Sittande axelpress

Home Forums Allmänt om gymträning Sittande axelpress

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #65734
    #458589

    När jag kör sittande axelpress har jag en tendens att svanka ryggen när det börjar bli för tungt. Gör det något om man gör det eller ska jag ta lite mindre vikt och försöka vara rak i ryggen?

    #458590

    Om man svankar borde det ta mer på bröst. Känns inte som att det skulle vara någon fara :)

    #458591

    En liten svank gör inte så mycket, våran ryggrad är ju krokig i sitt naturliga utförande också. Men oftas brukar man falla ner lite med överkroppen när man svankar så att man får en större aktivering utav främre delen utav axeln. Man kopplar således in mer muskler och kan orka lite mer, därav brukar man ju vilja svanka lite när det blir tungt precis som du gör också.
    Jag har inte hört om någon som skadat sig för att han/hon svankat i sittande axelpress men det betyder ju inte att det inte hänt.

    Jag hade nog försökt hålla ryggen lite rakare, det hade känts bättre för egen del, men gillar du att pressa lite mer vikt och det ger en liten extra gnista samtidigt som du kanske får bättre kontakt/pump eller mer träningsvärk så svanka på lite granna bara. :)

    #458592

    gör som jag annars! när jag kör tunga militärpressar framför huvet så sätter jag ett skärp runt mej och bänken, då kommer inte att svanka! :D de funkar grymt bra!…

    #458593

    Tack för svar

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.