Synpunkter och tips ang. schema

Home Forums Allmänt om gymträning Synpunkter och tips ang. schema

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #66061
    #466542

    Nu tänker ja satsa.. fram till sommaren, och kanske längre om det går bra.. Skall försöka äta rätt träna hårt, sova bra, och allt det andra..
    Har några års träningserfarenhet, och ”grunden” inne.

    Har lite provisoriskt byggt ihop ett litet schema här som ja gärna skulle vilja ha synpunkter på:

    Måndag
    Bröst
    Hantelpress
    Bröstflyes i bänk. Alt. Ovan bröst sittande i maskin.

    Rygg
    Rodd i kabel Alt. Rodd i maskin
    Lastdrag Alt. Chins

    Tisdag
    Ben
    Knäböj
    Benspark
    Vadpress Stående Alt. Sittande
    Baksida lår i maskin

    Armar
    Triceps. Stående press i kabel Alt. Hantellyft bakom huvudet

    Torsdag
    Armar
    Biceps.
    V-stångscurl
    Sittande hantelcurl Alt. Maskincurl
    (Ibland när ja känner för det kan jag slänga in en Hammercurl som avslutning)

    Underarm – Rulla vikt i snöre
    Mage
    Chrunches med sidovridningar
    Bålrotation

    Fredag
    Axlar
    Sittande axelpress
    Framsida axelpress I smithmaskin

    …mer?

    Fredagen ger utrymme att lägga in nått extra och sånt som ja har glömt. Alla andra dagar blir vila.
    Kanske någon löptur på helgen.

    #466543

    Lägg till marklyft på ryggdagen. Om du bara ska köra en triceps övning tycker jag du ska köra liggande tricepsextension istället för den du gör.

    Axlar, båda dina pressar jobbar främre axlar. Ingenting för bakre och mellersta. Byt en press mot hantelyft åt sidan och någon övning du gillar för baksida, exempelvis framåtlutande hantelyft åt sidan.

    Mage kör du ju ”bara” obliques, ingen tanke på att träna magen?

    Har brådis, ska ut i backen nu, men tänk igenom ditt upplägg en gång till och kolla så att dina övningar får jobba alla musklerna.

    Du kör eventuellt 3 övningar för biceps, 1 för triceps: varför?

    #466544
    kalkborste wrote:
    Axlar, båda dina pressar jobbar främre axlar. Ingenting för bakre och mellersta. Byt en press mot hantelyft åt sidan och någon övning du gillar för baksida, exempelvis framåtlutande hantelyft åt sidan.

    ok

    kalkborste wrote:
    Mage kör du ju ”bara” obliques, ingen tanke på att träna magen?

    Ja tränar ju magen på torsdagar. Bålrotation och vanliga situps eller vad det kallas.

    kalkborste wrote:
    Du kör eventuellt 3 övningar för biceps, 1 för triceps: varför?

    Ja kör två för triceps. Hantellyft bakom huvet sittandes i bänk. Tricepspress i kabel (eller vad det kallas.)

    #466545

    om ingen annan har nått att säga så antar ja att det är perfekt.

    #466546

    Jag personligen har det här upplägget:

    Mån; Ben (benpress, benspark, bencurl och knäböj)

    Tis; Bröst, Triceps – Mage (Bänkpress, Snebänk, Flyes) (Hantellyft bakom huvudet, skullcrushers, tricepspress)

    Ons; Axlar, Traps – Mage (Militärpress, sidolyft kabel eller vikter, och baksida i maskin varierat med framåtlutande sidolyft med vikter, shruggs)

    Fredag; Rygg, Biceps – Mage (Marklyft, rodd, latsdrag, chins) (Hammercurls, raka skivstångcurls, fokuserade curls i maskin)

    Ungefär så ser det ut för mig, har funkat bra för mig. Med en vilodag på torsdag så ja ska orka ett hårt rygg och biceps pass på fredagen. Sen har jag hela helgen på mig att vila ut mig.

    Håller mig också till 3×8-10 . Lastar på så att jag inte orkar mer om jag inte får någon repetion som bonus :)

    #466547
    Columbo1 wrote:
    Jag personligen har det här upplägget:

    Mån; Ben (benpress, benspark, bencurl och knäböj)

    Tis; Bröst, Triceps – Mage (Bänkpress, Snebänk, Flyes) (Hantellyft bakom huvudet, skullcrushers, tricepspress)

    Ons; Axlar, Traps – Mage (Militärpress, sidolyft kabel eller vikter, och baksida i maskin varierat med framåtlutande sidolyft med vikter, shruggs)

    Fredag; Rygg, Biceps – Mage (Marklyft, rodd, latsdrag, chins) (Hammercurls, raka skivstångcurls, fokuserade curls i maskin)

    Ungefär så ser det ut för mig, har funkat bra för mig. Med en vilodag på torsdag så ja ska orka ett hårt rygg och biceps pass på fredagen. Sen har jag hela helgen på mig att vila ut mig.

    Håller mig också till 3×8-10 . Lastar på så att jag inte orkar mer om jag inte får någon repetion som bonus :)

    Ähum.. Inte funderat på att axlarna får stryk 2 dagar efter varandra? Mage 4 dagar efter varandra? :(

    #466548

    Nej den är inte bra.
    In med fler basövningar:
    Marklyft
    Knäböj
    Militärpress
    Bänkpressar
    Utfall
    Sittande- rodd
    Sittande- latsdrag
    Chins
    Dips
    O.s.v…

    Dåligt upplagt av träningsdagar…
    Bröst / triceps
    Rygg / biceps
    Axlar / mage
    Ben

    Jag tycker att 4- splitt inte är bra, men hade jag kört den hade det varit som ex. ovan.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.