SL bänk eller Byggarbänk

Home Forums Allmänt om gymträning SL bänk eller Byggarbänk

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #70344
    #522442

    som det låter, är inte alls intresserad av SL men det verkar vara ett mkt skonsammare utförande, min fråga är nu om man förlorar mkt när det gäller ”massan” eller om det är att föredra ?

    sen en till sak, vid vilka muskelgrupper skall man under övningarna sträcka ut armbågarna i slutläget och vice versa.

    #522445

    men när det gäller byggarbänken, skall man fortfarande hålla armbågarna lite tucked in så att säga eller ska dem vara 90 grader från kroppen.

    nån kan gärna svara på fråga 2 också =)

    #522447

    Ang fråga 2: Om du sedan vill låsa ut armbågarna eller inte avgör du själv, ingen utlösning leder per automatik till högre TUT (Time under Tension) och du kommer inte orka lika många reps eller samma vikt. Låser du ut och vilar någon sekund eller två i toppläget kan du orka någon extra repetition.

    Lås ut då du kör SL men skit i det under hypertrofiträningen skulle jag nog rekommendera!

    #522449
    Tommy Ivarsson wrote:
    Ang fråga 2: Om du sedan vill låsa ut armbågarna eller inte avgör du själv, ingen utlösning leder per automatik till högre TUT (Time under Tension) och du kommer inte orka lika många reps eller samma vikt. Låser du ut och vilar någon sekund eller två i toppläget kan du orka någon extra repetition.

    Lås ut då du kör SL men skit i det under hypertrofiträningen skulle jag nog rekommendera!

    gäller det alla muskelgrupper eller finns det vissa muskelgrupper man helt enkelt inte ska låsa ut armbågarna i.

    #522450
    cornboy wrote:
    gäller det alla muskelgrupper eller finns det vissa muskelgrupper man helt enkelt inte ska låsa ut armbågarna i.

    Jag har alltid upplevt ett visst bekymmet med att låsa ut armbågarna i knäböj då det gärna vill bli en riktigt jobbig overhead-squat då. Tar lite konstigt i axlarna när man har 150kg på stången. :whistle:

    I tex bicepscurl, tricepsextensioner, militärpressar osv gäller samma förhållande som för bänkpress. Ingen utlåsning ger högre TUT, sämre utförsel utav slaggprodukter och försämrad syretransport in i muskeln.
    Variera även där, kör med utlåsning under de tyngre SL-perioderna men strunta i det under hypertrofiträningen.

    #522453
    Martin Löwgren wrote:
    Har du någon teori angående hypertrofi med detta så skulle det vara intressant att höra då jag själv funderar i dessa banor.

    Min teori är den att vid muskelkontraktion kommer muskelfibrerna dras sammam men den totala areavolymen utav muskeln kan inte ändras och vid en sammandragning utav muskelfibrerna måste volymen ta vägen någonstans och då främst ut åt sidorna! Detta intra/extracellulära tryck skulle enligt min teori strypa syretillförseln tillräckligt mycket för att arbetet i just den muskeln skulle bli anaerobt och laktat (mjölksyra) börjar produceras pga ofullständig förbränning i muskeln.

    Lite min teori blandad med inlärd fakta!

    Dock kan jag ju inte med säkerhet säga att det är såhär men det är min teori iaf, har du någon liknande? ;)

    En lite rolig metastudie (en svensk metastudie över 3 studier) som påvisar att ischemisk muskelarbete skulle ge större tillväxt. Därav skulle det ju vara mer fördelaktigt för hypertrofin att träna under hög TUT.

    [http://www.eit.se/rb/fysiologi/vt_03/seminarier/ischemi.pdf]

    #522454

    utlåsningar i pressövningar sliter också väldigt mycket på armbågarna

    #522456
    Martin Löwgren wrote:
    Kör båda. Det ena för de neuromuskulära och styrkan (sl) och det andra för hypertrofi.

    Svanken när man kör ”byggarbänk”, hur skall den vara

    #522458
    Martin Löwgren wrote:
    Nej jag har ingen teori i just detta men alltid intressant och höra folk som lyckas med sin tränings egna teorier.

    Jag skulle dock vilja veta hur du tänker angående det fetstilta (säger inte att det är fel). Menar du att laktat skulle vara anabolt?

    Nej nej, menar absolut inte att laktat skulle vara anabolt på något sätt, kanske skrev lite slarvigt. Visst är pyruvat > laktat en irreversibel reaktion och laktat kan således ge energi men det händer knappast under den korta arbetscykel som utförs under t.ex en bicepscurl.

    Mjölksyra uppkommer ju pga brist på syre i muskeln vilket jag själv märker av ganska fort när jag tränar med hög TUT för hypertrofins skull.

    Dock har jag ingen direkt koll på hur snabbt det går innan laktatet återigen är tillgängligt som glukos? Kanske är en såpass snabb reaktion att energin finns där redan efter en minuts vila.

    Mjölksyran i sig gör ju inte att det syrerika blodet hindras från att gå in i muskeln utan det är ju bara ett bevis på att muskeln lider utav syrebrist. Och som jag tidiagre skrev så är min teori till varför syrbrsiten uppstår helt enkelt att det vid musklekontarktion blir trångt, blodkärlen kläms och det syrerika blodet får svårt att ta sig in/ut ur muskeln!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.