Svårare att få muskelmassa om man vart tjock?

Home Forums Allmänt om gymträning Svårare att få muskelmassa om man vart tjock?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author
    Posts
  • #649011

    Hej

    Jag hörde från en kamrat att om man har vart fet en gång i tiden och sen några år senare ska bygga muskler, så går det långsammare att bygga muskelmassa än vad det gör om man aldrig hade vart fet. Är det sant? Isåfall varför är det så? Jag vet att det är lättare att få fett om man vart fet, men det borde väl inte vara svårare att få muskler för att man vart fet för 5 år sen? :|

    #77246
    #649012
    riddaren wrote:
    Jag vet att det är lättare att få fett om man vart fet, men det borde väl inte vara svårare att få muskler för att man vart fet för 5 år sen? :|

    Jo en överätning som till större andel leder till fettökning innebär ju per automatik att det blir en mindre andel muskler. Av 100% ökning kommer ju en person som ökar 60% i fett såklart öka mindre i muskler än personen som ökar 40% i fett.

    #649013

    personligen tycker jag att de är svårt :(

    #649014
    Eddie Vedder wrote:
    Jo en överätning som till större andel leder till fettökning innebär ju per automatik att det blir en mindre andel muskler. Av 100% ökning kommer ju en person som ökar 60% i fett såklart öka mindre i muskler än personen som ökar 40% i fett.

    Jo men den person som ökar 60 % i fett kommer ju förmodligen att gå upp i vikt fortare (för att den får lite mer fett). eller? Och muskelmassan vara den samma?

    #649015
    riddaren wrote:
    Jo men den person som ökar 60 % i fett kommer ju förmodligen att gå upp i vikt fortare (för att den får lite mer fett). eller? Och muskelmassan vara den samma?

    Hur skulle den personen kunna gå upp mer om överskottet är isokaloriskt. Man kan ju inte utgå från att den ena överäter mer än den andra.

    #649016

    min ”drömfysik” är som [http://forum.body.se/showthread.php?t=42464] (Henrik Jansson) har på första bilden om man scrollar ner 3 svar på den sidan, kan man likaväl glömma det om man har haft en övervikt på 10 kg som 15 åring? Om det kommer gå så långsamt att bygga muskler och man kommer få deffa var o varannan vecka pga att man får fett så fort..?

    #649017
    Eddie Vedder wrote:
    Hur skulle den personen kunna gå upp mer om överskottet är isokaloriskt. Man kan ju inte utgå från att den ena överäter mer än den andra.

    För att vissa kan ju ligga på ett överskott och ändå inte gå upp i vikt och inte bilda särskilt mycket fett medans en annan på samma överskott går upp i vikt. Ett exempel är min polares bror, allt han äter blir till muskler verkar det som.
    Han har räknat sina kalorier en del och han låg på 700-1000 kcal överskott per dag i över 1 månad och han gick upp 0.3 kg.. Medans om jag gjort det som haft övervikt på 10 kg säkerligen hade gått upp 3 kg. Han fick 0.3 kg muskler skulle man kunna säga, och om jag gått upp 10 kg så hade jag fått 0.3 kg muskler med om vi tränat likadant haft samma gener för att bygga och övriga 9.7 kg är fett/vätska osv osv.

    #649018
    riddaren wrote:
    För att vissa kan ju ligga på ett överskott och ändå inte gå upp i vikt och inte bilda särskilt mycket fett medans en annan på samma överskott går upp i vikt.

    Nej så är det inte alls.

    Olika individer kan definitivt anpassa sig väldigt till olika matintag men det betyder att det teoretiska överskottet i praktiken är mindre än man tror.

    Bl.a. är NEAT en viktig faktor.

    [http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/]

    #649019

    Det känns faktiskt som att jag ökar bra i vikter och reps på passen men får ut lite muskelmassa av det så att säga. Och det är inte tekniken det gäller. Om jag ökar lika fort som någon som inte vart fet kommer vi att öka likvärt i muskelmassa?

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130265]

    #649020
    riddaren wrote:
    Om jag ökar lika fort som någon som inte vart fet kommer vi att öka likvärt i muskelmassa?

    Är det slutgiltiga energiöverskottet identiskt (vilket man måste utgå från för att få en rättvis jämförelse) kommer muskelökningen vara mindre hos den med sämre förutsättningar för ökning av fett kontra muskler. Och om den personen är du så ökar du inte lika mycket i muskler men blir något fetare.

    #649021

    Nej, den som har varit fet kommer att lägga på sig mer fett av en viss viktökning i kilo jämfört med den som inte varit det.

    #649022

    jag har en teori om detta:
    person A och B är identiska tvillingar. bröderna är 20 år gammla. Person A har haft 10kg mer fett än person B. båda har just nu samma bf& och kroppsvikt och båda lever ett identiskt liv. alla vet att man har ett genetiskt max och säg att deras genetiska max ligger på 90kg@4%bf. min teori är att person B kommer öka snabbare i muskelmassa i början men efter säg 10 år kommer person A börja komma ikapp och bygga i snabbare takt.

    #649023
    King Grub wrote:
    Nej, den som har varit fet kommer att lägga på sig mer fett av en viss viktökning i kilo jämfört med den som inte varit det.

    Och därmed mindre muskelmassa? Inte samma mängd muskelmassa och den som vart fet får lite mer fett då? Medans den andra får lika mycket muskler men mindre fett. För han kommer att gå upp i vikt långsammare ändå. Om han överäter 500 kcal per dag och den andra gör det med så får dom väl ändå samma mängd muskler eftersom kroppen bara kan ”tillgodose” typ 250 kcal för att bygga muskler lr vad det är och övrig mängd går till fett, och den ”fete” får 250 kcal fett och den andra får bara lite fett. Båda tillgodogör samma mängd muskler av kalorierna.? Så fattade jag det som iallafall när jag snackade med en hälsocoach.

    #649024
    King Grub wrote:
    Nej, den som har varit fet kommer att lägga på sig mer fett av en viss viktökning i kilo jämfört med den som inte varit det.

    Finns det någon förklaring till varför det är så?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.