Styrketräna 6 dagar i veckan!?

Home Forums Allmänt om gymträning Styrketräna 6 dagar i veckan!?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #70749
    #546803

    Hej.

    Jag styrketränar 6 dagar i veckan och folk säger oftast att det är för mycket. Jag själv trivs rätt bra med det eftersom jag tränar alla muskelgrupper 2 gånger i veckan förutom benen på 1 gång.

    Tror ni jag kan bli övertränad på detta träningschema? Vilar varje muskel grupp i cirka 3 dagar. Varje pass ligger på cirka 1 timme. Alla pass ligger repsen på 3-4 och repetionerna 6-8. Målet är att bygga muskler.

    Måndag: Bröst och Triceps

    Tisdag: Rygg och Biceps

    Onsdag: Vila

    Torsdag: Axlar och Mage

    Fredag: Biceps/Bröst

    Lördag: Ben/rumpa

    Söndag: Mage och Axlar

    Tack på förhand!

    #546804

    sämsta schemat jag sett

    #546805

    skulle vara tacksam om du kunde motivera vad som är så dåligt Chillarn. Det som är så konstigt är att alla tycker schemat suger och ändå har jag gått upp en enorm muskel massa på cirka 2 månader. Har inte känt av några skador eller att man är ”trött”.

    #546806
    Chillarn wrote:
    sämsta schemat jag sett

    Ett mer formulerat & utförligt svar vore snällt.
    Varför är detta de sämsta schema du sett?

    Du måste ha ett skit bra schema med tanke på din beach kropp!

    Till saken, jag är ingen erfaren ”gymmare” precis men håller till där nere 4ggr i veckan. Jag kör två muskelgrupper varje gång, självklart har jag ett schema jag går efter så jag vet vilka muskelgrupper jag ska träna vilken dag.
    Jag har aldrig testat att köra en muskelgrupp två gånger i veckan, men det låter som överträning & jag personligen rekommenderar dig att testa en tre-split som dem andra säger eller så kör du två muskelgrupper i veckan.

    Har snickrat ihop ett schema som jag använder nu, det ser ut följande:

    Mån: Ben & Mage (& bålen)
    Tis: Vila
    Ons: Bröst & Främre axlar
    Tors: Rygg & Bakre axlar
    Fre: Vila
    Lör: Biceps & Triceps (Trycker även in trapzen på passet)
    Sön:Vila

    Jag kan egentligen sätta in trapz & bål på ett enskilt pass men jag känner att 5 gånger i veckan är för mycket.
    Testa 2 eller 3 split!

    #546807

    Jag har infört ett nytt schema som är lite anpassat efter mig. Allt som oftast släpar någon muskelgrupp som behöver tränas oftare. Vidare ska ett schema alltid vara individuellt anpassat för bästa resultat symmetriskt sett.
    Tidigare skadebild, ev skolios, dålig hållning, arbetssituation osv tycker jag man bör tänka på när man snickrar ihop sitt schema!

    Dock fungerar det klassiska upplägget med tunga basövningar i början på passet med någon eller ett par islolationsövningar därefter. Tycker själv om att träna antagonister ihop under samma pass. Dock finns det säkert många som säger tvärtom. Men att köra en agonist ihop med en synergist t.ex bröst/triceps är inget jag gillar.

    Mitt schema för stunden: Reps, set, volym och intensitet ändras hela tiden.
    1: Ben, Vader (Högreps vader)
    2: Bröst, Mage (djup bukmuskulatur)
    3: Vila
    4: Rygg, Axlar (främst baksida axlar)
    5: Armar, Mage, Vader (Lågreps vader)
    6: Löpning
    7: Vila

    Löpningen kan läggas in under någon annan vilodag också men 2 vilodagar har jag minst.

    #546808

    Jag har tränat i kanske 15 år på gym men har aldrig kört igenom kroppen mer än en gång i veckan. Träningsvärk och allmän slutkörning av musklerna är anledningen. Ser ingen större anledning att någongång köra mer än MAX 5 pass i veckan. Men det är vad jag tycker…
    Själv kör jag alltid 4 pass.

    #546809

    Absolut varför ska det vara fel att träna 6 dagar i veckan? Man kan träna oxå 7 dagar i veckan. Proffsen gör ju det. Ni kan inte skriva att man inte kan göra det, skojar ni?

    Men eftersom du är nybörjare så lär du vilja ta det lungt.
    När jag började körde jag oxå alla muskelgrupper 2 ggr/vecka. Gick upp som fan i vikt o massa, men vad händer när de går för snabbt? Jo skador. Bara för att du inte fått skador än betyder det inte att du inte kommer få dem. Och det e inte roligt för då måste du vila ut dig sen rehabilitera.

    Så kör 1 muskelgrupp /vecka o se till att köra ut den.

    En bra grej du bör göra är: Kör i ca 6 veckor med höga reps/ ca 20.
    Sen när du kört 6 veckor så kör du 6 nya veckor med 10-12 i reps.
    Sen nästa 6 veckor kör du 5-8 reps.

    På så sätt kommer du få bättre syreupptagning pga fler röda blodkroppar samt mer utvecklade kapilärer vilket resulterar långsiktig effekt + med höga reps ger du en bra grund för musklerna samtidigt så kommer du nog inte skada dig. Sen med ca 10-12 kommer du börja bygga mycket muskler och lära dig hantera större vikter. Viktigt för att här så tränar man mycket muskler som stödjer andra muskler som behövs vid tunga vikter när man köra fria vikter.
    Sen med de låga reps kommer du bygga massa muskler + styrka.

    Efter dessa 24 veckor så kör det som passar dig och glöm aldrig att chocka musklerna när du märker att det står stilla.

    Hoppas att det går bra o lycka till.

    Lyssna inte på alla här för att många är ”misslyckade” bodybuilders och som tror att dom vet allt + att dem är pessimister som älskar hacka på nybörjare som lägger fram sin schema.

    #546810
    BigSyke wrote:
    En bra grej du bör göra är: Kör i ca 6 veckor med höga reps/ ca 20.
    Sen när du kört 6 veckor så kör du 6 nya veckor med 10-12 i reps.
    Sen nästa 6 veckor kör du 5-8 reps.
    .

    Jag håller inte med om att han ska köra 20 reps. Hur många set hade du tänkt dig då ?

    Ifall trådskaparen är envis och tänker köra på med schemat du gjort så vill jag påpeka igen hur viktigt det är med bra och mycket mat, samt en jäkla massa sömn för att det ska ha en chans att funka i längden.

    Lycka till!

    #546811
    Matte91 wrote:
    skulle vara tacksam om du kunde motivera vad som är så dåligt Chillarn. Det som är så konstigt är att alla tycker schemat suger och ändå har jag gått upp en enorm muskel massa på cirka 2 månader. Har inte känt av några skador eller att man är ”trött”.

    Jag har inga synpunkter på ditt schema men en annan sak. Jag vet inte om du är nybörjare som jag läst tidigare i tråden men en nybörjare går generellt upp mycket snabbt i vikt i början för att sedan hamna på en lite lägre nivå av viktökning. Och skador kommer efter mina erfarenheter snabbt men också på sikt. Att köra tex mark lyft fel kan få konsekvenser efter ett träningspass medan du kan skada ryggen successivt om du T.ex. curlar fel.

    Är 16 år har tränat i 1 ½ år så har väl egentligen inte så mykcet att säga till om men lär dig övningarna rätt. Kör en ”inledningsfas” där du kör 10 reps eller mer på övningarna och lite lägre vikt. Annars tycker jag att du redan fått bra exempel på scheman.

    Jag kör efter ast-ss max-ot som funkar kanon bra för mig. Där beskriver dem alla bra och dåliga träningstekniker samt hur du ska käka osv. Vissa delar är dock lite överdrivna men det funkar för mig. Har gått upp 6 kg i axelpress på 2 veckor ;). Max-ot hittar du på länken nedan.

    [http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=20 http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=20%5D

    Quote:
    Lyssna inte på alla här för att många är ”misslyckade” bodybuilders och som tror att dom vet allt + att dem är pessimister som älskar hacka på nybörjare som lägger fram sin schema.

    Håller med om detta. Man kan inte posta sina åsikter utan att ge information om varför man tycker så och vad du skulle kunna ändra enligt dem.
    Kan nog räkna in mig själv lite i detta :D

    Lycka till :emo-thumb

    #546812
    Matte91 wrote:
    Hej.

    Jag styrketränar 6 dagar i veckan och folk säger oftast att det är för mycket. Jag själv trivs rätt bra med det eftersom jag tränar alla muskelgrupper 2 gånger i veckan förutom benen på 1 gång.

    Tror ni jag kan bli övertränad på detta träningschema? Vilar varje muskel grupp i cirka 3 dagar. Varje pass ligger på cirka 1 timme. Alla pass ligger repsen på 3-4 och repetionerna 6-8. Målet är att bygga muskler.

    Måndag: Bröst och Triceps

    Tisdag: Rygg och Biceps

    Onsdag: Vila

    Torsdag: Axlar och Mage

    Fredag: Biceps/Bröst

    Lördag: Ben/rumpa

    Söndag: Mage och Axlar

    Tack på förhand!

    Är jag blind eller saknas det inte en del för att träna igenom alla muskelgrupper utom ben två ggr i veckan?
    Ser exempelvis bara rygg och triceps en gång vardera…

    #546813
    Eliass wrote:
    Jag håller inte med om att han ska köra 20 reps. Hur många set hade du tänkt dig då ?

    anledningen till att han ska börja med 20 reps är ju för att få in rörelsen. för att sedan kunna utvecklas. grymt onödigt att börja tungt och göra fel rörelse

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.