Styrketräning vs. Kondition

Home Forums Allmänt om gymträning Styrketräning vs. Kondition

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #707565

    Har funderat lite på sistone angående hur man kan/ska kombinera styrketräning och konditionsträning.

    Om man har legat nere med all träning i 1.5 månad och har lyckats lägga på sig några extra kg hur ska man då göra för att bli av med dom men samtidigt bygga muskler?
    ska man bara styrketräna eller de bränner inte lika bra som ut och springa?
    eller ska man kombinera kondition och styrke, och i så fall hur?

    hur länge ska man springa för att det ska ge någon? 30min? 45?

    Hopps att ni kommer med många briljanta svar!

    Mvh Danne

    #79023
    #707566
    bure wrote:
    Har funderat lite på sistone angående hur man kan/ska kombinera styrketräning och konditionsträning.

    Om man har legat nere med all träning i 1.5 månad och har lyckats lägga på sig några extra kg hur ska man då göra för att bli av med dom men samtidigt bygga muskler?
    ska man bara styrketräna eller de bränner inte lika bra som ut och springa?
    eller ska man kombinera kondition och styrke, och i så fall hur?

    hur länge ska man springa för att det ska ge någon? 30min? 45?

    Hopps att ni kommer med många briljanta svar!

    Mvh Danne

    Men snälla du.. Det här är ingen absolut vetenskap! Svårt är det ofta att plocka bort fett och inte förlora nån massa alls- i stort sett omöjligt, men mitt tips är att varva både styrketräning och kondition i form av både promenader och intervaller. Intervallerna behöver inte vara längre än 20-30 min och ska absolut inte vara det om du väljer att lägga dem på morronen innan frukosten. Testa å bli bästa vän med din egen kropp i stället för att försöka ta genvägar/söka några defintiva svar, för det finns inga givna sådana. Det är det allra bäst du kan göra.. Ska vi göra det enkelt för oss så handlar det eg om kalori in/kalori ut. Lycka till! :up:

    #707567
    aix wrote:
    Men snälla du.. Det här är ingen absolut vetenskap! Svårt är det ofta att plocka bort fett och inte förlora nån massa alls- i stort sett omöjligt, men mitt tips är att varva både styrketräning och kondition i form av både promenader och intervaller. Intervallerna behöver inte vara längre än 20-30 min och ska absolut inte vara det om du väljer att lägga dem på morronen innan frukosten. Testa å bli bästa vän med din egen kropp i stället för att försöka ta genvägar/söka några defintiva svar, för det finns inga givna sådana. Det är det allra bäst du kan göra.. Ska vi göra det enkelt för oss så handlar det eg om kalori in/kalori ut. Lycka till! :up:

    ”Men snälla du”… Det är faktiskt en absolut vetenskap, bara att vi inte känner till alla variabler.

    #707568
    Jarp wrote:
    ”Men snälla du”… Det är faktiskt en absolut vetenskap, bara att vi inte känner till alla variabler.

    Vad jag vill ha sagt är att alla funkar olika även om vi visst kan gå efter vissa riktmärken.. Sen för att hitta den optimala träningsformen/dietmetoden för varje person handlar i mångt & mycket om att lära känna just sin egen kropp/fysik. :O

    #707569
    aix wrote:
    Men snälla du.. Det här är ingen absolut vetenskap! Svårt är det ofta att plocka bort fett och inte förlora nån massa alls- i stort sett omöjligt, men mitt tips är att varva både styrketräning och kondition i form av både promenader och intervaller. Intervallerna behöver inte vara längre än 20-30 min och ska absolut inte vara det om du väljer att lägga dem på morronen innan frukosten. Testa å bli bästa vän med din egen kropp i stället för att försöka ta genvägar/söka några defintiva svar, för det finns inga givna sådana. Det är det allra bäst du kan göra.. Ska vi göra det enkelt för oss så handlar det eg om kalori in/kalori ut. Lycka till! :up:

    Du stjärnan, jag har inte snackat om några genvägar. varken hit eller dit.
    om jag skulle söka egna vägar så skulle jag inte skriva här och undra. frågar ju givetvis på grund av att jag vill få tips och tankar, inga svar från nån översittartyp.

    Hoppas att det finns någon annan därute som är lite smartare, som kan ge mig råd!!
    Mvh Danne

    #707570

    Det är rätt problematiskt att både förlora fett och bygga muskler. Finns massor av trådar som behandlar detta som du kan söka efter :)

    Knditionsträningen är inte nödvändig för att skapa kaloriunderskott (det som krävs för att du ska förlora fett) men det finns ju andra fördelar med att skaffa sig en god kondition.

    Jag tex lyfter vikter 4-5 dagar/veckan och springer 3-4 fagar/vecka och trivs bra med det. Tränar lite olika beroende på om jag går på diet eller inte men det blir aldrig färre än 2 löppass/vecka och aldrig fler än 4.

    #707571
    bure wrote:
    Du stjärnan, jag har inte snackat om några genvägar. varken hit eller dit.
    om jag skulle söka egna vägar så skulle jag inte skriva här och undra. frågar ju givetvis på grund av att jag vill få tips och tankar, inga svar från nån översittartyp.

    Hoppas att det finns någon annan därute som är lite smartare, som kan ge mig råd!!
    Mvh Danne

    Jag gav dig mitt råd.. Tror för den sakens skull inte att jag är nån allsvetande! Trist att du tar illa vid dig av en struntsak.. Får VERKLIGEN hoppas att nån smart kan hjälpa dig istället.. :whistle:

    #707572
    Petter__Jonsson wrote:
    Det är rätt problematiskt att både förlora fett och bygga muskler. Finns massor av trådar som behandlar detta som du kan söka efter :)

    Knditionsträningen är inte nödvändig för att skapa kaloriunderskott (det som krävs för att du ska förlora fett) men det finns ju andra fördelar med att skaffa sig en god kondition.

    Jag tex lyfter vikter 4-5 dagar/veckan och springer 3-4 fagar/vecka och trivs bra med det. Tränar lite olika beroende på om jag går på diet eller inte men det blir aldrig färre än 2 löppass/vecka och aldrig fler än 4.

    okej. är de så att när jag styrketränar så tas det av extra kilona till att bygga muskler? eller de är lite knepigt?
    kanske ska göra som nån annan skrev och ta en sak i taget?

    Mvh Danne

    #707573

    Ifall du ligger på ett kcalintag under din förbrukning så bränner du energireserv i kroppen i form utav fett och muskelmassa. Ifall du ligger på ett kcalintag över din förbrukning så lagrar du energi i kroppen i form utav fett och muskelmassa.

    Att kombinera dessa två är lite knepigt, men det finns ett par snillen som listat ut vägar kring detta. Martin ”Grandmaster” Berkhan t.ex. här på forumet har skrivit ett antal stycken om hans verk IF-metoden ”Intermittent fasting” / ”Periodisk fasta”.

    …läs mer om det, eller acceptera att du inte kan göra allt på ett par veckor utan får ta en bit i taget.

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=16731&highlight=periodisk+fasta]

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=16184&highlight=periodisk+fasta]

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=14945&highlight=periodisk+fasta]

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=16985&highlight=periodisk+fasta]

    MVH

    #707574
    Jarp wrote:
    ”Men snälla du”… Det är faktiskt en absolut vetenskap, bara att vi inte känner till alla variabler.

    😥:D

    Det här måste vara den absolut dummaste posten som jag nånsin sett här på forumet.
    Jag tar den som signatur!

    #707575

    Nått som funkar för mig är att jag sålt min bil, haha. Så nu springer jag till gymmet, kommer dit väl uppvärmd och med mycket syre i blodet. Vilket för min del ger bättre tränings resultat.:P

    #707576
    eleikomannen wrote:
    😥:D

    Det här måste vara den absolut dummaste posten som jag nånsin sett här på forumet.
    Jag tar den som signatur!

    Om du gillade den så ska du få en till. Vad är det som är dumt? Det faktum att fysik är en absolut vetenskap? Eller att konstatera det faktum att vi inte vet allt som händer i kroppen, varför det händer, eller vad som skiljer en person från en annan?

    #707577

    Jag måste vara dummast i världshistorien, men jag förstår fortfarande inte. Kan någon förklara, eftersom han verkar ha hittat nåt bättre att göra än att hänga på forum.

    #707578
    Jarp wrote:
    Om du gillade den så ska du få en till. Vad är det som är dumt? Det faktum att fysik är en absolut vetenskap? Eller att konstatera det faktum att vi inte vet allt som händer i kroppen, varför det händer, eller vad som skiljer en person från en annan?

    Ja just det:
    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Heisenbergs_os%C3%A4kerhetsprincip]

    Detta är mitt slutinlägg. Jag vill inte spamma i tråden.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.