Synpunkter på schema

Home Forums Allmänt om gymträning Synpunkter på schema

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #48479
    #117952

    Hej! Är ute efter lite synpunkter på mitt kommande ändring av träningsschema och även tips på om jag borde ändra nå övningar/lägga till på nya schemat. Jag har tränat ca 1 år och grundat med 5×5 systemet i ca 7 mån och började sedan köra följande schema:

    Mån Helkropp (5×5)
    Tis Vila
    Ons Tung Överkropp (4×8 )
    Tors Tung Underkropp (4×8)
    Fre Lätt/uthållighet Överkropp (3×15)
    Lör Vila
    Sön Lätt/uthållighet Underkropp (3×15)

    Varför jag nu ändrar schema är för att jag har ett tungt yrke och jobbar 7-4 och börjar känna mig rejält sliten. Kroppen hinner inte riktigt återhämta sig och resultaten har blivit lidande. Planen är nu framöver att satsa på att bygga ordentligt och samtidigt ge kroppen tid att hinna återhämta sig. Därför har jag knåpat ihop följande schema som jag hoppas ska fungera bättre:

    Kommer köra 4 x 6-8 på alla övningar och sista setet till fail utom några specifika.

    Mån Armar
    Koncentrerade curls
    pushdowns
    Wrist curls (åt båda hållen)
    Hammercurls
    tricepspress
    Dips med vikter

    Tis Ben
    Benspark
    liggande curls för bakkre lår/ vader
    knäböj
    vadpress
    utfall ( varierar framåt/bakåt varannan vecka)
    Step up

    Ons Axlar
    Axelpress i Smith
    Hantellyft åt sidorna
    axelpress hantlar
    Hantellyft framåt
    hantelrodd med hanteln rak istället för jämns med kroppen som den ”vanliga” är.

    Tors Vila

    Fre Bröst
    bänkpress i Smith
    Hantelflyes
    Hantelpress
    Chest dips
    Armhävningar

    Lör Vila

    Sön Rygg
    Chins
    marklyft
    hantelrodd
    latsdrag
    rodd med stång

    #117953

    Spontant tänker jag väl att jag skulle lagt ryggpasset på Lördagen och vilat Söndag istället. På så vis får du en vilodag mellan bröst, rygg och kommande armpasset.

    Alternativt kan du ju faktiskt slänga in armar tillsammans med t ex rygg eller ben och fria upp en dag i veckan till annat. Men jag antar att du gillar att vara på gymmet.

    #117954
    Gravling wrote:
    Hej! Är ute efter lite synpunkter på mitt kommande ändring av träningsschema och även tips på om jag borde ändra nå övningar/lägga till på nya schemat. Jag har tränat ca 1 år och grundat med 5×5 systemet i ca 7 mån och började sedan köra följande schema:

    Mån Helkropp (5×5)
    Tis Vila
    Ons Tung Överkropp (4×8 )
    Tors Tung Underkropp (4×8)
    Fre Lätt/uthållighet Överkropp (3×15)
    Lör Vila
    Sön Lätt/uthållighet Underkropp (3×15)

    Varför jag nu ändrar schema är för att jag har ett tungt yrke och jobbar 7-4 och börjar känna mig rejält sliten. Kroppen hinner inte riktigt återhämta sig och resultaten har blivit lidande. Planen är nu framöver att satsa på att bygga ordentligt och samtidigt ge kroppen tid att hinna återhämta sig. Därför har jag knåpat ihop följande schema som jag hoppas ska fungera bättre:

    Kommer köra 4 x 6-8 på alla övningar och sista setet till fail utom några specifika.

    Mån Armar
    Koncentrerade curls
    pushdowns
    Wrist curls (åt båda hållen)
    Hammercurls
    tricepspress
    Dips med vikter

    Tis Ben
    Benspark
    liggande curls för bakkre lår/ vader
    knäböj
    vadpress
    utfall ( varierar framåt/bakåt varannan vecka)
    Step up

    Ons Axlar
    Axelpress i Smith
    Hantellyft åt sidorna
    axelpress hantlar
    Hantellyft framåt
    hantelrodd med hanteln rak istället för jämns med kroppen som den ”vanliga” är.

    Tors Vila

    Fre Bröst
    bänkpress i Smith
    Hantelflyes
    Hantelpress
    Chest dips
    Armhävningar

    Lör Vila

    Sön Rygg
    Chins
    marklyft
    hantelrodd
    latsdrag
    rodd med stång

    Prova dig fram med periodiseringen. Känns du sliten? ändra.

    #117955

    Sorry för uteblivet tack för infon men har gjort som du sa Madball och friat upp en dag till i veckan och slängt ihop bröst och axlar så schemat vart följande:

    Mån: Armar
    Tis: Vila
    Ons: Ben
    Tors: Rygg
    Fre: Vila
    Lördag: Axlar & Bröst
    Sön: Vila

    Fungerar mycket bättre nu och nu är det bara hoppas resultaten börjar öka/visa sig!

    #117956

    Bra, kör hårt.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.