Skivstångsrodd vs Sittande kabelrodd

Home Forums Allmänt om gymträning Skivstångsrodd vs Sittande kabelrodd

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #51743
    #125644

    Jag som är ganska ny på det här har en liten fråga på två ryggövningar som verkar vara liknande varandra. Det gäller skivstångsrodd och sittande kabelrodd. På länkarna nedan finns det bilder och det verkar som att de tar lite olika?
    Är det inte samma rörelse bara att jag står på den ena och sitter i den andra?

    [http://www.muscles.se/styrkeovningar/skivstangsrodd/ Skivstångsrodd]

    [http://www.muscles.se/styrkeovningar/sittande-kabelrodd/ Sittande kabelrodd]

    #125645

    allt beror på hur mycket du lutar dig och vilken bredd på greppet du har osv, båda övningarna går att variera i det oändliga nästan.

    #125646
    mysglenn wrote:
    allt beror på hur mycket du lutar dig och vilken bredd på greppet du har osv, båda övningarna går att variera i det oändliga nästan.

    Ett ryggpass för med är:
    Marklyft (2 set uppvärmning x15-20 + 4×12-15)
    Latsdrag (3×12-15)
    Sittande kabelrodd (3×12-15)

    Jag håller aldrig superbrett utan försöker att få handleter och underarmar så stilla som möjligt.

    Jag funderar på om jag missar någon del av ryggen (varför jag kollade upp lite olika ryggövningar) och planerar att byta ut en övning. Jag vet att hantelrodd är en bra övning där jag får bra kontakt, men vilken ska jag byta ut?

    Samma pass är tränar även biceps och mage.

    #125647
    simsalabim wrote:
    Ett ryggpass för med är:
    Marklyft (2 set uppvärmning x15-20 + 4×12-15)
    Latsdrag (3×12-15)
    Sittande kabelrodd (3×12-15)

    Jag håller aldrig superbrett utan försöker att få handleter och underarmar så stilla som möjligt.

    Jag funderar på om jag missar någon del av ryggen (varför jag kollade upp lite olika ryggövningar) och planerar att byta ut en övning. Jag vet att hantelrodd är en bra övning där jag får bra kontakt, men vilken ska jag byta ut?

    Samma pass är tränar även biceps och mage.

    ett bra ryggpass innehåller marklyft, drag uppifrån och en roddövning samt ev baksida axlar (framåtlutade flyes)

    #125648
    mysglenn wrote:
    ett bra ryggpass innehåller marklyft, drag uppifrån och en roddövning samt ev baksida axlar (framåtlutade flyes)

    Ja, det är ju så jag kör nu och tycker att det fungerar bra. Jag ska kanske testa att byta ut sittande kabelrodd till hantelrodd för att få lite variation. Det blir lite mer rotation i bålen med hantelrodden jämfört med sittande kabelrodden och det tror jag är bra.

    Latsdrag, ska den dras bakom eller framför huvudet?

    #125649
    simsalabim wrote:
    Ja, det är ju så jag kör nu och tycker att det fungerar bra. Jag ska kanske testa att byta ut sittande kabelrodd till hantelrodd för att få lite variation. Det blir lite mer rotation i bålen med hantelrodden jämfört med sittande kabelrodden och det tror jag är bra.

    Latsdrag, ska den dras bakom eller framför huvudet?

    ska och ska, du får ju längre rörelselängd om du drar framför huvudet och lär ju påfresta axlarna mindre..

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.