Störs musklers vilofas av ex cykling?

Home Forums Allmänt om gymträning Störs musklers vilofas av ex cykling?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Posts
  • #663372

    Försökt kolla upp lite men inte hittat nåt bra svar.

    Säg att jag tränar nån muskel på måndag. Axlar. På tisdag sätter jag mig på träningscykeln och spinner loss 45 min.

    Påverkars axlarnas vilofas/uppbyggnad genom sjävla cyklingen?

    #77501
    #663373

    Konditionsträning sänder signaler som är raka motsatsen till styrketräningens och tar mer eller mindre ut dessa, så ja.

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida]

    Därmed inte sagt att styrketräning dagen innan är bortkastad – det är den inte. Men ett konditonsträning i samma upplägg hämmar styrketräningens effekter.

    #663374

    aaa, ok. jag tackar o bugar.

    edit, låt säga att vi lägger cyklingen på en lägre puls eller kör nån fettförbränning ala promenad. samma sak där?

    #663375

    Ja, men det är antagligen en både dos- och intensitetsrelaterad påverkan.

    Samtidigt är det både en dos- och intensitetsrelaterad påverkan vad gäller konditionsträningens hälso- och konditionsfrämjande effekt, åt andra hållet. Lågintensiv konditionsträning ger inte alls lika god effekt där i stället.

    #663376

    Hmm, tack. besvarade mina frågor och funderingar bra!

    #663377

    Jag funderar nästan på att göra ett eget experiment denna sommaren (cykelsäsong).

    Har insett att jag aldrig kommer bli grov utan kommer mer va den ”vältränade” typen. Så jag har börjat med cykling igen och kommer ligga mellan 15-20 mil i veckan kan tänkas.

    Under cykelsäsongen så kommer jag köra styrka så tungt och hårt jag bara orkar för att just inte förlora all den lilla muskelmassa jag fått slita så surt för.

    Det jag hade tänkt göra är att gå och väga/mäta mig, eller hur man nu säger, i en Bodpod. Ta en mätning i början när jag precis sätter igång med cykelsäsongen och sedan göra en mätning när cykelsäsongen är över. För att se hur mycket muskler jag förlorat!

    Skulle det vara en värdig mätmetod? Skulle va väldigt intressant att för min egen del se hur mycket jag bränner bort genom att köra landsvägscykling.

    Funkar frågan i denna tråden eller ska jag starta en egen tråd?

    #663378

    Det finns inget som säger att konditionsträningen innebär att du förlorar muskler. Det handlar om att maximal muskeltillväxt hämmas.

    #663379
    King Grub wrote:
    Det finns inget som säger att konditionsträningen innebär att du förlorar muskler. Det handlar om att maximal muskeltillväxt hämmas.

    Ok. Det låter ju bra. Då skippar jag bodpoden och litar på spegel och våg.

    #663380

    lmen om man är ute efter att bränna underhudsfett och är ute och joggar tex måndag, kan man då gå ut och jogga tisdag med samma fett-förlust?

    #663381

    Samma fettförlust som… vad?

    Du får ingen fettförlust alls utan energiunderskott, hur mycket du än joggar. Det är det motionen är i sammanhanget: ett sätt att förbruka kalorier för att hamna på energiunderskott. Du får varken större eller mindre fettförlust jämfört med att åstadkomma samma påverkan på energibalansen genom justering av kaloriintaget.

    #663382

    jag syftade på att om man skulle få samma fettförlust jogging tur nr.2 som nr.1 om den var lika lång och i samma tempo.
    Frågan bättre formulerad:
    Är det vettigt att ha en joggingtur per dag för maximal fettfölust (förutsatt kaloriunderskott) eller är det bättre att låta kroppen vila några dagar imellan?

    #663383

    Att vila musklerna kommer inte hjälpa fettförbränningen mer än vad det ökar din prestation.

    #663384

    en till snabb fråga bara, relativt, hur mycket bränner man på en dag utan träning, alltså normal aktivitet, gå till skolan 3km och tillbaka.. m,m ?
    Nu kommer folk säga att det är omöjligt att veta om man inte använt pulsklocka med kalorimätare, men som sagt på ett snitt?

    #663385

    Vad är att föredra i muskelbyggande syfte, konditionsträning dagen innan eller efter ett styrketräningspass? Eller spelar det ingen som helst roll?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.