Stretcha, ett måste?

Home Forums Allmänt om gymträning Stretcha, ett måste?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #70126
    #514452

    Hej, Jag undrar om man ska stretcha efter ett styrkepass, Jag har aldrig gort det med hörde av en kille på gymmet att man får bättre blodflöda i musklerna om man stretchar och därmed större muskler. Är detta sant eller bara en myt;)

    Så till frågan, Stretcha eller inte efter ett styrketränings pass?:ike:

    Tack i förhand //Adam93

    #514453

    Dom flesta muskler klarar sig på att tränas med fullt rörelseutslag.
    Men vissa muskler kan bli stela av en eller annan orsak och behöva stretchas.
    Rotatorcuff och Pectoralis Minor är 2 muskler som jag nästan ständigt behöver stretcha för att slippa nackproblem.

    Stretcha efter passet funkar ofta dåligt då det är svårt att töja en tränad muskel

    #514454
    malawiglenn wrote:
    vadå ”ska”?

    ?:

    #514455
    malawiglenn wrote:
    du verkar nästan alltid fråga ”ska man göra…”

    Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva annars: Har dyslexi så är inte den bästa på att skriva:o

    #514456
    Adam93 wrote:
    Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva annars: Har dyslexi så är inte den bästa på att skriva:o

    Han menar att det inte finns några ”ska” inom det mesta.
    Ska jag dricka protein, ska jag stretcha, ska jag äta det, ska jag träna så.

    ”Bör” eller ”kan” är bättre formuleringar.

    Ditt sätt att skriva är ingen problem.

    Mvh

    #514457

    Du blir åtminstone smidigare om du stretchar. Bibehåller rörligheten i kroppen. Samt inte ser ut & går som en stel byggare. Jag hade aldrig gått ner i spagat om jag inte stretchade regelbundet……

    #514458

    Om man inte stretchar så blir man stel och man får ont. Mskerna kan inte jobba och prestera allt.Det är som att man tränar sig svagare. Du ska stretcha minst 5-10min efter passen.

    Om du har bråttom på gymmet tex om du ska iväg. Så är det bättre om du hoppar över en övning och stretchar istället.

    Om du stretchar så blir du mycket vigare och mer rörligare. Du förbättrar blodflödet i musklerna. Du förbättrar resultaten.

    Alltså jag tycker att det är bäst att vara på den säkra sidan.

    #514459
    PRiNTARN wrote:
    Om man inte stretchar så blir man stel och man får ont. Mskerna kan inte jobba och prestera allt.Det är som att man tränar sig svagare. Du ska stretcha minst 5-10min efter passen.
    .

    GAH… tyst bara-.-

    #514460
    PRiNTARN wrote:
    Om man inte stretchar så blir man stel och man får ont. Mskerna kan inte jobba och prestera allt.Det är som att man tränar sig svagare. Du ska stretcha minst 5-10min efter passen.

    Om du har bråttom på gymmet tex om du ska iväg. Så är det bättre om du hoppar över en övning och stretchar istället.

    Om du stretchar så blir du mycket vigare och mer rörligare. Du förbättrar blodflödet i musklerna. Du förbättrar resultaten.

    Alltså jag tycker att det är bäst att vara på den säkra sidan.

    Skriv inte på det sätt du gör.
    Du låter som du kommer med fakta när du presenterar en åsikt.
    Då kan folk missuppfatta och tro att det är just hårda fakta du presenterar

    #514461
    PRiNTARN wrote:
    Om man inte stretchar så blir man stel och man får ont. Mskerna kan inte jobba och prestera allt.Det är som att man tränar sig svagare. Du ska stretcha minst 5-10min efter passen.

    Om du har bråttom på gymmet tex om du ska iväg. Så är det bättre om du hoppar över en övning och stretchar istället.

    Prata inte persilja.

    #514462

    Haha sorry :) Kanske inte skulle ha uttryckt mig så. Men när jag började gymma så sa ägaren att det var SÅ viktigt att stretcha osv osv. Vill bara inte att någon ska göra någon tabbe och göra sig illa;P

    #514463

    Bara för att man ät gymägare betyder det inte att man vet vad man pratar om. :)

    Stel blir du av träning i korta rörelsebanor + utebliven stretch. Tränar du i hela rörelsebanorna finns allt som oftast inget extra behov utav att töja och stretcha musklerna.

    Stretching har bevisligen ingen effekt på träningsvärk, stretching motverkar ej träningsvärk.

    Du blir framförallt inte svagare av att träna om du sköter din kost + vila, oavsett stretching eller inte.

    Stretching innan träning är rent negativt och effekten av stretching efter träningen är tveksam. En muskelspole blir inte längre utav stretching och en negativ effekt på proteinsyntesen har också kunnat ses pga stretching!

    #514464
    PRiNTARN wrote:
    Haha sorry :) Kanske inte skulle ha uttryckt mig så. Men när jag började gymma så sa ägaren att det var SÅ viktigt att stretcha osv osv. Vill bara inte att någon ska göra någon tabbe och göra sig illa;P

    Tanken är ju god:up:

    Bara det att man inte ska uttala sig så om något här inne om man inte har 100% koll på det man säger. Många nya på forumet som är lätta att förvirra osv. Vissa nybörjare har ju helt sjuka uppfattningar om olika saker bara för att för att dom har tagit åt sig lite för mycekt av det någon okunnig har sagt.

    Var ju ingen jättefara i det du sa, men det är just principen:p

    Det var tex någon som undrade hur han skulle komma förbi en platå i sin träning. Då var det en kille som förklarade att det man gör åt saken i sånna här lägen är att man köper en PWO-drink:D Finns ju värre exempel, men just det var rätt kul att läsa.

    #514465

    stretcha benen är viktigt och bra imo.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.