Snälla lyssna på era kroppar

Home Forums Allmänt om gymträning Snälla lyssna på era kroppar

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 61 through 69 (of 69 total)
  • Author
    Posts
  • #271935
    Fortress wrote:
    Har suttit och läst i genom tråden om latsdrag bakom nacken och kommit fram till att jag vill ge ett svar jag också. Tyvärr var tråden stängd så jag startar här en ny. Vänligen håll god ton så får den kanske vara öppen.

    Har läst så många gånger om folk som frågar om övningar hit och dit och om de är skadliga mm. Tänkte ge min syn på saken.

    Det finns en bra metod för att avgöra om en övning är bra eller inte och det är att först och främst att prova på den. En fördel är om man har någon erfaren som kan visa det rätta utförandet. Alla övningar kan kännas aviga till en början men känns den bra efter ett tags övande, varför inte köra den. Känns den anus ge fan i och kör den. Håller med Arne till 100% allt för mycket skitsnack lärs ut på diverse pt-utbildningar. Både det ena och andra som fungerat i årtionden har helt plötsligt blivit livsfarligt. Fattar igentligen inte problemet. Man känner väl för sjutton om det gör ont på ett sätt som gör att det kan leda till skador. Om folk kunde lyssna mer på sina kroppar än på massa skitsnack skulle problemet vara löst.

    Jag upplever att allt för många försöker läsa sig till hur mycket man ska träna ,sova äta mm. Det är i och för sig inte fel att försöka skaffa sig kunskaper men mycket går förlorat när man bortser från vikten av att lyssna på sin egen kropp. Träna hårt när du känner dig pigg och kry, dra ner på tempot eller vila när du känner dig sliten och trött. Kroppen är utrustad för att i tid kunna varna om du utsätter den för farliga saker, du kommer garanterat att känna när du utsätter din kropp för saker som den inte är lämpad för. Visst kan du få skador ändå men gör det inte ont är risken mycket liten. Så min uppmaning till alla är att lyssna på sina kroppar och inte lita blint till allt de läser och hör. Själv är bäste dräng så att säga.

    Bra inlägg!:D

    #271936

    Apropå, lyssna på sin kropp?

    Signalerna kroppen ger från 6.50 min och framåt är väl inte ok att försöka uppnå?
    Trots detta verkar ”klienten” nöjd. Ska man verkligen köra så här pass hårt för att växa optimalt?

    Annars är videon ganska inspirerande.
    [http://www.youtube.com/watch?v=iJt_AJ80N_I Dorian Yates and Chris Cormier]

    #271937

    Håller helt med, känns det bra för dig så funkar det säkert! Lyssna mer på din kropp än på forskning / rön osv.. Din kropp läser inte forskningen, bara på träningen! :)

    #271938

    Ursäkta om jag kommer ur ämnet lite här men jag har hamnat i ett dilemma och jag kände att det här var en passande tråd för att väcka eran uppmärksamhet.
    Det enda jag söker är hjälp så jag ber er att läsa mitt inlägg [http://forum.body.se/showthread.php?t=161387]

    #271939

    Kan inte formulera det bättre själv!!! Jätte bra skrivet!!!

    #271940

    Är en konstig övning,tycker jag!! men ändock rolig att bli stark i.
    är en sån där övning som inte egentligen man har nytta av i det vardagliga livet,såsom marklyft el benböj.vilket man har mycket nytta av i lyft samt mycket sittande osv.stärker upp rygg.

    men!!…vill ändå höja ett varningens finger för denna övning,bänk som jag för övrigt själv tränar frekvent!

    För många vet vilken övning detta är,även de som inte tränar.det har blivit ett slags sätt att ange måttet på styrka.(hur mycket tar du i bänk?).
    så därför börjar många ungdomar att träna denna övning väldigt hårt,när de inleder sin tränings karriär! vilket inte är riskfritt,har det visat sig.

    Det är axeldödaren nr1!!…bänk! ok,data knappande är också på bra plats där.om man inte har stöd för armarna.

    men de flesta utför denna övning fel,om inte alla,i början!
    Innan man efter ett gäng år,el axelskador,förstått,att man måste utveckla tekniken mer.förbättra den.
    Det kopplas in alldeles för mycket axlar i många fall.där gäller det att lära sig att dra in axlar,samt tekniskt lyfta mycket med triceps samt pectoralis major.om man ska bli långlivad inom detta dvs…
    och för detta krävs det övning övning åter igen övning!!

    samt mkt träning vad gäller rygg också,för att orka dra in ryggen,längre tid.
    men är också skillnad på olika sorters utövande,byggning vs styrkelyft.
    styrkelyft,där man vill lyfta så mycket vikt som möjligt,byggning där man vill utveckla så mycket volym som möjligt.
    där är det en stor skillnad,vilket inte en nybörjare kan ta åt sig,för dem ser det likadant ut,samma sorts övning,men olika sorts intensitet.

    men i alla fall,vad jag vill ha sagt,ta det försiktigt alla som tränar med bänkpressen!! för är absolut den övning där jag hört om mest skador!
    även varit skadad själv,pga fel utförande,samt för mkt vilja å för lite förnuft!…samt att lyssna på sin egen kropp då! att tyda dessa signaler som kommer fram,även fast vi försöker förtränga dem.eller vilseleda oss själva.

    vad det här gav ,vet jag inte,men bara skrev av mig lite…..:up:

    #1081243

    Ett bra inlägg!

    Vill dela med mig av några ord. Har tränat sen jag var 13år och är 27år nu. Jag har gått personlig tränare utbildning och hört så många olika experter. först skulle jag vilja säga att det är skillnad på en teoretiker och en praktiker.

    Jag tror kunskap kommer inifrån. Gå man in med hela sitt sinne i träningen tro jag man lyckas. Det är bara när motivationen brister man söker inspiration.

    Sedan förekommer det så mycket konflikter. Så jag skulle vilja ta upp Mike Mentzer´s citat

    Man ska inte sträva efter att ta reda på vem som har rätt, utan snarare söka sanningen. Det spelar ingen roll hos vem vi finner den. Sanningen är vår bästa vän.

    Skämt och sido citat

    Böcker hängde inte i träd när joden skapades.

    #1084704

    Mycket bra skrivet!

    #1084710

    Bra sagt :)

Viewing 9 posts - 61 through 69 (of 69 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.