Storskillnad på 8h,s sömn och 10h,s ?

Home Forums Allmänt om gymträning Storskillnad på 8h,s sömn och 10h,s ?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #66537
    #470972

    De optimala är väll någonstans mellan 7-8?: men går det räkna ut så skulle jag också vilja veta!;)

    Såg en träningsvideo med Jay Cutler, han sa 10h men de är ju för han de:D

    #470973

    Sömnkvalitén är det primära, inte antalet timmar. Sex timmar djup och oavbruten sömn är bättre än 8-9 timmar halvtaskig sömn. Du vet själv om du är utvilad eller ej, det kan ingen annan ge svar på utifrån ett angivet timantal.

    #470974

    10hrs sömn….those were the days…:D

    Samtidigt är det en vanesak att sova mindre och mindre – från att förr i tiden sova kanske 10-11 timmar, som man egentligen inte alltid behövde, till dagens 6-7hrs sömn & man känner känner sig faktiskt utvilad.

    #470975

    Som sagt det är sömkvaliteten som är det vessentliga, skulle du sova någon stans emellan 2-4 timmar en natt skulle kroppen se till att ta igen sig till nästa gång och då kan det räcka med 6 timmar trots du sovit för lite natten innan eftersom kroppen går ner i djupsömn väldigt snabbt och också stannar där ett bra tag.
    Sömncyckeln förändras beroende på hur länge du sover. Det finns hur många byggare där ute som har sömnproblem men trots det verkar de växa eller hur?

    #470976
    Bam Bam Bosset wrote:
    Det finns hur många byggare där ute som har sömnproblem men trots det verkar de växa eller hur?

    Vilket iofs inte säger ett dugg. Lite som att säga ”jag har rökt i 30 år men jag har minsann bra kondition i alla fall”.;)

    #470977

    Jag tycker alltid det känns bättre att få en timmes extra sömn dagen efter ett hårt träningspass eller bara efter en ovanligt hård arbetsdag.
    Men försöker att inte sova för länge på dagarna, dels försvinner hela dagen och dels känner jag mig alltid trött de första timmarna efter uppvaknande om jag sovit för länge.

    Men skillnaden mellan 8 och 10h sömn är nog ganska exakt 2h och du känner själv bäst om dessa 2h behövs eller inte.

    #470978

    Jag brukar vakna självmant efter 6 h nästan varje dag. Fast det är så jäkla tråkigt att vara vaken ibland så jag sover hellre lite extra.

    #470979

    Sover nog otroligt mycket specielt när jag är ledig kan lätt sova 11-12 timmar då annars runt 8-10 timmar beronende på

    #470980

    Sömnbehovet är väldigt individuellt men mellan 6-8 är juh standard..

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.