Styrketräna och konditionsträna?

Home Forums Allmänt om gymträning Styrketräna och konditionsträna?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #65111
    #453005

    Hej jag är 17 år och har börjat styrketräna. jag tränar just nu hela kroppen under varje träningspass och skall göra detta i 5 veckor frammåt men har även tränat kondition efter mina pass som är 70 minuter långa så brukar jag träna på en crosstrainer i cirka 45 minuter men fick höra av en kompis att man ej skall träna konditionsträning efter ett styrketräningspass och undrar nu är detta sant !?:what:

    #453006

    Ska och ska, du väljer helt klart den sämsta tänkbara tidpunkten för konditionsträning om du kör efter styrketräningspasset.

    Men är det otänkbart att separera dom åt mer så kör. Hur många helkroppspass kör du per vecka?

    #453007

    3 gånger i veckan ? men tyckte de va smidigt…

    #453008

    Rätta mig om jag har fel men är det inte bättre med styrka följt av kondition istället för tvärtom?

    #453009
    BengtBurk wrote:
    Rätta mig om jag har fel men är det inte bättre med styrka följt av kondition istället för tvärtom?

    Den man prioriterar är nog bäst att lägga först. Att blanda dom är i vilket fall som helst sämre än att separera. Ett effektivt sätt att göra två pass mindre bra som var för sig kunnat gå bättre.

    #453010

    Man ska ju verkligen inte köra kondition och styrka på samma dag! Det fungerar ju som en nedbrytande effekt istället! Dela upp dagarna ist?

    #453011
    Hanzi wrote:
    Man ska ju verkligen inte köra kondition och styrka på samma dag! Det fungerar ju som en nedbrytande effekt istället! Dela upp dagarna ist?

    Underligt? Med tanke på att jag ofta kör ett ispass följt av gym, eventuellt gym på förmiddagen och ispass på eftermiddagen, och nog fan har jag ökat i styrka och volym för det! Fast kan man dela upp på ett bättre sätt så kanske man borde göra så och köra dom enskilt.
    Händer att jag trampar cykel ibland också.

    #453012
    nyrreThaMan wrote:
    Underligt?

    Vad är det som är underligt?

    Ingen har väl påstått att positiva resultat är omöjliga bara för att upplägget är mindre gynnsamt? Ett upplägg där styrketräningen kombineras med mycket konditionsträning innebär sämre förutsättningr för maximal tillväxt. Att dessutom lägga båda passen direkt efter varandra är ännu sämre.

    Men det innebär såklart inte att framsteg omöjliggörs, förutsättningarna blir som sagt sämre bara.

    #453013
    nyrreThaMan wrote:
    Underligt? Med tanke på att jag ofta kör ett ispass följt av gym, eventuellt gym på förmiddagen och ispass på eftermiddagen, och nog fan har jag ökat i styrka och volym för det! Fast kan man dela upp på ett bättre sätt så kanske man borde göra så och köra dom enskilt.
    Händer att jag trampar cykel ibland också.

    Som Eddie skriver är det ju inte helkass bara för att det inte är optimalt. Och i ditt fall antar jag att det är verkligheten som sätter ramarna, till stor del. Du är inte proffs och har kanske inte obegränsad tillgång till träningstider dessutom? Då får man göra det näst bästa: Klumpa ihop olika typer av träning. Träning som blir av är nästan alltid (eller alltid) bättre än träning som inte blir av. Men när och om det går vore det bättre att separera de olika delarna, helt klart. Baksidan då kanske blir att livet blir som ett enda långt träningsläger.

    Jag känner folk som pysslar med mångkamp av olika slag. Vissa av dem kör både uthållighet, styrka, teknik och någon annan kvalitet på samma dag (vissa kör tre pass per dag). Skulle de inte göra det skulle de aldrig hinna med att träna allt som krävs för att bli riktigt bra. Även om det strikt fysiologiskt inte är perfekt. Men allt i en idrott är inte fysiologi.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.