smal midja

Home Forums Allmänt om gymträning smal midja

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #526804

    tjena, jag har en ganska smal midja och breda höftben, och gillar inte att de ser ut som ett timglas typ. så jag undrar vilken muskel är det som sitter mellan höftbenet och sidan av bröstkorgen, och på sidorna om magmusklerna, som man ser på den här bilden, [http://www.denimblog.com/wp-content/uploads/2010/01/christiano-ronaldo-underwear-armani.jpg] och vad för övningar kan man göra för att träna den?

    #70388
    #526805

    Varför vill du inte ha ”timglasform” ?? Det är ju vad ”alla” eftersträvar… bred rygg/bröstkorg, smal midja och stora lår..

    För att svara på frågan så är en annan variant av den Glenn föreslog att ställa dig vid en kabelmaskin med trissan längst upp, ett handtag. Du står upp och gör sneda crunchliknande rörelser mot golvet. Annars kan du ju köra marklyft utan bälte.

    #526806
    Peter_Eriksson wrote:
    Varför vill du inte ha ”timglasform” ?? Det är ju vad ”alla” eftersträvar… bred rygg/bröstkorg, smal midja och stora lår..

    För att svara på frågan så är en annan variant av den Glenn föreslog att ställa dig vid en kabelmaskin med trissan längst upp, ett handtag. Du står upp och gör sneda crunchliknande rörelser mot golvet. Annars kan du ju köra marklyft utan bälte.

    alltså, jag har så breda höftben, så vill fylla ut på sidan för att ”täcka” dem lite, så de inte är så jätte synliga, jag kommer ju inte göra så mycket att jag blir helt rak, vill ju ha lite timglasform :P

    #526807

    Tyvärr får du nog lägga på dig mer fett om du vill täcka ben och leder. Titta på tex handleden, det ligger inga muskler över handleden och blir således svårt att dölja med mer muskler. Samma sak med höftbenen, knän, nyckelben osv.

    #526808
    Peter_Eriksson wrote:
    Tyvärr får du nog lägga på dig mer fett om du vill täcka ben och leder. Titta på tex handleden, det ligger inga muskler över handleden och blir således svårt att dölja med mer muskler. Samma sak med höftbenen, knän, nyckelben osv.

    ja, men tänk att man är bröstkorgen och höftbenet är lodräta, sen mellan dem går det in 3cm, då ser man höftbenet tydligt, men om jag tränat ut så det bara är 1.5 cm ungefär hade man ju inte sett det lika tydligt då det blir mer ”rakt” om du förstår vad jag menar :P lite svårt att förklara ^^

    #526809

    Jag tror jag förstår vad du menar, om jag förstår dig rätt så funkar det ändå inte. Du har inga muskler som löper ”över höftbenet. Se bilden

    #526810
    Martin Löwgren wrote:
    Varför skulle det vara någon skillnad?

    Säger inte att det är fakta, men många anser att man får bredare midja av marklyft. Eller syftar du på med eller utan bälte?

    #526811

    tror att jag förstår vad du menar, menar du att dina höfter ser för stora ut i förhållande till din överkropp? isf tror jag du angriper problemet på fel sätt. träna rygg (Latsen), så kommer de att växa sig ut och därmed få din kropp att se mer symetrisk ut (Y)

    #526812
    Martin Löwgren wrote:
    Ja exakt, de andra håller jag med om att en del påstår.

    Tja, egentligen är jag väl förespråkare av att så mkt som möjligt köra utan bälte då en stark bål väger tyngre än att ha en superslimmad midja. Bälte tycker jag man ska vid tunga lyft (från 10-20kg under max och uppåt), annars inte.

    Det känns som att hela bålen med raka, tvära och sneda muskler får jobba mer utan bälte och därmed överbelastas samt tvingas växa.

    #526813

    vad är det för någon på varje sida om absen vid navelhöjd på den här bilden då?
    [http://i.ehow.com/images/GlobalPhoto/Articles/4704357/abs-main_Full.jpg]

    #526814
    malawiglenn wrote:
    Håll en hantel i en handen längs sidan av kroppen, stå upp, dra dig upp och ned med sidomagmuskeln.

    [http://www.muscles.se/wp-content/uploads/2008/03/stretch32.gif]

    fast med armarna nere och hantel i ena av dem…

    muskeln mellan bröstet och höften är serratus, du kan träna dem med ”omvända shrugs” dvs placera dig i en dips-ställning och använd sunt förnuft.

    sedan kan du köra pull-overs: liggandes med hantel över bänk eller föreslagsvis i en kabelhiss där du kör latsdrag/pushdowns.

    Om du inte fattar så PM:a mig så fixar jag videos till dig personligen.

    Eller så kör du marklyft istället :up:

    #526815

    Jag tror ”felet” är att han har fett runt höften.

    #526816
    johannes94 wrote:
    vad är det för någon på varje sida om absen vid navelhöjd på den här bilden då?
    [http://i.ehow.com/images/GlobalPhoto/Articles/4704357/abs-main_Full.jpg]

    Om du känner efter och ser efter så ser du att den muskeln du pratar om (external obliques) så ser du att den fäster precis där höftbenet börjar.. Alltså täcker den inte själva höftbenet.

    #526817

    Träna arsle och ben för att få bättre proportioner skulle jag vilja säga.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.