Stående hantellyft framifrån – bra övning?

Home Forums Allmänt om gymträning Stående hantellyft framifrån – bra övning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 40 total)
  • Author
    Posts
  • #70237
    #518810
    malawiglenn wrote:
    Den är väl bra, men kanske inget man vill köra med allt för tunga vikter =/

    Varför inte? Man kan inte säga vad som är tungt genom att jämföra allt med marklyft. min definition av tungt är det som är jobbigt att uföra mer än 1 repetition, oavsett muskel och rörelse.

    #518811
    Martin Löwgren wrote:
    Värdelös övning såväl biomekaniskt som skademässigt.

    [http://axon.blogg.se/2009/july/hall-dig-skadefri-pa-gymmet-axel-1.html]

    ”Att utföra en axelövning som komprimerar axelleden maximalt och stressar flertalet strukturer till inklämning är inte något att eftersträva och därför är hantellyft framåt en övning ni ska hålla er ifrån om ni vill hålla er skadefria på gymmet. ”

    Hur är det när man kör hantellyften med tummen upp? Det öppnar ju axelleden något, men öppnar den tillräckligt?

    #518812

    Mycket bra övningar.

    #518813

    Jag blev faktiskt rekommenderad av min sjukgymnast att köra bla denna övning, fast med tummen uppåt. Jag höll på den tiden (15år sedan) på med simning och hade ont på framsidan axeln. Men frågan är väl om det går att jämföra med rehabträning.

    #518814

    Jag brukar köra denna med viktplatta, rakt fram eller med rotation med lätt börja armar och får jättebra kontakt. Körde denna istället för hantellyft åt sidan för att det gör så ont och knakar i armarna. Men skaderisk är ju inget man vill åka på.

    #518815
    Wade wrote:
    Jag brukar köra denna med viktplatta, rakt fram eller med rotation med lätt börja armar och får jättebra kontakt. Körde denna istället för hantellyft åt sidan för att det gör så ont och knakar i armarna. Men skaderisk är ju inget man vill åka på.

    Dessutom tar den ju inte primärt på samma muskel som sidolyft

    #518816

    Övningen går under namnet hitler-övningen i folkmun

    #518817
    Martin Löwgren wrote:
    Som sagt kompetensen kan skilja enormt mellan två sjukgymnaster. Synd att du träffade på en som inte har riktigt full koll på anatomin.

    Jag måste erkänna att jag blev lite förvirrad, har jag tom fått ett program som tom kan förvärra mina tidigare problem? Om jag inte nu minns fel så skulle jag träna:
    hantellyft framåt med tummen upp, sänka sakta.
    Hantellyft åt sidan med tummen lite nedåt, sänka sakta.
    Armhävningar där jag sänker mkt sakta (dessa övningar är de jag minns)
    Problemen fick jag under min tid som simmare (länge sedan) med ont på en punkt mitt på framsidan axeln.
    Om man ser till min hållning, så har jag uttalad lordos / kyfos (s-formad rygg) med ”gam-nacke” och framåtskjutna axlar som inåtroteras med tummarna inåt.

    Blev ännu mer fundersam när jag läst igenom ”skadefri på gymmet” och det mesta som avråds, känns riktigt bra när när jag utför dom, men tex bänkpress är jag mer fundersam till.

    #518818

    Tycker den är skit bra jag ! Lärt mig att man ska sträcka sig efter något när man går ut med hanteln för att aktivera mer av axeln. Tar bra :emo-thumb

    #518819

    Övningen är värdelös som martin säger. Det är drf Levrone har så jävla små axlar //.- Seriöst han förspråkar fan den övningen i sin blogg ett antal ggr vilket många andra byggare ochså gör, men martin har kunskapen så den måste vara helt värdelös……

    #518820
    Andreas.H wrote:
    Övningen är värdelös som martin säger. Det är drf Levrone har så jävla små axlar //.- Seriöst han förspråkar fan den övningen i sin blogg ett antal ggr vilket många andra byggare ochså gör, men martin har kunskapen så den måste vara helt värdelös……

    Ja, för när Levrone säger något, så stämmer det. Levrone fick ju sina axlar ENBART pga frontlyft och gröt. Han säger ju även att man kan träna biceps två huvuden enskilt, och han har ju stora armar så det lär ju funka. Att ingen tänkt på det innan Andreas, UNDERBAR referens. Helt underbar.

    För jag antar att du tränar som Branch Warren också (studsar stänger på bröstet, kastar saker och kör så intensivt en kropp klarar av) för det funkar ju för honom? Right?

    #518821
    Andreas.H wrote:
    Övningen är värdelös som martin säger. Det är drf Levrone har så jävla små axlar //.- Seriöst han förspråkar fan den övningen i sin blogg ett antal ggr vilket många andra byggare ochså gör, men martin har kunskapen så den måste vara helt värdelös……

    [img=http://mimg.ugo.com/200910/11727/facepalm.jpg]

    #518822
    Martin Löwgren wrote:
    Haha +100

    ”Men Arnold säger ju” :emo-thumb

    Ta bort alla smärtstillande och kortisoninjektioner proffsbyggarna skjuter i sina axlar och allt annat de äter får vi se hur deras axlar skulle må.

    Dags att småpojkarna slutar hänga på youtube och satsar på att träna istället.
    Och tyvärr är det nog mer än bara smärtstillande och kortison som tillåter dem att träna som dem gör, men ändå växa som ogräs.

    #518823

    Jag är av den åsikten att denna övning är riktigt bra, började verkligen hända grejer men mina axlar när jag började köra den.. Har också konstaterat att (i mitt fall) man får väldigt bra kontakt om man har armbågarna aningen böjda !

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.