Skaderisk i denna magövning?

Home Forums Allmänt om gymträning Skaderisk i denna magövning?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #77319
    #654382

    Har inte hittat nån film där övningen finns med. Men iaf så är det som liggande benlyft fast i toppläget så ”knuffar” någon ner benen så man håller emot på vägen ner. Är det hög skaderisk i denna övning?

    #654384

    Tränar väl mest höftböjare för de allra flesta. Klarar man av att hålla korsryggen klistrad mot underlaget är den säkert effektiv.

    #654386

    Kör alltid den på kickboxning och det är en riktig mördar övning för magen.
    Se till att han som knuffar tar i rätt bra sen ska du verkligen inte slå i med fötterna i golvet utan håll emot för allt vad du är värd. Det finns ingen högre skaderisk vad jag kan se.

    KÖR PÅ

    #654388
    Tobbe T wrote:
    Tränar väl mest höftböjare för de allra flesta. Klarar man av att hålla korsryggen klistrad mot underlaget är den säkert effektiv.

    Jag har då en extrem träningsvärk över hela magen men ingen kring höftböjarna så det borde pricka rätt bra.

    #654390

    Kanonövning för explosivitet. :emo-thumb

    #654392

    Anledningen till att man får träningsvärk i magen är att magen arbetar statiskt i den övningen. Höftböjarna är dom musklerna som arbetar dynamiskt.

    Jag får aldrig träningsvärk i biceps av vanlig bicepsträning men av benpressen får jag träningsvärk i biceps. Anledningen är att biceps arbetar statiskt när jag håller fast mig i hantagen. Inte bygger jag några biceps i benpressen trots träningvärken.

    #654394
    Toljanen wrote:
    Anledningen till att man får träningsvärk i magen är att magen arbetar statiskt i den övningen. Höftböjarna är dom musklerna som arbetar dynamiskt.

    Jag får aldrig träningsvärk i biceps av vanlig bicepsträning men av benpressen får jag träningsvärk i biceps. Anledningen är att biceps arbetar statiskt när jag håller fast mig i hantagen. Inte bygger jag några biceps i benpressen trots träningvärken.

    Så du tycker att övningen är dålig som magövning, eller?

    #654396
    Toljanen wrote:
    Anledningen till att man får träningsvärk i magen är att magen arbetar statiskt i den övningen. Höftböjarna är dom musklerna som arbetar dynamiskt.

    Jag får aldrig träningsvärk i biceps av vanlig bicepsträning men av benpressen får jag träningsvärk i biceps. Anledningen är att biceps arbetar statiskt när jag håller fast mig i hantagen. Inte bygger jag några biceps i benpressen trots träningvärken.

    Stämmer det som stor ovan, angående träningsvärk dvs? :O

    #654398

    men glöm inte att stretcha höftböjarna ihärdigt om ni kör denna övningen…

    Lätt att man får dålig hållning om man blir kort i höftböjarna (been there done that).

    #654400
    Robert Svensson wrote:
    Den känns den övningen :D

    Så in i helvete. Var sjukt slut i magen efter 4 set. Sen under natten då jag skulle sova vaknade jag upp och kunde knappt vända på mig eller ta mig upp ur sängen. :D

    #654402
    NiZaC wrote:
    Har inte hittat nån film där övningen finns med. Men iaf så är det som liggande benlyft fast i toppläget så ”knuffar” någon ner benen så man håller emot på vägen ner. Är det hög skaderisk i denna övning?

    Denna övning brukar i alla fall jag kalla för negativa benlyft..
    Har kört övningen till å från sen knappt 2 år tillbaka.. Som sagt så är det lätt att man kopplar in höftböjarna så att dem får jobba/slita i onödan. För egen del så kan jag konstatera att jag gjorde mig illa i högerhöften i samband med att jag utfört denna övning under en längre period. Det kunde smärta antingen efter att jag suttit länge, fullföljt en längre löprunda eller rent av bara när jag sovit i fosterställning.. Trodde jag aldrig skulle bli helt kvitt detta trots lite vila å stretch, men det försvann sen tack å lov! :up: Har nu börjat köra denna övning igen just för att den ger så grym kontakt och en brutal träningsvärk dagarna efter passet! Tilläggas bör att jag är mycket försiktig och jobbar stenhårt med bibehållen kontakt mellan bänk och ländrygg för att skona den stackars höften och än så länge funkar det kanon. Så visst finns det viss skaderisk, men ta det lugnt och prova dig fram så ska det nog bli bra.
    Lycka till! 8)

    #654404

    inte alls bra övning. ryggen svankas och utsätts för rejäl påfrestning.

    #654406
    don_braj wrote:
    inte alls bra övning. ryggen svankas och utsätts för rejäl påfrestning.

    Que? Då utför du övningen betydligt sämre än mig tom då jag fick min smärta i höften till en början.. Just därför ska man va noga med full kontakt mellan ländrygg och bänken under sig! Inget svankande då inte.. :up:

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.