Supersets ????

Home Forums Allmänt om gymträning Supersets ????

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #66268
    #469908

    Hej !
    jag undrar över en sak när det gäller supersätts,

    man ska ju köra två övninga per muskel direkt efter varann, utan villa t.ex. bänkpress/cable cross.

    men jag undrar ska man köra set per övning i supersättet, t.ex bänkpress 3×10/cable cross 3×10,

    eller ska man köra bara reps o inga sätt t.ex bänkpress 10 reps/cable cross 10 reps

    #469909

    Superset så kör du först 1 set som i ditt exempel bänkpress och sen direkt på kör du 1 set cablecross, alltså först 10reps bänk sen 10reps cablecross.

    #469910

    Kan ju även köra olika muskelgrupper, det gör jag på mina armdagar. Först ett set bic, följt av ett set tri. Kör sammanlagt 3 set av vardera sen liten paus åså en annan Bic/tri övning. Funkar klockrent, tidseffektivt och och väldigt skönt:)

    #469911
    jonteg wrote:
    Kan ju även köra olika muskelgrupper, det gör jag på mina armdagar. Först ett set bic, följt av ett set tri. Kör sammanlagt 3 set av vardera sen liten paus åså en annan Bic/tri övning. Funkar klockrent, tidseffektivt och och väldigt skönt:)

    Vad du beskriver är att man tränar antagonister i superset. Det är det man brukar tala om när det gäller superset.
    Bröst/rygg
    biceps/triceps
    framsida lår/baksida lår
    framsida axlar/baksida axlar osv..

    Man kan även superseta samma muskel tex bänkpress följt av en annan bröstövning. I detta fallet läggs den tyngre övningen först. Man kan bli förvånad över hur mycket som finns kvar i muskeln bara man får byta rörelseutförande.

    Personligen så anser jag att superset med antagonister är helt underbart! Bröst rygg ger ett fint pump i hela överkroppen. I början får man gå ner i vikter men man vänjer sig och blir starkare snabbt.

    #469912
    wanggi wrote:
    men jag undrar ska man köra set per övning i supersättet, t.ex bänkpress 3×10/cable cross 3×10,

    eller ska man köra bara reps o inga sätt t.ex bänkpress 10 reps/cable cross 10 reps

    Svårt att förstå vad du menar. Men så här är det i ditt exempel:

    bänkpress 10 reps följt av cablecross 10 reps(ingen vila mellan de två övningarna), detta är ett superset.

    Efter varje superset så vilar du innan du gör om det igen.

    Kör du tre superset så skriver man det
    Bänkpress 3×10/Cablecross 3×10

    Man ska alltså göra ett visst antal set(superset). Så fort du kör ett set så kör du reps… varje set innehåller minst en repetition. Hoppas du förstår:)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.