Styrketräning + Thaiboxning

Home Forums Allmänt om gymträning Styrketräning + Thaiboxning

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #66120
    #468566

    Har tänkt att börja kombinera thaiboxningen med styreträningen.

    Nu är mina frågor så här: Är det här något att rekkomendera om man vill bygga massa/volym?

    Hur ska jag lägga upp ett vettigt schema så musklerna får tillräckligt med återhämtning?

    Sliter det för mycket för kroppen att kombinera dessa?

    #468567

    här är en tråd med lite info kring thaiboxning + gym

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=32497]

    #468568

    tack för länken men det hjälpte mig inte ett smack:) Vill inte börja tävla i thaiboxning lixom. Läs min första post igen;)

    #468569
    bourne ultimatum wrote:
    Nu är mina frågor så här: Är det här något att rekkomendera om man vill bygga massa/volym?

    Nej. Du kommer att växa mer om du bara gymmar.

    #468570
    bourne ultimatum wrote:
    tack för länken men det hjälpte mig inte ett smack:) Vill inte börja tävla i thaiboxning lixom. Läs min första post igen;)

    Ber om ursäkt, läste inte riktigt vad det stod :p för att bygga massa/volym gäller det att träna, vila och äta äta äta helt enkelt :)

    #468571

    Jag gjorde båda två och det var sjukt kul, men det gick inte. För att hinna träna alla muskler ordentligt och samtidigt thaiboxning, måste du ha 8-9dagars veckor. Varning för överträning!

    #468572
    Antero416 wrote:
    Jag gjorde båda två och det var sjukt kul, men det gick inte. För att hinna träna alla muskler ordentligt och samtidigt thaiboxning, måste du ha 8-9dagars veckor. Varning för överträning!

    Det är väl bara lägga upp styrketräningen på ett 8-9 dagsschema?? är väl inget som säger att man måste hinna med hela kroppen på precis en vecka?

    #468573

    För att bygga massa medans du tränar thaiboxning så rekomenderar jag helkroppspass.
    Stora basövningar är viktiga samt några små isoleringsövningar.
    Du kan bygga massa med att träna helkroppspass två gånger i veckan, t.ex.
    Styrketräning på måndag och sen på fredag, så hinner du vila musklerna från styrketräningen.
    Ett exempel på träning är:
    Knäböj (ben)
    Rakbänkpress (bröst)
    Sittande- rodd (rygg)
    Stående militärpress (axlar)
    +
    biceps.
    triceps.
    vader (är en bra fördel i thaiboxning då du får skutt och krut i sparken, såklart måste du förstå höft rörelsen, men det lär eller kan du nog redan.)

    Det är viktigt att du skapar ett schema som passar ditt liv och att det är något du kommer orka med vecka ut och vecka in, inte bara dem första veckorna…

    Mvh, Armin.

    #468574

    biceps kan du nog skippa. Rodd tar tillräckligt (eller kör chins istället för rodd, variera greppet från pass till pass).

    lite extra triceps är inte fel, för slagstyrkan i de raka slagen.

    I övrigt kan jag bara hålla med Armin.

    Repsintervall som fungerar är 5*5 på alla övningar, kör med rätt mycket vila emellan seten och övningarna, så du kan köra rätt tungt.

    Och det är fullt möjligt att kombinera muskelbyggande med thaiboxning (det är inte optimalt) men det är ju bara att titta på vilken thai eller MMA gala som helst så ser man att de inte är ”o-musklade” iaf

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.