    Min fråga leder så här hur sant är det att träna 3-4 set x 12 för kunna bygga muskler stämmer det verkligen och hur kör ni när ni vill bygga muskler?

    Tacksam för seriösa svar!

    Jag tycker att dessa två artiklar är ganska uttömmande:

    [http://www.bartoll.com/images/stories/articles/2007/body_2007-11.pdf]

    [http://www.bartoll.com/images/stories/articles/2007/body_2007-10.pdf]

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.