snabbare av att träna ben?

Home Forums Allmänt om gymträning snabbare av att träna ben?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #78262
    #678435

    Springer man snabbare om man tränar ben? och isåfall hur ska ja träna benen?
    (Jag är fotbollsspelare)

    #678436

    Givetvis blir du det. Men rätt form av träning för den typen av löpning du ska utföra.

    En 100 meters löpare tränar ju till exempel mer explosivt och tungt, även om gym träningen är en liten del av hans/hennes träning.

    En maratonlöpare lägger nog inte så stor vikt vid styrketräning. I början kan det vara bra för att bygga bra leder och en bra grund. Men muskler behöver ju syre och dessa idrottsmän behöver inte muskler som tar massa syre.

    Som fotbolls spelare antar jag att det är lite mer explosivt men även uthållighet som gäller. Så kroppsvikts övningar kommer du långt på. Kan
    ju köra med vikter också men lägg inte så stort fokus på detta.

    Du kan göra följande övningar:

    Benböj – enbart kroppsvikt eller med lättarevikter. Du kommer känna mjölksyra
    ganska snabbt. (uthållighet)

    Upphopp – Hoppa så högt du kan. (explosivitet)

    Upphopp med armhävning – Vet inte riktigt vad denna övning heter på svenska men på engelska kallas den ”burpees”. (både explosivitet och uthållighet beroende på om du gör ett upphopp eller bara en benböj)

    Det är viktigt att inte bara köra benen utan även överkroppen då den används flitigt när du springer också. Testa att springa utan att röra på armarna eller överkroppen. Sen att vifta med armarna så märker du stor skillnad.

    Träna även mycket i crosstrainern i intervaller. 30 sek gång och 1 min fullt ös på hög belastning kan nog passa dig… men prova dig fram, då jag inte är så haj på fotbolls spelares specifika konditions krav.

    Tabata är också en bra träningsform för att få upp explosivitet och kondition.
    Tabata är utvecklad av en Doktor vid namn Dr. Izumi Tabata i Tokyo och går ut på följande:

    Ta en övning, tex benböj eller upphopp. Utför övningen intensivt i 20 sekunder, vila 10 sekunder. Upprepa detta 8 gånger (totalt 4 min).

    Detta är väldigt jobbigt, men bit ihop så kommer det att ge väldigt bra resultat.

    #678437

    Jag har enbart kört knäböj i gymmet, för benen. I ungefär ett år nu. Och jag slog skolrekordet i snabbhet, 20 meter. :D På sandagymnasiet, där det tränar elitidrottselever, landslagspelare i bla fotboll,basket, hockey, mm. jag sprang på 2.69s! För ett år sen sprang jag på 3s, så ja, knäböj har gjort mig snabbare iallafall vill jag tro.

    #678438
    Raduc wrote:
    Jag har enbart kört knäböj i gymmet, för benen. I ungefär ett år nu. Och jag slog skolrekordet i snabbhet, 20 meter. :D På sandagymnasiet, där det tränar elitidrottselever, landslagspelare i bla fotboll,basket, hockey, mm. jag sprang på 2.69s! För ett år sen sprang jag på 3s, så ja, knäböj har gjort mig snabbare iallafall vill jag tro.

    trevligt, Jag går JB ;) Idrott Och Hälsa inrikt. Gym.

    #678439

    Knäböj är bra för grundstyrka i en uppbyggnadsfas. OL träning har mycket transferens till löpning och hopp. Det är explosiv träning. Det är väldigt mycket teknik i riktiga ryck och stöt men man kan göra styrkeryck och strykevändningar, överstötarna kan man skippa. Det ska vara nån slags balans mellan fram och baksida lår för att rörelser ska gå så fort som möjligt, extra träning för hamstrings kan vara lämpligt. Rumänska mark är optimalt.

    #678440
    Ivan_Drago wrote:
    trevligt, Jag går JB ;) Idrott Och Hälsa inrikt. Gym.

    Där drog du en nitlott tycker jag! På sanda har vi det finaste gymmet i stan, tycker jag! :D

    #678441
    Raduc wrote:
    Jag har enbart kört knäböj i gymmet, för benen. I ungefär ett år nu. Och jag slog skolrekordet i snabbhet, 20 meter. :D På sandagymnasiet, där det tränar elitidrottselever, landslagspelare i bla fotboll,basket, hockey, mm. jag sprang på 2.69s! För ett år sen sprang jag på 3s, så ja, knäböj har gjort mig snabbare iallafall vill jag tro.

    Sounds Nice coodos +1

    #678442
    Gitarrsolo wrote:
    Styrketräning är egentligen flera olika typer av träning. Det säger sig självt att låt säga en bodybuilder och en höjdhoppare tränar styrketräning på olika sätt. Man kan få muskler att svälla som tunga vattenballonger, utan att man blir så värst stark. Man kan bli urstark och ändå vara lätt och smidig. Därför måste vi från början ha klart för oss vad vi vill med vår styrketräning – fotbollspelare tränar styrketräning av tre skäl:
    1) för att undvika skador. 2) för att bli starkare. 3) för att bli explosiva i sina rörelser. Fotbollspelare tränar för att få användbara muskler – fotbollspelare tränar inte styrketräning för att få stora muskler!

    [www.lagsidan.se/lagsidan/filer/951lStyrketraning.doc]

    Är det månne en fotbolssspelare som har skrivit det här inlägget?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.