Sumo eller smalt marklyft?

Home Forums Allmänt om gymträning Sumo eller smalt marklyft?

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #65102
    #452987

    Jag har hyfsad träningserfarenhet och har tränat smal mark större delen av tiden. På senare år så har jag provat Sumo mark och det känns mycket bättre än de traditionella smala marklyften. Det känns som vinklarna faller på plats av sig själv.

    Mitt PB i smal mark är 3x180kg snart därefter sa det knak i ryggen och jag fick vila ett bra tag.

    Jag har S-rygg (scolios) och har haft ryggproblem så länge jag kan minnas även om jag genom träning blivit stark nog för att inte märka det nämnvärt i vardagen.

    Jag har samma PB i Böj, dvs 3x180kg.

    Jag har nu efter en knäskada sakta börjat öka vikterna i benträningen men jag har inte börjat med de vanliga marklyften ännu. Idag väger jag ca.95kg (182cm lång) och körde på sista benpasset tre set à 10x110kg i böj och tre set à 10x100kg i stela mark.

    Traditionellt sett verkar de flesta tycka att smal mark tar mer på ryggen än Sumo som i gengäld tar mer på ben och framför allt kopplar in insidan av låren mer.

    Jag kommer aldrig att tävla så träningen är till för mitt eget höga nöje. Att lyfta tungt är roligt och även om jag inte har tävlingsplaner så tycker jag om att radera ut mina egna gamla PB.

    Så, nu är frågan… Träna smal mark för att stärka ryggen så mycket som möjligt eller ta hänsyn till att jag har en sjukdom/skada och köra Sumo som kräver mindre av ryggen?

    Dessutom har vanliga smala Marklyft alltid känts fel och Sumo känns instinktivt rätt.

    Nu blev det lite långt men jag gnäller alltid på andra som inte ger någon bakgrund till sina frågor. :whistle:

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.